آیین سنتی سفره برکت هر ساله در ششمین روز شهادت امام حسین(ع) در شهر بزرک از توابع کاشان برگزار می‌شود؛ آیینی با قدمتی ۵۰۰ ساله که همچنان در کاشان اجرا می‌شود.

آئين سفره بركت

به گزارش همشهری آنلاین، در آیین سفره برکت مردم انواع فرآورده‌ها و تولیدات کشاورزی و خشکبار خود را در قالب سفره‌ای تهیه و با آداب خاصی حمل و وارد مسجد و حسینیه می‌کنند؛ میدان‌داری در این مراسم با زنان است و نوبرانه‌هایی را که در طول سال نگه داشته‌اند در این روز بر داخل کاسه‌ها ریخته و کاسه‌ها را بر سینی گذاشته و سپس سینی را بر روی سر می‌گذارند.

سپس تمام هر آنچه توسط زنان به داخل مسجد و حسینیه آورده شده بر آن قرآن و دعا و روضه می‌خوانند تا برکت آن‌ها برای سال آینده باشد.

خادمان مسجد پس از تزئین سفره با تنقلات آورده شده به همراه گل و شمع، مراسم ششمین روز شهادت امام حسین (ع) و آیین سفره برکت را آغاز می‌کنند و در ابتدای مراسم سوره یاسین توسط قاری قرآن قرائت می‌شود. سپس با مرثیه‌سرایی و روضه‌خوانی توسط مداحان و سخنرانی یکی از خطاب و کارشناسان مذهبی برجسته، مراسم عزاداری را ادامه می‌دهند و در پایان، محصولات و محتویات سفره برکت را برای توزیع میان عزاداران در پایان مراسم بسته‌بندی می‌کنند.

اعتقاد اهالی شهر برزک در برگزاری مراسم آیینی روز ششم شهادت امام حسین (ع) با گستردن سفره برکت در باروری و پر خیر و برکت کردن محصولات باقی خود است. این مراسم به عنوان اثر فرهنگی ناملموس در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده و بنا بر یک رسم دیرینه با گستردن یک سفره بزرگ با نام «سفره برکت» با اهدای محصولات بومی و محلی توسط شهروندان به این سفره، برگزار می‌شود.

اهالی برزک معتقدند با آوردن محصولاتشان در سفره برکت محصول باغ هایشان پر برکت می‌شود، در پایان این آیین آنها را در بسته هایی بین عزاداران حضرت سیدالشهدا (ع) تقسیم می‌کنند.

۴۰ اثر ناملموس فرهنگی شهرستان کاشان ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد که ۱۵ اثر آن مربوط به آیین‌هایی عاشورایی است.

کد خبر 875605
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha