استقلال تا دندان مسلح، چگونه همزمان برای جواد نکونام فرصت و تهدید است؟

به گزارش همشهری‌آنلاین بدون تردید استقالل یک تابستان طلایی را پشت سر گذاشت؛ یک پنجره نقل و انتقالاتی بسیار موفق که اگرچه احتماال هزینه سنگینی روی دست باشگاه گذاشته اما فعال دنیا را به کام هواداران این تیم کرده است. فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پر است از شــماتیک‌هایی که برخی استقلالی‌ها از ترکیب مطلوب فصل آینده طراحی می‌کنند و در همه آنها برای رقبا خط و نشان می‌کشند.

پنجره‌ای که با حفظ نفرات و ساختار اصلی تیم آغاز شد و در ادامه با جذب بازیکنان مهمی همچون رامین رضاییان، ایمان سلیمی، محمدحسین اسلامی و میلاد زکی‌پور تداوم یافت، در نهایت با استخدام ۲بازیکن خارجی خوش‌سابقه یعنی کاکوتا و اندونگ به پایان رسید تا خیلی‌ها بگویند این تیم برای قهرمانی در آسیا بسته شده است. با این همه اما، در اختیار داشتن چنین تیمی به طور همزمان برای جواد نکونام فرصت و تهدید است. چرا؟ عرض می‌کنیم.

چرا فرصت است؟

تشریح این مطلب، توضیح واضحات است؛ عین اینکه بگویی چرا روز، روشن است. هر مربی‌ای دوست دارد ســتاره‌های کارآمد بیشتری در اختیار داشته باشد. بازیکن، ابزار مربی است و جواد نکونام هم با گلایه‌های پرشمار فصل قبلش در مورد کیفیت برخی بازیکنان استقلال، آشکارا نشان داد نسبت به اهمیت این ابزار حساس است. او فصل گذشته به دفعات تکرار کرد استقلا برای چهارم یا پنجم شدن بسته شده اســت و اینگونه ارزش نایب‌قهرمانی پایان فصل تیمش را مضاعف کرد. تغییر مالکیت اما شرایطی به‌وجود آورد که آبی‌ها با توپ پر وارد نقل و انتقالات شدند و شاید به جرأت بتوان گفت بازار را شخم زدند. حالا جواد در همه پست‌ها بازیکنان دلخواهش را در اختیار دارد و گاهی حتی در یک پست، بیش از یک نفر با کیفیت بالا آماده‌اند به زمین بروند. چه چیزی بهتر از این؟

چرا تهدید است؟

در عین حال اما تیم بسیار قدرتمندی که برای نکونام بسته شده، انتظارات را هم از این مربی بالا می‌برد. فصل گذشته اگرچه آبی‌ها امتیاز بالایی به دست آوردند اما در مقاطعی دیده شد که هواداران و منتقدان از عملکرد فنی تیم راضی نبودند. این درست همان زمان‌هایی بود که تئوری «دست‌های خالی جواد» به کار می‌آمد و این مربی را نجات می‌داد. به عنوان مثال عملکرد فنی استقلال در هیچ یک از ۲دربی رفت و برگشت چندان جالب نبود و مخصوصا در شهرآورد برگشت، انتقادات زیادی از نمایش بسیار تدافعی و محافظه‌کارانه تیم نکونام به عمل آمد. در مواجهه با همه این نقد و نظرها اما، بودند
کسانی که ادعا می‌کردند با این بازیکنان بهتر از این نمی‌شود کار کرد. روشن است که این برگه برای فصل پیش رو در دست حامیان جواد نخواهد بود. تیم به قدری ستاره گرفته که هواداران انتظار دارند از همان اول با بهترین فوتبال برود بالا و پایین هم نیاید. هر چیزی جز این روند، می‌تواند جایگاه نکونام در استقلال را به خطر بیندازد. فراموش نکنیم بعد از پایان فصل گذشته هم حرف و حدیث‌های بسیار زیادی بخش رسانه‌ای سپاهان هم با این طرح به استقبال لیگ بیست و چهارم رفت. پرسپولیسی‌ها عصر دیروز با این طرح از پیراهن فصل جدید خود رونمایی کردند. در مورد احتمال قطع همکاری با جواد وجود داشت و او نباید برای فصل جدید خودش را در موقعیتی قرار بدهد که دست مدیران را باز بگذارد.

منبع: روزنامه همشهری