به گزارش همشهری آنلاین، علی قاسمزاده به همشهری میگوید: «برای کاهش آلودگی هوای اصفهان حفظ فضای سبز و درختان به عنوان ریه تنفسی شهر علیرغم خشکی زایندهرود و کاهش منابع آبهای زیر زمینی و تنش آبی در اولویت مدیریت شهر قرار گرفته است؛ در این رابطه کارهای موقت همچون خرید آب و آبیاری فضای سبز با استفاده از تانکر انجام شد ولی چون این احتمال وجود داشت که کم آبی در اصفهان و خشکی زاینده رود استمرار یابد و فضای سبز این شهر به دلیل کم آبی دچار آسیب شود، استفاده از آب های خاکستری به عنوان یک کار زیرساختی طراحی شد.»
او ادامه می دهد: «تاکنون پیرامون شهر اصفهان حدود 100 کیلومتر لوله انتقال آب های خاکستری اجراشده است و سپس انشعاب هایی از آن گرفته می شود تا فضای سبز شهر با استفاده از آب های خاکستری به عنوان آب پایدار، آبیاری شود و دغدغه ای برای آبیاری و حفظ فضای سبز اصفهان نداشته باشیم.»
توسعه حمل و نقل عمومی
به گفته شهردار اصفهان، تنها راهکار کاهش آلایندگی هوا ناشی از منابع متحرک در شهر اصفهان توسعه حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس، مترو و خطوط اتوبوس پر سرعت است. او می گوید: «روزانه به طور متوسط 120 هزار نفر از طریق خط یک مترو اصفهان جابه جا می شوند و موجب کاهش تردد حداقل 40 هزار دستگاه خودرو در روز شده است و اگر خط دوم و سوم مترو نیز اجرا و به بهره برداری برسد و خطوط اتوبوس های پر سرعت (BRT) تکمیل شود به طور قطع از تردد تعداد زیادی خودرو در شهر کاسته می شود.»
قاسم زاده یادآور می شود: «تمرکز شهرداری اصفهان در این دوره تکمیل خط دوم مترو است به نحوی که امسال 7000 میلیارد تومان از بودجه عمرانی شهرداری اصفهان به خط دوم مترو اختصاص داده شده است. از 30 هزار میلیارد تومان بودجه مصوب امسال شهرداری اصفهان 60 درصد بودجه عمرانی در حوزه حمل و نقل و ترافیک به ویژه خط دوم مترو، خطوط اتوبوس های پر سرعت (BRT) و حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان هزینه می شود.»
به گفته شهردار اصفهان، بخشی از آلودگی هوای شهر اصفهان ناشی از خودروهای سنگین است و اجرای حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان مانع ورود ماشین های سنگین به شهر اصفهان می شود. او تاکید می کند: «از دیگر اقدام های زیربنایی شهرداری برای کاهش آلاینده های هوای این شهر، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی است؛ شرکت اتوبوسرانی اصفهان در حال حاضر با 900 دستگاه اتوبوس به مردم خدمات رسانی می کند و با ورود اتوبوس های جدید خریداری شده تعداد ناوگان اتوسرانی اصفهان به حدود 1200 دستگاه افزایش و سرفاصله خطوط اتوبوسرانی به بین 5 تا 7 دقیقه کاهش می یابد.»
اتوبوس های پرسرعت
قاسم زاده می گوید: «شهرداری اصفهان در این دوره بر تکمیل خطوط اتوبوس های پر سرعت (BRT) نیز متمرکز شده به نحوی که خط 3 و 4(BRT) را تکمیل شده و 50 دستگاه اتوبوس دو کابین برای خط اتوبوس های پر سرعت خریده و قرار است7 دستگاه آن به زودی تحویل شود.»
او عنوان می کند: «شهرداری اصفهان 2 سال پیش 180 دستگاه اتوبوس خریداری کرد که حدود 30 دستگاه آن تحویل داده شد و 146 دستگاه اتوبوس طلبکار است و متاسفانه به تازگی وزارت کشور اعلام کرده به جای 146 دستگاه اتوبوس، مینی بوس تحویل بگیرید که مینی بوس های پیشنهادی مناسب شهر اصفهان نیست.»
1053 طرح عمرانی
به گفته شهردار اصفهان، 1053 طرح عمرانی در شهر اصفهان در حال اجرا بوده که حدود 100 طرح آن شاخص و بزرگترین آنها خط دوم مترو، حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان و باغ مشاهیر است. قاسم زاده می گوید: «باغ مشاهیر در محدوده شهرک مسکونی گل نرگس در حال ساخت است و وسعت آن دهمچون باغ غدیر است.»
او ادامه می دهد: «خط دوم مترو اصفهان با 16 ایستگاه در حال اجرا است و اگر واگن آن خریداری شود مرحله اول آن از «دارک» تا «میدان قدس» تا نیمه اول سال آینده به بهره برداری می رسد و حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان در 5 جبهه در حال اجرا است.»
2400 هکتار بافت فرسوده
شهر اصفهان حدود 2400 هکتار بافت فرسوده دارد که معادل 10 درصد وسعت شهر اصفهان است. شهردار اصفهان در این باره هم می گوید: «اگر به بافت فرسوده توجه نشود، مهاجرت ساکنان بومی و جایگزینی ساکنان غیر بومی را در پی دارد. برای بازآفرینی و احیای بافت فرسوده باید تسهیلاتی فراهم شود تا مردم به ساخت و ساز در بافت ترغیب و ساکن شود.»
او عنوان می کند: «طرح جامع شهر در حال تدوین است و از مشاور طرح جامع شهر خواسته ایم پس از انجام مطالعات و با لحاظ صلاحدید شهر، پیشنهاد دهد که آیا اصفهان توسعه یابد یا خیر و اگر قرار است توسعه یابد به صورت عمودی باشد و یا افقی و یا ایجاد شهرک های اقماری ولی تمرکز ما بر احیای بافت فرسوده استچون نجات شهر اصفهان در گرو احیای بافت فرسوده است.»
معضل ترافیک
به گفته شهردار اصفهان، مهمترین راهکار برای مشکل ترافیک شهر اصفهان اجرای مترو است. او می گوید: «شهرداری می توانست 7000 میلیارد تومان اعتباری را که امسال برای خط دوم متر اختصاص داده است صرف اجرای 23 زیرگذر و روگذر کند تا مردم عملکرد شهرداری به وضوح ببینند ولی شهرداری در این دوره کارهای زیرساختی همچون اجرای خط دوم مترو و حلقه چهارم ترافیکی شهر را ادامه داده است تا معضلات این شهر کاهش یابد.»
قاسم زاده اضافه می کند: «ساخت روگذر و زیرگذر در شهر به معنای افزایش تردد خودروهای شخصی بوده و با احداث روگذر و روگذر نه تنها مشکل ترافیک شهر اصفهان حل نمی شد بلکه آشفتگی بصری نیز به دنبال داشت و امروز روگذرها در بسیاری از شهرهای دنیا همچون کره جنوبی از مدار ترافیک خارج و تفرجگاه شده چون اجرای روگذر و زیرگذر برای حل ترافیک شهر، سیاست غلطی است.»