چهار کشور اروپایی انگلیس، فرانسه،‌ آلمان و ایتالیا روز شنبه در بیانیه‌ای خواستار آتش‌بس در غزه شدند.

به گزارش همشهری آنلاین، چهار کشور اروپایی انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا روز شنبه در بیانیه‌ای از تلاش‌های میانجی‌گرانه آمریکا، قطر و مصر در خصوص آتش‌بس در غزه قدردانی کردند.

در این بیانیه آمده است: «از همه طرف‌ها دعوت می‌کنیم به صورت مثبت در مذاکرات آتش‌بس مشارکت داشته باشند».

در بیانیه چهارجانبه این کشورهای اروپایی تاکید شده است: «بر اهمیت جلوگیری از هرگونه تشدید تنش در منطقه که تلاش‌های صلح را تضعیف می‌کند تاکید داریم».

این در حالی است که «سامی ابوزهری» از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)،‌ بعدازظهر امروز (شنبه)، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت صحبت‌های «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درباره نزدیک بودن آتش‌بس غزه یک توهم است.

رئیس‌جمهور آمریکا، روز گذشته، ادعا کرده بود: «ما بیش از پیش به» توافق آتش‌بس غزه نزدیک هستیم. بایدن با این حال در ادامه اضافه کرده بود: «اما ما در حال حاضر به توافقی دست پیدا نکرده‌ایم.»

سامی ابوزهری در این باره گفت: «اشغالگران همچنان در مسیر تلاش‌ها برای اتمام توافق سنگ‌اندازی می‌کنند... ما با یک توافق یا مذاکره واقعی مواجه نیستیم، بلکه با تحمیل دیکته‌های آمریکا مواجه هستیم.»
مذاکرات آتش‌بس غزه که به مدت چند هفته متوقف شده بود، بار دیگر روز پنجشنبه هفته گذشته در پایتخت قطر با حضور هیأت مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی به ریاست رئیس موساد، رئیس سازمان اطلاعات مصر، وزیر خارجه قطر و رئیس سازمان سیا برگزار شد.

قرار است دور دوم این مذاکرات طی روزهای آینده در کشور مصر برگزار شود؛ اما برخی مقامات حماس در گفت‌وگو با رسانه‌ها اشاره‌ کرده‌اند رژیم صهیونیستی در مذاکرات تغییری در مواضع خود نداشته است.

از سوی دیگر سه کشور آمریکا، مصر و قطر روز جمعه با صدور بیانیه مشترکی در خصوص مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا در دوحه، با مثبت قلمداد کردن فضای مذاکرات، از طرح پیشنهادی جدیدی در این خصوص خبر دادند.

به نوشته الجزیره، در این بیانیه آمده است که آمریکا با حمایت قطر و مصر طرحی را با هدف کاهش اختلافات ارائه کرده است که مبتنی بر طرح جو بایدن و قطعنامه 2735 شورای امنیت سازمان ملل است.
همچنین طبق این بیانیه سه کشور به عنوان میانجی مذاکرات، به فعالیت‌های خود طی روزهای آتی در خصوص جزئیات اجرایی طرح پیشنهادی ادامه خواهند داد و قرار است نشست دیگری در قاهره تا پیش از پایان هفته آتی برگزار شود.

به گفته سه کشور مذکور، مسیر برای تحقق توافق آتش‌بس در غزه و کاهش تنش‌های منطقه‌ای هموار و مهیا است.

دور جدید مذاکرات آتش‌بس در دوحه از روز گذشته آغاز شد و امروز نیز ادامه یافت؛ مذاکراتی که خبری از نمایندگان حماس در آن نیست و حماس به طور رسمی اعلام کرده است که حاضر به شرکت در این نشست نیست و نیازی هم به مذاکرات جدید وجود ندارد و تنها باید در خصوص اجرای مذاکرات پیشین گفت‌وگو و رایزنی صورت گیرد.

شب گذشته نیز منابع قطری، مصری و اسرائیلی فضای رایزنی‌ها را «مثبت» قملداد کردند؛ با این حال به اذعان محافل رسمی اسرائیلی شخص «بنیامین نتانیاهو» اصلی‌ترین مانع در مسیر تحقق هرگونه توافقی است.در این راستا شامگاه چهارشنبه بیش از 100 خاخام یهودی آمریکایی در نامه‌ای به نتانیاهو از او خواستند تا توافق را بپذیرد؛ به گفته مقامات اسرائیلی نتانیاهو با هدف نجات حیات سیاسی خود مایل به پایان جنگ نیست.

منبع: فارس