نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دومین روز از بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور پرداختند.

به گزارش همشهری آنلاین، در ابتدای جلسه نوبت عصر امروز، سلمان اسحاقی نظر کمیسیون بهداشت و درمان درباره وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان را قرائت کرد و از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های محمدرضا ظفرقندی خبر داد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان

موافقت کمیسیون بهداشت با وزیر پیشنهادی

اسحاقی پس از قرائت گزارش کمیسیون بهداشت و درمان، نتیجه را به شرح زیر به استحضار، نمایندگان مجلس شورای اسلامی رساند:

«اعضای کمیسیون بهداشت و درمان با استماع مجموعه برنامه‌ها و سیاست‌ها و سابقه عملکردی و مسئولیتی و سطوح علمی، همچنین برنامه‌ریزی مؤثر در امر بهداشت و درمان کشور، آقای دکتر محمدرضا ظفرقندی را واجد شرایط تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانستند.»

مخالفان وزیر پیشنهادی بهداشت

ظفرقندی بیانیه‌هایی در حمایت از اغتشاشات امضاء کرده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: آقای ظفرقندی به جای استفاده از ابزار جراحی برای درمان مردم قلم به دست در جهت تضعیف نظام و حمایت از اغتشاشات و جریان‌های ساخته و پرداخته درون و بیرون بوده و بیانیه‌هایی را امضاء کرده است. او در جایگاه دبیرکل جامعه اسلامی پزشکیان درباره اتفاقات سال ۱۴۰۱ بیانیه صادر می‌کند و آن را به عنوان جنبش پاک در جهت عدالت‌خواهی تعریف می‌کند. این یک اقدام ضد ارزشی آن هم در شرایطی است که دشمن تمام ظرفیت‌ها وقابلیت‌هایش را به کار گرفته است.

روح‌الله عباسپور در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، به عنوان مخالف محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: من به عنوان موافق کلیات برنامه آقای پزشکیان صحبت کردم اما این بدان معنا نیست که اگر در صورت وجود موردی از آن چشم‌پوشی کنم.

وی با اشاره به مشکلات بهداشت و درمان در کشور گفت: مجلس شورای اسلامی دو فوریت افزایش ظرفیت پزشکی را تصویب کرد اما آقای ظفرقندی با این موضوع مخالف است که باید درباره آن توضیح دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آقای پزشکیان می‌گوید که هیچ وقت مطب نداشته و در بیمارستان‌های خصوصی درمان نکرده و کار درمان را در مراکز درمانی انجام داد تا برای خود تعارض منافع ایجاد نکند اما آقای ظفرقندی با وجود ریاست دانشگاه علوم پزشکی و ریاست مرکز آموزش و تحقیقات در بخش خصوصی حضور داشت و در بیمارستان‌های دولتی اقدام به تاسیس مطلب کرد؛ این جهت‌گیری‌ها با جهت‌گیری رئیس جمهور مخالف است.

عباسپور افزود: آقای ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی بود که افزایش تعرفه‌های درمانی در بخش خصوصی را تصویب کرد آیا این باعث فشار به محرومان کشور و در عین حال کوچ پزشکان از بخش دولتی به بخش خصوصی نمی‌شود؟

«ظفرقندی» سابقه تند سیاسی دارد | وی همچنان از سران فتنه تمجید می‌کند

مالک شریعتی با بیان اینکه آقای ظفرقندی سابقه تند سیاسی دارد که مطالبش در فضای مجازی موجود است، افزود: ایشان در ماجرای اغتشاشات توییتی منتشر کرد که آمبولانس‌ها تحت اختیار نیروهای انتظامی و نظامی است و بعد از آن چندین آمبولانس آتش زده شده و خسارات وارد شد و همه هم به خاطر این صحبت بود؛ آقای ظفرقندی شما رئیس بیمارستان خوبی هستید اما وزیر بهداشت خوبی نیستید.

مالک شریعتی نماینده تهران در مجلس دلایل سیاسی را علت مخالفت خود با وزیر پیشنهادی بهداشت عنوان کرد و گفت: تخصص و توانمدی آقای ظفرقندی برای همه ما محرز است؛ این شرط لازم است اما کافی نیست زیرا برخی کارشناسان معتقد هستند که وزارت بهداشت لزوماً توسط پزشکان خوب اداره نمی شود زیرا امری مدیریتی است.

وی با بیان اینکه سوابق جهاد، جنگ و جبهه آقای ظفرقندی برای همه ما روشن است اما ملاک حال فعلی افراد است، اظهار داشت: شاخص‌های دوازده گانه رهبری برای میثاق مشترک دولت و مجلس پیش چشم ما است که نگرش ملی و غیر جناحی، اعتقاد از بن دندان به نظام اسلامی، امید به آینده مهم ترین آن هستند.

شریعتی به برخی مواضع سیاسی ظفرقندی اشاره کرد و افزود: سیاسی ترین و جناحی ترین مواضع از سوی آقای ظفرقندی و تشکل تحت مدیریت او صادر شده است؛ از کوی دانشگاه تا فتنه ۸۸ و سال گذشته در اغتشاشات شاهد تمجید او از سران فتنه بودیم؛ او اغتشاشات سال ۱۴۰۱ را یک جنبش پاک قلمداد کرد و ناشی از اعتراض مردم تحت ستم طی این سالیان دانست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه رهبر انقلاب فرمودند در موضوع جناح بندی سیاسی همواره تاکید بر رفاقت و انس با یکدیگر است، افزود: باید حتما خطوط قرمز رعایت شود و مسئله فتنه و فتنه گران از مسائل مهم و خطوط قرمز است و به فرمایش رهبری فتنه نابخشودگی است.

وی با بیان اینکه فتنه ۸۸ سبب شد تا مشارکت ۸۵ درصدی مردم ضایع شود، اظهار داشت: اثرات کاهش مشارکت تا به امروز باقی است؛ این کار کشور را به لبه پرتگاه برد و فتنه گران و دشمنان را امیدوار کرد.

شریعتی با بیان اینکه تحریم‌های هوشمند علیه جمهوری اسلامی ایران محصول فتنه بود، افزود: موضوع کمبود دارو، بیماران پروانه‌ای و تحریم اورانیوم ۲۰ درصد بعد از فتنه ۸۸ ایجاد شد؛ آقای ظفرقندی می خواهد این مشکلات را حل کند اما همچنان از سران فتنه تمجید می‌کند.

نماینده تهران در مجلس با اشاره به اینکه ظفرقندی چند ماه پیش گفته که مجلس باید مشروعیت داشته باشد و انتخابات مجلس مهندسی شده است، اظهار داشت: او از مجلسی می خواهد رای بیاورد که از سر تا پا آن را نامشروع می‌داند در حالی که آقای پزشکیان در همین انتخابات نفر دوم تبریز شد.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی بهداشت در جلسات کمیسیون بر مواضع خود پافشاری کرده است، افزود: کاش پافشاری خود را عملاً اثبات می کرد و به مجلسی نمی‌آمد که سر تا پای آن را مشروع سیاسی نمی داند.

شریعتی ادامه داد: آقای ظفرقندی گفته است که سیاسی عمل نمی کند اما سابقه اش، سابقه تند سیاسی است و مطالب او در فضای مجازی موجود است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: ظفرقندی در مورد در اغتشاشات ۱۴۰۱ گفت که آمبولانس ها را نیروهای نظامی پر کردند که باعث شد دهها آمبولانس به آتش کشیده شوند و چند ده میلیارد خسارت وارد شود.

وی با تاکید بر اینکه وزیر بهداشت پزشک بدون مرز نیست و باید مرز حق و باطل را تعیین کند، افزود: آقای پزشکیان با رای ۲۶ درصد مردم رئیس جمهور است ولی ما به او رئیس جمهور اقلیت نمی گوییم در حالی که درباره آقای رئیسی می گفتند رئیس جمهور اقلیت.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: شما رئیس بیمارستان خوبی خواهید شد اما وزیر بهداشت خوبی نیستید.

وزارت بهداشت به فردی غیرسیاسی سپرده شود

سیدمحمد پاکمهر نماینده بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی به عنوان سومین مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت اظهار داشت: وزارت بهداشت مسئولیتی بس خطیر داشته و با جان و سلامت مردم چه در نقاط شهری و چه در نقاط روستایی سر و کار دارد.

وی با بیان اینکه این وزارتخانه طیف وسیغی از ماموریت ها را در نظام سلامت عهده دار است، افزود: بحث بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش، مهاجرت نخبگانی، پرونده سلامت الکترونیک، دارو، تجهیزات پزشکی، تغذیه و شیر خشک در این وزارتخانه مطرح است و با وجود برخورداری از ۱۰۶۰ بیمارستان و چند هزار مراکز بهداشتی شهری و روستایی و خانه‌های بهداشت، همچنان برخی مسائل در این وزارتخانه لاینحل مانده است.

پاکمهر از حوزه نظام ارجاع و پزشک خانواده، طرح دارویار و طب سنتی به عنوان بخش دیگری از ماموریت‌های وزارت بهداشت یاد کرد و افزود: گلایه‌مندی و دغدغه‌ها مردم در حوزه‌های انتخابیه نمایندگان در موضوع سلامت زیاد است؛ کمبود پزشک عمومی، پزشک متخصص، کمبود پزشک در حوزه‌های پیراپزشکی، کمبود آمبولانس و مراکز بهداشتی و درمانی و حتی تجهیزات پزشکی و تشخیصی در کنار کمبود بیمارستان و مراکز درمانی همواره به نمایندگان منتقل می شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: وزارت بهداشت وزارتخانه‌ای است که با جان مردم و سلامت مردم سر کار دارد و همه خدمات آن بدون استثنا اورژانسی است.

وی با بیان اینکه باید این وزارتخانه به یک فرد کاملاً غیر سیاسی عهده‌دار سپرده شود، افزود: نمی‌شود وزارت بهداشت و درمان را که یک وزارتخانه کاملاً تخصصی و غیرسیاسی است، سکانش را به افرادی بسپاریم که با نگاه سیاسی مدیریت کنند.

پاکمهر با تاکید بر اینکه نمی شود حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پژوهش را با نگاه سیاسی مدیریت کرد، افزود: چه شده است که آقای رئیس جمهور که خود پزشک است و به عملکرد وزارت بهداشت و درمان اشراف دارد و خود وزیر بهداشت بوده، سیاسی‌ترین عنصر کابینه خود را برای غیر سیاسی‌ترین وزارتخانه معرفی کرده است و آیا اهرم فشار سیاسی صحنه گردان این موضوع بوده است؟

این نماینده مجلس با تایید سوابق و عملکرد مثبت ظفرقندی در حوزه پزشکی تاکید کرد: او در هر کجا که مسئولیت داشته چه در دانشگاه تهران و چه در سازمان نظام پزشکی و چه دبیرکلی انجمن اسلامی جامعه پزشکی، وزن عملکرد سیاسی‌اش از وزن عملکرد او در حوزه سلامت بالاتر بوده است.

پاکمهر با طرح این ادعا که در دوره ریاست ظفرقندی بر سازمان نظام پزشکی، این سازمان به یک سازمان سیاسی و مخالف نظام تبدیل شده بود، افزود: سیاسی‌کاری و جناح گرایی بخش مهمی از عملکرد اوست؛ هرگز نباید سلامت مردم را به سیاسی کار بسپاریم و چنین معامله زیانباری را در حوزه نظام سلامت برای مردم رقم بزنیم.

وی به مکاتبه ظفرقندی با بشار اسد رئیس جمهور سوریه استناد کرد و در عین حال گفت که این نامه قبل از ظهور داعش در منطقه غرب آسیا نگاشته شده است.

نماینده مردم بجنورد به دوران همه گیری کرونا اشاره کرد و پرسید: آیا با سیاست‌های نظام و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی همراه بوده یا مخالف بوده است؟ اگر همراه بود توضیح دهد و اگر احساس ندامت دارد و اشتباه کرده است، باز هم به مردم اعلام کنند.

پاکمهر افزود: یکی از همکاران گفت که اگر دوباره جنگ شروع شود آقای دکتر ظفرقندی به جبهه می روند، به این نگاه افتخار می‌کنیم اما آیا می‌تواند همین جا اعلام کند که اشتباه کردم؟

وی یادآور شد: مواضع ایشان نسبت به جریان فتنه و مواضع ایشان نسبت به اغتشاشات چند سال اخیر را می‌دانید،‌ مواضع ایشان راجع به انتخابات مجلس شورای اسلامی دور دوازدهم این بود که مهندسی انتخابات را مطرح کردند و حتی گفته است که «مشارکت حداکثری ولی در عمل مهندسی انتخابات حداقل صورت گرفته است؛ نظارت استصوابی انهدام جمهوریت است که برای آن انقلاب شد».

وی خطاب به ظفرقندی گفت: معرفی شما به عنوان وزیر، به همین مجلس که روی صندلی آن نشسته‌اید، محصول همین نظارت استصوابی است که آن را انهدام جمهوریت خوانده‌اید.

این نماینده مجلس ادامه داد: رئیس جمهور از محل نظارت استصوابی بالا آمد و مردم رای دادند و امروز شما را معرفی کردند؛ اکنون در حالی از نمایندگان انتظار رای اعتماد دارند که معتقد هستند این نمایندگان با مهندسی انتخابات به مجلس دوازدهم آمده‌اند.

پاکمهر به برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت اشاره کرد و گفت: برخی برنامه‌ها ماهیت شعار گونه دارد و برخی نیز توجه کافی به ظرفیت و رسالت وزارت بهداشت و درمان ندارد و به نقش نهادها و دستگاه‌های بالادستی توجه نشده است.

نماینده بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان خراسان شمالی خاطر نشان کرد: این فرمایش امام خمینی(ره) باید مدنظرمان باشد که اشخاصی که انقلابی نیستند نباید در راس وزارتخانه‌ها باشند و نباید به مجلس معرفی شوند و اگر شدند مجلس باید آنها را رد کند تا افرادی به مجلس معرفی شوند که کارآمد و انقلابی باشند.

پاکمهر با بیان اینکه ما نمایندگان باید از ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده است به عنوان امینی عادل مراقبت کنیم، وی اظهار داشت: ظفرقندی دارای سوابق درخشان جبهه و ایثارگری است اما قضاوت ما باید مربوط به حال افراد شود.

موافقان وزیر پیشنهادی بهداشت

شهادت می‌دهم که ظفرقندی از بن دندان به انقلاب اسلامی معتقد است

احمد بیگدلی خدابنده گفت: امروز آمدم تا شهادت دهم همسنگر پدر شهیدم کاملا به مبانی نظام و اسلام معتقد است. من شهادت می‌دهم آقای ظفرقندی از بن دندان به این نظام اعتقاد دارد. به خون شهیدم قسم شهادت می‌دهم آقای دکتر ظفرقندی به این نظام التزام عملی دارد. به ولایت فقیه مطلق التزام عملی دارد. ایشان مردم را دعوت می‌کرد برای مشارکت حداکثری و همگانی در پای صندوق های رای. در انتخابات ریاست جمهوری اگر التزام نداشت اپوزیسیون می‌شد.

وی ادامه داد: ایشان به تک تک پزشکان، تک تک کادر بهداشت و درمان انجمن‌ها برای حضور در انتخابات تماس گرفتند. آقای دکتر پزشکیان خودشان متخصص امر بهداشت درمان هستند رئیس دانشگاه و وزیر بوده اند و چهار سال در همین مجلس تمام اصول بهداشت را دانسته‌اند. درمان در برنامه هفتم نیز موضوعات بهداشت و درمان را نوشتند. پس می‌دانند به چه کسی باید اعتماد کند. عزیزان الان چشم کادر بهداشت و درمان به شماست. الان همکاران من در اتاق عمل گوششان به رادیو و چشمشان به تلویزیون است که شما به چه کسی می‌خواهید رای بدهید.

حوزه سلامت را سیاسی نکنیم | ظفرقندی آمده است برای نوکری | جامعۀ پزشکی نیز او را تائید کرده است

رمضانعلی سنگدوینی، نماینده مردم گرگان در جریان جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت عنوان کرد: دکتر ظفرقندی را رئیس‌جمهوری معرفی کرده که خودش وزیر بهداشت و فوق تخصص جراحی قلب است و می‌فهمد. آقای ظفرقندی به مجلس می آید و حال حاضر خود را برای نمایندگان مجلس توضیح می دهد؛ اصل حال حاضر افراد است.

وی ادامه داد: جامعه پزشکی و نخبگان آقای ظفرقندی را تایید کردند. دکتر مرندی، خانم دستجردی و دکتر هاشمی ظفرقندی را تایید کردند. وزرای پیشنهادی مگر از مراجع امنیتی، وزرات اطلاعات و اطلاعات سپاه تاییدیه نگرفته‌اند؟

سنگدوینی تاکید کرد: همکاران عزیز قبول دارم و من از آقای دکتر ظفرقندی می‌خواهم که حتماً مسائل را بازگو بکنند. ولی همکاران عزیز بستر و حوزه سلامت را نباید سیاسی کنیم. مردم گرفتار هستند، مشکل دارند و باید مراقب باشیم. ظفرقندی این فرصت را از طرف پزشکیان غنیمت شمرده و آمده است برای نوکری. جامعۀ پزشکی نیز او را تائید کرده است.

نماینده مردم گرگان در ادامه به خواندن متنی از کتاب شرح درد اشتیاق نوشته ظفرقندی پرداخت.

۷ وزیر قبلی بهداشت از ظفرقندی حمایت کردند

بابک رضازاده در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس و در جریان بررسی برنامه‌های محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان به عنوان موافق اظهار کرد: آقای پزشکیان افرادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده که همچون خودش عدالت‌محور است؛ وقتی از وفاق ملی صحبت می‌کنیم بدان معناست که از آن حمایت کنیم نه این‌که تنها وقتی به نفع‌مان باشد به حمایت بپردازیم.

وی با اشاره به سابقه ظفرقندی در هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: در ایامی که کشور با تنگناهای مالی از نظر تحریم روبه‌رو است آقای ظفرقندی به مدیریت کشور و مصارف نظام سلامت تاکید دارد همچنین خدمت رسانی به نیازمندان در حوزه بهداشت و درمان و توزیع عادلانه و مدبرانه منابع هم مورد تاکید ایشان است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان تجربه مدیریتی در نظام سلامت دارد، اظهار کرد: هفت وزیر قبلی بهداشت و درمان از او حمایت کردند که این نشان‌دهنده سابقه علمی و مدیریتی ایشان است.

رضازاده اضافه کرد: در کنار قابلیت‌های فردی، آقای ظفرقندی برنامه ارزشمندی به مجلس شورای اسلامی ارائه داده که واقع‌بینانه، جامع و در مسیر اسناد بالادستی همچون سند چشم‌انداز، برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای ظفرقندی با خارج شدن دکترها و پرستارها و نوابغ از کشور مخالف است که نباید اجازه این اتفاق را بدهیم، باید ریشه این موضوع را درمان کرد نه این‌که دانشجوی زیاد تولید کنیم.

وی همچنین از ظفرقندی خواست که در صورت تصدی کرسی وزارت بهداشت، پرستارانی که در دوران کرونا کار کردند را به استخدام در آورد.

«ظفرقندی» از تمام توان خود برای اداره وزارت بهداشت استفاده خواهد کرد

منصور علیمردانی با اشاره به اظهارات وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: مهمترین مطلبی که آقای ظفرقندی گفتند این بوده که هر نوع سیاسی‌کاری در یک وزارت تخصصی حرام است. اگر ایشان به عنوان وزیر بهداشت انتخاب شود از همه توان تخصصی در کشور در این حوزه استفاده خواهد کرد. همچنان که در زمانی که در سازمان نظام پزشکی و دانشگاه تهران مسئولیت داشتند استفاده کردند و در زمانی که سیاسی ترین گروه ها در صدر امور دولتی بودند ایشان از جناح مخالف هم استفاده بهینه کردند.

ظفرقندی: مردم به جز رنج بیماری نباید رنج دیگری را تحمل نکنند

محمدرضا ظفرقندی در نوبت عصر جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی به عنوان دومین وزیر پیشنهادی کابینه مسعود پزشکیان رئیس جمهور به دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی این وزارتخانه پرداخت.

ظفرقندی با درود به روان پاک شهدا و صدیقین که جان خود را بر سر عهد و میثاق خود نهادند؛ افزود: به همه شهدای عرصه سلامت از جنگ تحمیلی تا دوران همه‌گیری کرونا که از جان خود گذشتند و همه همکاران عزیزی که اگر بودند؛ امروز از مفاخر جامعه پزشکی کشور بودند و امروز به افتخاری بالاتر دست یافتند، درود می‌فرستم.

وی اظهار داشت: امروز آمده‌ام و آماده ورود به عرصه مدیریت خطیری شده‌ام که با جان انسان‌ها در ارتباط است و هرکه انسانی را زنده کند و جانی را نجات دهد، مانند این است که همه انسان‌ها را زنده کرده است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز آماده‌ام با تمام توان، ظرفیت و تجربه و حمایت گسترده جامعه سلامت کشور تلاش کنم تا مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند و این جمله عصاره همه برنامه‌های حوزه سلامت و محصول نهایی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه‌های سلامت این است که مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند.

پیش از سخنرانی ظفرقندی، کمیسیون‌های «بهداشت و درمان» و «آموزش و تحقیقات» مجلس شورای اسلامی گزارش خود را از برنامه های ارائه شده وزیر پیشنهادی بهداشت ارایه و به نمایندگان اعلام کردند که اعضای این کمیسیون‌ها ظفرقندی را مناسب تصدی این مسئولیت می‌دانند.

محمدرضا ظفرقندی زاده ۱۳۳۷ در تهران که از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت بهداشت و آموزش پزشکی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، یک پزشک و سیاستمدار است که از ۳ اسفند ۱۳۹۷ تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ در اوج همه‌گیری کووید ۱۹ رئیس سازمان نظام پزشکی ایران بود.

وی فوق تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران است؛ وی اکنون دبیر کلی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران را بر عهده دارد.

ظفرقندی در شهر تهران متولد و بزرگ شده محله سرچشمه است. دوران ابتدایی تا دبیرستان را در مدرسه علوی به آموختن پرداخت و در سال تحصیلی ۱۳۵۴-۱۳۵۵ فارغ‌التحصیل شد. پس از آن به دبیرستان مفید رفت تا به امر معلمی بپردازد. وی همزمان با معلمی در سال ۱۳۵۵ در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول و ادامه تحصیل داد.

وی برای کمک به مصدومان جنگ به عنوان جراح داوطلب به جبهه جنگ ایران و عراق اعزام شد. پس از بازگشت از جنگ و اتمام دوره دستیاری جراحی در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۶۸ به درجه استادیاری نائل و سپس در سال ۱۳۷۰ دوره فلوشیپ جراحی عروق و تروما را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز کرد، رشته‌ای که ثمره آن راه‌اندازی بخش جراحی عروق در سال ۱۳۷۴ در دانشگاه علوم پزشکی تهران شد.

ظفرقندی در سال ۱۳۷۴، موفق به راه‌اندازی مرکز تحقیقات تروما در بیمارستان سینا شد و در سال ۱۳۸۳ به درجه استاد تمامی دانشگاه نائل شد.

بررسی صلاحیت پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

موافقت کمیسیون ها با وزیر پیشنهادی کار

در ابتدای این جلسه، ولی داداشی ضمن قرائت گزارش کمیسیون اجتماعی درباره وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از موافقت این کمیسیون با احمد میدری خبر داد.

همچنین سلمان اسحاقی ضمن قرائت گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرد که اعضای این کمیسیون احمد میدری را واجد شرایط تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانستند.

در ادامه احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با قرائت گزارش کمیسیون متبوع خود، از موافقت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با پیشنهاد تصدی احمد میدری برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خبر داد.

مخالفان وزیر پیشنهادی کار

نماینده مخالف: می‌گویند که میدری توبه کرده که خدا قبول کند اما چرا باید مسئولیت وزارتخانه را به او بدهند

عباس گودرزی در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در جریان بررسی صلاحیت احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به عنوان مخالف گفت: مجلس ولایتمدار است و قطعا در راستای توصیه‌های حکیمانه رهبر انقلاب حرکت می‌کند و با دولت هم تعامل دارد منتهی تعامل با دولت صرفا به معنای حمایت از افراد معرفی شده نیست. مخالفت هم تعامل و کمک به دولت محسوب می‌شود.

این نماینده مجلس بیان کرد: گفته شده که دستگاه‌های امنیتی همه وزرای پیشنهادی را تایید کردند. از دستگاه‌های امنیتی گلایه دارم که چرا باید چنین افرادی را تعیین کنند. البته که گزاره‌هایی دارم که چندین نفر مورد تایید قرار نگرفته‌اند. لازم است دستگاه‌ها درباره تمامی وزرای پیشنهادی اعلام نظرشان را رسماً بگویند؛ البته حتی اگر دستگاه‌ها تایید کرده باشند هم بحث بر سر آن است که رهبری به آنها نفرمودند که ببینید دستگاه‌ها چه نظری دارند و بعد شما سکوت کنید و رای دهید. آقا روز تنفیذ با ما صحبت کردند و با بیان شاخص‌هایی فرمودند که براساس معیارهایی رای دهیم و تاکید داشتند که یکی از این معیارها معتقد از بن دندان به جمهوری اسلامی است.

گودرزی با تاکید بر اینکه نباید از فتنه به سادگی عبور کرد، گفت: نباید ساده از کسانی که از فتنه ۸۸ سهم داشتند، گذشت. امروز سران فتنه به خاطر رأفت اسلامی در حصر هستند وگرنه باید با آنها با اشد مجازات برخورد می‌شد چون تحریم‌های فلج‌کننده محصول فتنه ۸۸ است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با قرائت نامه نمایندگان مجلس ششم به رهبر انقلاب و همچنین بیانات مقام معظم رهبری در سال ۸۲ گفت: آقای میدری جزء نمایندگان مجلس ششم بودند. از ایشان پرسیدم که آیا قبول دارند اقدام مجلس ششم خلاف امنیت کشور بود که ایشان طفره رفتند اما بعد در سایر کمیسیون‌ها مورد سوال قرار گرفته و در جلسات بعدی پذیرفتند منتهی آیا باید درباره موضوعی به این مهمی تعللی کرد و بعد جواب داد؟

گودرزی بیان کرد: البته می‌گویند که او توبه کرده که خدا قبول کند اما چرا باید مسئولیت وزارتخانه را به او بدهند تا در صدر یک وزارتخانه باشد؟

وی گفت: وزارتخانه یک مسئولیت کاملا سیاسی است و در دولت شهید رئیسی هم گفتم اشتباه است شخصیت کاملا ورزشی را در سمت ورزشی بگذارید که بعداً دیدیم که چه افتضاحی در مناسبات ورزشی به هم خورد؛ وزارتخانه‌ها سیاسی هستند و هر حرف وزیر در کشور تاثیرگذار است.

گودرزی در پایان گفت که وزیر پیشنهادی در مصاحبه‌ای گفته که کودکان متولد دهه ۶۰ توان دولت برای اشتغالزایی در دهه ۸۰ را کاهش دادند که این نشان‌دهنده نگاه ضدجمعیتی او است.

میدری از اصلاح طلبان تندرو است

قاسم روانبخش نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی در سخنانی به عنوان مخالف گفت: مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان مجلس فرمودند که مجلس نیز پاسخگو است؛ پاسخگو به خدا و ملت ایران است که به ما وکالت داده است و رای اعتماد ما به هر یک از وزرا رای اعتماد است؛ یعنی حاکم کردن یک شخص بر جان و مال و ناموس مردم بر همین اساس باید با اعتقاد و یقین باشد.

وی با تاکید بر اینکه دولت محصول مشترک مجلس و رئیس جمهور است، افزود: اگر مخالفت یا موافقتی می‌شود حق مجلس است و جمع‌بندی آن کابینه‌ای می‌شود که به مردم خدمت می‌کند؛ بر همین اساس تلاش برای معرفی فردی صالح در کمک به رئیس جمهور است.

این نماینده مجلس در ادامه عنوان کرد: اصلاح دارای دو معناست؛ یکی اصلاح رضاخانی و آمریکایی است و دیگری اصلاحی واقعی است یعنی پایبندی به اصول و اصلاح روش‌ها است؛ اگر اصلاحات از نوع دوم مورد نظر باشد این کار انبیاء است و ما حاضریم برای آن جان دهیم اما اصلاح دیگری به معنای دیگری وجود دارد که در آن افرادی به دنبال تغییر تدریجی یک نظام هست؛ متاسفانه بخشی از کسانی که در این کشور ادعای اصلاح طلبی کردن از این جنس هستند و به دنبال تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و لذا ما با این نوع اصلاح طلبان با شدت مخالفیم چرا که این‌ها به دنبال زدن اصول هستند.

روانبخش ادامه داد: این افراد معتقدند که قرآن قابل نقد است و می‌شود امام زمان(عج) را استیضاح کرد؛ برای این افراد ولایت فقیه و حکومت دینی معنا ندارد و مبنای فکری این دسته از اصلاح طلبان تندرو، اومانیسم، لیبرالیسم و سکولاریسم است؛ این‌ها معتقدند اصالت با انسان است نه با خدا و دین حق حاکمیت ندارد؛ ما با این نوع اصلاح طلبان زاویه داریم اما با دسته اول که اصولگرایان اصلاح طلب می‌شوند مشکلی نداریم. متاسفانه برخی از دوستانی که برای وزارت معرفی شده‌اند افرادی هستند که از دسته دوم انتخاب شدند؛ آقای دکتر ظفرقندی یکی از آنهاست و دیگری آقای دکتر میدری است؛ اگر کسی به ولایت فقیه اعتقاد داشته باشد دیگر معنا و مفهومی ندارد که برای رهبری نامه جام زهر بنویسد در مجلس تحصن کند و خوراک برای دشمن تهیه کند؛ در آن دوره ۱۳۹ نماینده محلس، ۷۰ معاون وزیر ۲۸ استاندار و ۱۳ عضو کابینه دولت خاتمی تهدید به استعفا کردند و این به معنای فلج کردن کشور برای عدم برگزاری انتخابات بود یعنی عدول از حاکمیت در زمان احتمال وجود حمله سراسری آمریکا.

وی همچنین با نقد عملکرد میدری در دوران تصدی امور معاونت تعاون وزارت کار اظهار کرد: بانک جهانی آمار داده است که طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ جمعیت زیر فقر ایران از ۲۰ درصد به ۲۸/۱ درصد افزایش یافته است که علت آن را می‌توان در نوع نگرش آقای میدری به مقوله فقر و فقر زدایی دانست. بنابراین با توجه به نکاتی که عرض کردم یکی از شرایطی که حضرت آقا برای ما ذکر کردند عدم سوء سابقه است؛ این یعنی حتی اگر ایشان اظهار پشیمانی کنند مورد قبول نیست چرا که شرط رهبری عدم سابقه است و من به این دلیل به آقای میدری رای مخالف می‌دهم.

میدری برنامه نسبتا خوبی نوشته اما کامل نیست

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی برنامه و صلاحیت احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی در سخنانی به عنوان مخالف گفت: آقای میدری برنامه نسبتاً خوبی را نوشته است اما چند مسئله وجود دارد که در تکالیف قانونی این وزارتخانه وجود دارد ولی در این برنامه قید نشده است که نقش وزارت تعاون در موضوع رشد ۸ درصد، تشکیل صندوق بازنشستگی غیردولتی، نحوه جذب مطالباتی که صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی از دولت دارد، متناسب سازی حقوق بازنشستگان کارگری و کشوری، حداقل حقوق مددجویان و معلولان، رفع تبعیض بین بیمه‌ها، بدهی‌های میان بخش درمان وزارت تعاون و دانشگاه علوم پزشکی، جذب و نگهداری پزشکان و پرستاران در بیمارستان های تامین اجتماعی، موضوع فرصت‌های شغلی و اشغال مشاغل از سوی اتباع بیگانه از جمله این تکالیف است.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی تعاون کاربر دفاع آیا خودتان را مسئول اشتغال در کشور می‌دانید یا نه؟ اظهار کرد: برخی از وزرای قبلی می‌گفتند که ما مسئولیتی در این زمینه نداریم؛ از وزیر پیشنهادی کار می‌خواهم که در این خصوص پاسخ دهد.

موافقان وزیر پیشنهادی کار

میدری همزمان بر کار اجرایی و نظری تسلط دارد

سیدمحمد سادات ابراهیمی، نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی امروز در موافقت با وزیر پیشنهادی کار و رفاه اجتماعی عنوان کر: یکی از ویژگی‌های مهم دکتر میدری تسلط خود ایشان همزمان بر کار اجرا و کار نظری است. معمولا مدیران ارشد در مواجهه با بحران‌های بزرگ پیش روی ساختمان رفاهی کشور محافظه کار می‌شوند؛ بنابراین تصمیم گیری مستلزم سطح بالایی از تسلط خود شخص وزیر است.

حق وزیر پیشنهادی کار است که رای اعتماد بالایی از مجلس بگیرد

محسن بیگلری، نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: امروز کسی برای سکان داری آن وزارتخانه معرفی شده است که هشت سال سابقه معاون وزارتخانه را دارد و هم چهار سال نمایندگی مجلس و سوابق دیگر را. پس حق ایشان است که رای اعتماد بالایی را از این مجلس بگیرد. دکتر میدری بر اساس شعار عدالت دکتر پزشکیان که به ما وعده داده است، روی کار آمده است.

«میدری» چهره خوب و موجهی در بین جامعه کارگری و کارفرمایی دارد

حسینی نماینده مینودشت در مجلس در جریان بررسی صلاحیت احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان موافق گفت: من به عنوان کسی صحبت می کنم که در مجلس ششم حضور داشتم؛ امروز از پشت این تریبون افراطی‌گری مسائل سیاسی آن دوره را محکوم می‌کنم اما راهش این نیست با کسانی که ماندند و برای از بین بردن محرومیت کشور و توانمندسازی اقشار محروم کشور ماندند، این گونه رفتار شود.

میدری: اصلاح‌طلبان فرزندان انقلاب هستند

احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر پژوهشگر بودم و در دانشگاه فعالت نموده‌ام. منازعات بین تحول خواهان از انقلاب مشروطه تاکنون در کشور وجود داشته است. در وفاق ملی مشکلات داشته ایم و بین برادران اختلافات وجود داشته است.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان فرزندان ایران هستند و برخاسته و وفاداران به انقلاب هستند. سیاست ما نباید حذف باشد. با اقدامات سیاسی نمی‌شود وفاق ملی انجام داد.

وزیر پیشنهادی کار ادامه داد: هفته پیش در کمیسیون‌های مختلف حضور یافتم؛ در آنجا مساله اصلی نه کارآمدی بنده و برنامه‌ها که حواشی مجلس ششم بود؛ چرا در دوره‌های ریاست جمهوری ایران به امروز یک مرتبه غافلگیر می‌شویم؟ به خاطر اینکه احزاب سیاسی وجود ندارند. به خاطر اینکه ما نهادهای مدنی گسترده نداریم. این چگونه امکان‌پذیر است؟ من الگوی حکومت صفویه را به دوستان اصلاح طلب خود برای توانمندسازی جامعه و کارآمدسازی حکومت پیشنهاد می‌دهم که یک الگوی جهانی است. در آن زمان نهادهای مدنی از روحانیت شیعه، اصناف، ارامنه هنرمندان، شعرا و همه در کنار دولت رشد کردند و من سؤالم این است که ما چگونه می‌توانیم دوباره زیر سایه نظام قرار بگیریم؟ با این روش بیش از ۱۰ سال است که در جهاد دانشگاهی مرکزی ایجاد کردم تحت عنوان توانمندسازی حکومت و جامعه و به دوستان گفتم من کلامی که اینجا در کمیسیون ها به شما گفتم، اصلا صحبت تازه‌ای نیست.

وی ادامه داد: تمام حرف‌های من حرف‌هایی است که من ۱۰ سال قبل در روزنامه‌ها، میزگردهای مختلف گفته بودم و آقای پزشکیان آمده دوره جدیدی را آغاز می‌کنیم. ما یا از تاریخ درس می‌گیریم و آینده نو می‌سازیم یا اسیر تاریخ می‌شویم و آینده را ویران می‌کنیم. امروز ما می‌توانیم کنار همدیگر یک دوره جدید را آغاز کنیم. در این دوره ما بر سر اینکه آن مسائلی که با همدیگه اختلاف داریم نه در تریبون مجلس نه در نشریات بلکه در میز مذاکره باید بنشینیم و با همدیگر گفت‌وگو کنیم. ما بر سر اهدافی که نظام تایید کرده است و مقام معظم رهبری بر آن ها مهر تایید زده است نمی‌توانیم اختلاف داشته باشیم.

میدری تأکید کرد: من چه در دولت باشم چه نباشم سرباز نظام خواهم بود. بر اساس سنت اندیشه ورزهایی مثل شیخ عجل سعدی و امام محمد غزالی خودم را در کنار نظام میدانم و تلاش می‌کنم که هر شکافی بین نظام سیاسی و مردم را کاهش بدهم. این رسالتی که ما با یادگیری از اندیشمندان بزرگ ایرانی باید دوباره به یاد بیاوریم. از این طریق ما می‌توانیم نهادهای علمی را در کنار حکومت نگه داریم. این امری است که با وزارت کار شاید فراهم شود. اما در وزارت کار همان جوری که خدمتتان عرض کردم وظیفه تبدیل مذاکرات، مبارزات و جنجال‌های سیاسی به مذاکرات اقتصادی را دارم. به قول یکی از اقتصاددانان برجسته توسعه زمانی امکان پذیر است که انسان‌ها یاد بگیرند که منافع فردی خود را چگونه در کنش‌های جمعی و نه کنش‌های فردی پیدا کنند. ما با ایجاد تشکل های مدنی که بتوانیم ملاحظات امنیتی را رعایت کنند، زندگی جمعی متفاوتی خواهیم داشت. این یکی از وظایف اصلی وزارت کار است که چگونه تشکل‌های کارگری، کارفرمایی، صنفی و حرفه‌ای را تقویت کند تا کنش‌های سیاسی تبدیل به کنش‌های اقتصادی شود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برقراری عدالت اجتماعی را از برنامه‌هایش برشمرد و گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ۵۵۰ شرکت دارد و وزراتخانه‌ای که بخواهد برای این شرکت‌ها مدیریت انتخاب کند از برقراری عدالت و وظایفش باز می‌ماند.

وی افزود: هر فسادی در این شرکت‌ها به سرمایه‌های اجتماعی آسیب می‌زند؛ در برنامه هفتم مقرر شده که این وزراتخانه سهام مدیریتی این بنگاه ها را واگذار کند تا با حفظ مالکیت بخشی از سهام مدیریتی آن ها را بدهد.

میدری با بیان اینکه متعهد به اجرای برنامه هفتم است، گفت: با اجرای این قانون، وزرات تعاون از متصدی بنگاه دار تبدیل به سیاست گذار می شود.

وی نابرابری را عامل ناکارآیی دانست و با وعده تلاش برای رفع نابرابری در نقاط مختلف کشور، گفت: طی سال‌های گذشته سرانه شهرداری تهران ۶ برابر شهرهایی مثل اصفهان و مشهد است و ۵۵ درصد وام‌های کشور در استان تهران توزیع شده و تمرکز مالی و سیاسی و به دنبال آن گرانی مسکن برای تهران است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برابری در آموزش و سلامت را عین کارآمدی دانست و گفت: در این وزارتخانه مسئولیم که مدعی العموم فقرا به رسمیت شناخته شده و براساس قانون ساختار و آیین‌نامه های اجرایی وضع مردم از نظر آموزش، بهداشت، دسترسی به نظام بانکی را تهیه کرده و به دولت بدهیم.

میدری افزود: معتقدم با همکاری دولت و بخش خصوصی می توان گام های بزرگی را برداشت و با همکاری بخش خصوصی آموزش فنی و حرفه ای و تعاونی ها را گسترش داد.

وی اضافه کرد: وزرات تعاون سالمندی و پیر شدن جمعیت را از مسائل اصلی ایران می‌داند؛ لذا خودم را موظف می‌دانم طبق قانون جوانی جمعیت و برنامه توسعه اقدامات لازم را انجام دهیم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیاست‌های کلی تامین اجتماعی مصوب رهبری را گام بزرگی برای تحول در نظام اجتماعی کشور دانست و گفت: هیچ ارتباطی با سند ۲۰۳۰ ندارم.

وی بیان کرد: آیین نامه حمایت از معلولان و هسمان سازی حقوق را در معاونت مربوطه پیگیری کردم؛ همسان سازی حقوق بازنشستگان قانون است و باید اجرا شود.

میدری در پایان گفت: اجازه دهید و تسهیل و تسریع کنید که اختلافات هر چه بوده گذشته است؛ بر گذشته ها صلوات بفرستید نه به خاطر من و دکتر ظفرقندی که گذشته‌ها باید عبرت آینده باشد و اختلافات مربوط به اختلافات یک خانواده است؛ بتوانیم دورانی از وفاق ملی را رقم زنیم.

جلسه بعدی مجلس در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی صبح فردا دوشنبه ۲۹ مرداد ساعت ۷:۴۵ خواهد بود.