در بین جوامع محلی اطراف زیستگاه‌های حیات وحش یک باور عمومی وجود دارد که شکارچیان به شکل‌های مختلف قربانی می‌شوند.در یکی از این اتفاقات،چند روز قبل یک شکارچی در استان قزوین بلافاصله پس ازشکار یک بز کوهی به پایین کوه پرت شد و امدادگران،جسد او را کنار لاشه بزکوهی که خود شکار کرده بود پیدا کردند.

همشهری آنلاین - مجید جباری: در برخی مناطق ایران مثل کویر مرکزی و یزد که به زیستگاه‌های حیات وحش نزدیک هستند این باور محلی وجود دارد که «شکارچی عاقبت بخیر نمی شود». در شمال ایران هم مردم محلی از این مثل جالب استفاده می کند که «سربُر و ته بُر عاقبت به خیر نمی‌شود» معنای این مثل این است که آنکس که سر یک گونه جانوری را می‌بُرد وآنکس که درخت قطع می کند، عاقبت به خیر نمی شود.

همین چند روز قبل یک شکارچی در استان قزوین بلافاصله پس ازشکار یک بز کوهی به پایین کوه پرت شد و جسدش کنار لاشه بزکوهی که خود شکار کرده بود افتاد و سومین حادثه مشابه در این استان را رقم زد. سال ۱۴۰۲ یکی از شکارچیانی که برای شکار گونه های شاخص حیات وحش منطقه به ارتفاعات الموت غربی رفته بود، به پایین افتاد و جانش را از دست داد. سال ۱۴۰۱ هم اتفاق مشابه دیگری برای یکی دیگر از شکارچیان غیرمجاز در زیستگاه های الموت شرقی افتاد و منجر به مرگ یکی از شکارچیان غیرمجاز شد.

داستان غم انگیز شکارچیانی که خود طعمه مرگ می‌شوند، فقط به این نمونه‌ها ختم نمی‌شود. بسیاری از شکارچیان کهنه کاری که شکار را کنار گذاشتند، به عذاب وجدان و دیگر آسیب‌های روحی مبتلا شدند.به همین دلیل شکارچیان زیادی پس از دست کشیدن از شکار، به جمع همیاران محیط زیست و طبیعت پیوستند و بسیاری از آنان در حال حاضر مشغول خدمت به حیات وحش هستند.

نفرین حیوانات عواقب دارد

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قزوین با اشاره به باور مردم محلی درباره شکار، گفت:«موضوع شکار به ویژه شکار غیرمجاز از گذشته به باور مردم محلی ساکن اطراف زیستگاه‌ها مذموم بوده است.»

مهدی طاهری در گفت‌وگو با همشهری آنلاین افزود:مردم محلی بر این باورند که جان موجودات زنده را گرفتن، عواقب دارد. به قول معروف «شاید در آخرین جرعه جام جان حیوانات نفرینی نهفته باشد؛ دریابید». محیط بانان هم همیشه بر این باورند که محیط بان اصلی خداست و او آفریدگان خود را حفاظت می‌کند. شاید بسیاری از شکارچیان غیرمجاز هیچ وقت به دام قانون نیفتند و توسط محیط بانان و دستگاه قضا دستگیر نشوند اما از قهر طبیعت و خالق جهان گریزی نیست.

او با بیان اینکه، بسیاری از شکارچیان معتقدند که شکار حیوانات به ویژه حیوانات آبستن عواقب سختی برای شکارچی دارد، گفت:«اتفاقات اینچنین برای شکارچیان، با اینکه بسیار تلخ و ناگوار است اما نمونه های زیادی از این دست حوادث در مناطق مختلف کشور،به عقیده من هشدار به شکارچیان است. افرادی که با سلاح‌های خود به طبیعت می روند باید این وقایع را ببینند و درس بگیرند.

۶ روایت از اتفاقاتی که برای شکارچیان افتاده است

همشهری آنلاین به بهانه اتفاق تلخی که هفته گذشته برای شکارچی قزوینی افتاد، نگاهی به پرونده‌هایی انداخته‌است که شکارچیان حین و بعد از شکار قربانی شده و این باور عمومی را تقویت کرده‌اند که شکارچی عاقبت به خیر نمی شود. در کنار آن به سرنوشت شکارچیانی هم که پس از کنار گذاشتن شکار زندگی‌ آن‌ها دگرگون شده و به آرامش رسیدند، پرداخته ایم:

شکارچی کهنه‌کاری که محافظ طبیعت شد

شکارچی اهل خراسان جنوبی پس از چندین سال شکار، به خواسته همسرش که به بیماری سختی مبتلا شده بود، اسلحه خود را کنار گذاشت. او حالا محافظ طبیعت و یکی از برترین عکاسان حیات وحش است. این شکارچی سابق، اکنون از حیوانات منطقه آزاد نستنج طبس حفاظت می‌کند و معتقد است برای مراقبت از حیوانات و جلوگیری از انقراض آن‌ها هرکاری که لازم است، انجام می‌دهد.

مرگ شکارچی پیش از شکار پرنده

در حادثه ای که در استان قزوین برای دو شکارچی اتفاق افتاد، ۲ دوست برای شکار پرنده به تالاب دشت قزوین رفته بودند که یکی از آن ها بر اثر شلیک اتفاقی گلوله از اسلحه دوست خود، پیش از شکار جان باخت.

روایت مشترک ۲ شکارچی از مرگ برگشته

در یکی از برنامه های تلویزیونی با عنوان «زندگی پس از زندگی» دو سال پیاپی ۲ شکارچی که بر اثر حوادث جداگانه به کما رفته بودند داستان عجیب و مشابه تعریف کردند. هر دو شکارچی بعد از اینکه از کما در آمدند گفتند وقتی در کما بودند، گونه های مختلف حیواناتی که شکار کرده بوند، به خط شده بودند و از آنان می خواستند توضیح دهند دلیل کشتن آن‌ها چیست.

تیر خلاص به زندگی یک خانواده

دختر نوجوانی که در حال تمیز کردن اسلحه شکاری پدر بود، براثر حادثه تلخ و غم انگیز شلیک ناخواسته اسلحه و اصابت گلوله به قلبش چند ساعت پس از اعزام به بیمارستان جان باخت. مادر دختر نوجوان بعدها در این باره گفت: «این حادثه تیرخلاص به زندگی ما بود. یقین دارم آه آهوی باداری که همسرم شکار کرده بود، زندگی ما را سیاه کرد.

۱۱ سال صاحب فرزند نمی‌شدم

شکارچی قدیمی که در منطقه حفاظت شده رئیسی نیشابور آهو شکار می کرد بعد از ۱۱سال انتظار فرزند دار شدن، پس از دست کشیدن از شکار صاحب فرزند شد. او می‌گوید: هر که حق دارد، آه هم دارد. چندین سال آه حیوانات پشت سر من بود. از زمانی که شکار را کنار گذاشتم، به آرامش رسیدم و زندگی من سامان گرفت و علاوه بر آرامش روحی، شرایط مالی زندگی من هم روز به روز بهتر شد.

شکارچی پرنده سلاحش را شکست

شکارچی کهنه‌کار اهل شهرستان بانه پس از ۳۰ سال شکار پرندگان، با رهاسازی کبک‌های خود برای همیشه شکار را کنار گذاشت و به جمع دوستداران و همیاران طبیعت پیوست. او پس از خداحافظی از شکار برای همیشه سلاح و ادوات ادوات لازم برای آن را نیز از بین برد. او در مراسم آزاد سازی کبک‌هایی که اسیر کرده بود گفت که عذاب وجدان باعث شد شکا را رها کنم. ۳۰ سال شکار نتیجه ای به‌غیر از اذیت و آزار پرندگان نداشت و از این بابت پشیمانم.

منبع: همشهری آنلاین