برای نخستین بار آناناس در شهرستان محلات استان مرکزی به تولید انبوه رسید؛ این در حالی است که گیاه آناناس در مناطق گرمسیری رشد می کند و میوه می دهد و در ایران استان های گرمسیری مانند سیستان و بلوچستان بستر مناسبی برای کشت آناناس محسوب می شوند.

به گزارش همشهری ‌آنلاین، یک گلخانه آناناس در محلات حدود ۳ سالی است که فعالیت می کند و حالا و در سال ۱۴۰۳ برای نخستین بار ۵۰ هزار بوته آناناس در این گلخانه کاشته شده است. نحوه تکثیر بوته آناناس به صورت کشت و بافت است و بوته کوچک آناناس زمانی که از آزمایشگاه به گلخانه منتقل می شود، حدود ۸ ماه زمان می برد تا میوه دهد. بوته هایی که در این گلخانه به بهره برداری می رسد، کاملا رسیده و به رنگ زرد و مایل به نارنجی درمی آید.

تولید آناناس ایرانی باید در خاک‌های اسیدی انجام شود. PH مناسب خاک بین ۵/۴ تا ۵/۵ است و زهکشی مناسب هم لازم است اتفاق بیفتد. با توجه به نیاز آناناس ایرانی به خاک‌های سبک با تهویه مناسب، در اقلیم‌هایی مرطوب مانند شمال ایران کِشت آن انجام می‌شود. خاک‌های با عمق ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر مناسب برای کاشت آناناس است.

اولین بار مهر سال ۱۳۹۵ بود پنج هزار نشاء آناناس از کشور هند وارد ایران شد که از این تعداد هزار عدد نشاء برای تکثیر به پژوهشکده گل و گیاه محلات، هزار عدد نشاء به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چابهار و ۱۸۰ عدد برای تکثیر به مرکز کشت بافت تهران و بقیه تحویل نهالستان باهوکلات چابهار زیرنظر جهادکشاورزی این شهرستان شده است.

به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد در چابهار آفت و بیماری خاصی آناناس را تهدید نمی‌کند و بهترین شرایط برای توسعه کشت آن در این منطقه ساحلی از ایران وجود دارد. چنانکه چابهار به شهر آناناس ایران شهرت دارد. زیرا کشت آناناس در این منطقه به صورت طبیعی صورت می گیرد. در حالی که کشت آناناس در بقیه نقاط کشور به صورت گلخانه ای انجام می شود.

سال 1400 بزرگترین گلخانه آناناس در شهرستان گرگان در استان گلستان به بهره برداری رسید. جالب اینکه گلخانه آناناس در برخی از استان ها مانند تهران هم وجود دارد.

منبع: روزنامه همشهری