جذب قلی‌زاه برای پرسپولیس آسان نیست اما اگر اتفاق بیفتد به این تیم کمک خواهد کرد.

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

در طول پنجره تابستانی، یکی از پرتکرارترین اسم‌ها حوالی اردوگاه پرسپولیس، علی قلی‌زاده بوده است. بارها خبر مذاکره سرخپوشان با این بازیکن و باشگاه لهستانی‌اش یعنی لخ‌پوزنان به انتشار رسید و حتی خود رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس هم اعلام کرد از طرف هیأت‌مدیره مأمور شده این بازیکن ملی‌پوش را جذب کند. شایعه حضور علی قلی در پرسپولیس مدام دچار شدت و ضعف شده و گاهی حتی اینطور به‌نظر می‌رسید که موضوع کاملا منتفی است. با این حال به تازگی بحث حضور او جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود.

چرا سخت است؟

طبیعتا جذب ستاره‌ای که با برچسب «گران‌ترین بازیکن لیگ لهستان» به این کشور کوچ کرده نباید هم راحت باشد. البته قلی‌زاده در این مدت کمتر از انتظارات ظاهر شده و به دلایلی ازجمله مصدومیت و ناآمادگی، عمدتا نیمکت‌نشین بوده است. اصلا به همین دلیل هم فایل فروش او باز گذاشته شده. با این حال طبیعتا مدیران لخ‌پوزنان تمایل ندارند در مورد این بازیکن ایرانی ضرر کنند، بنابراین شنیده‌ها حاکی از آن است که رقم قابل‌توجهی را بابت صدور رضایتنامه قلی‌زاده طلب کرده‌اند و عمده مشکلات هم در مسیر این انتقال، از همین ماجرا آب می‌خورد. عجیب اینکه همزمان با اوج‌گیری شایعه حضور قلی‌زاده در پرسپولیس، طلسم فیکس نشدن این بازیکن هم شکست و او در هفته پنجم فصل جدید لیگ لهستان، سرانجام به‌عنوان یکی از ۱۱بازیکن اصلی به میدان رفت. قلی‌زاده ۶۴دقیقه بازی کرد و پاس تنها گل مسابقه را هم داد تا نقش مهمی در پیروزی لخ‌پوزنان داشته باشد و به همان اندازه کار پرسپولیسی‌ها را برای جذب خودش دشوارتر کند.

چرا سودمند است؟

در هر شرایطی افزوده شدن یک بازیکن تکنیکی مثل علی قلی‌زاده به تیم، می‌تواند جذاب به‌نظر برسد. او اگر سالم و سرپا باشد، کیفیت خوبی دارد. با این حال شاید جذب این بازیکن در وضع فعلی برای پرسپولیس حیاتی‌تر هم باشد، چراکه مهدی ترابی، وینگری با خصوصیات مشابه قلی‌زاده در ابتدای فصل جدا شد و به تراکتور پیوست. به این ترتیب قلی‌زاده قادر خواهد بود جای خالی این بازیکن را پر کند. برای مقایسه، مثلا کافی است به یاد بیاورید همین دراگان اسکوچیچ، سرمربی فعلی تراکتور در زمان حضورش روی نیمکت تیم ملی، قلی‌زاده را به ترابی ترجیح می‌داد. پرسپولیس فعلا در پست وینگر راست فرشاد احمدزاده را در اختیار دارد که نخستین نمایش او مقابل ذوب‌آهن چندان چنگی به دل نزد. البته امید عالیشاه هم هست که جلوی زمین در پست‌های مختلف می‌تواند بازی کند. از همه اینها که بگذریم، اغلب اهالی فوتبال می‌دانند قلی‌زاده اصالتا پرسپولیسی است و همین فاکتور هم می‌تواند اثربخشی او در جمع سرخپوشان را افزایش بدهد.

فرار مدیریت از بحران؟

آخرین سود جذب احتمالی قلی‌زاده هم می‌تواند فرار مدیران پرسپولیس از فشار روزافزون انتقادات باشد. به هر حال استقلال، سپاهان و تراکتور در این پنجره برخی نام‌های بزرگ را جذب کردند و مدیران پرسپولیس چندان توفیقی در این زمینه نداشتند. به همین دلیل هم این روزها فشار روی رضا درویش و همکارانش زیاد است. گرفتن قلی‌زاده شاید موقتا شرایط را بهتر کند، هرچند این انتقال باید با ضوابط منطقی صورت بگیرد تا بعدا خودش به یک بحران دیگر تبدیل نشود.

منبع: روزنامه همشهری