تحقیقات جدید نشان می‌دهد پنلی مولد که ۱۰۰برابر نازک‌تر از موی انسان است، می‌تواند با قرار گرفتن روی کوله‌پشتی، تلفن همراه یا سقف ماشین، از انرژی خورشید استفاده و آن را به برق تبدیل کند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل سی‌ان‌ان، این پنل بند انگشتی می‌تواند نیاز جهان به مزارع خورشیدی را که زمین‌های عظیمی را اشغال می‌کنند، کاهش دهد. دانشمندان دپارتمان فیزیک‌دانشگاه آکسفورد یک ماده بسیار نازک و جذب‌کننده نور را توسعه داده‌اند که به اندازه کافی قابل‌انعطاف است تا روی سطح تقریبا هر ساختمان یا جسمی قرار بگیرد با پتانسیل تولید تقریبا ۲برابر انرژی پنل‌های خورشیدی فعلی.

این فناوری در زمان حساسی برای رونق انرژی خورشیدی به‌دست می‌آید، زیرا تغییرات آب و هوایی به سرعت زمین را گرم و جهان را مجبور می‌کند تا حرکت به سمت انرژی پاک را سرعت ببخشد. نحوه عملکرد آن به این صورت است: پوشش خورشیدی از موادی به نام پروسکایت ساخته شده که در جذب انرژی خورشید کارآمدتر از پنل‌های مبتنی بر سیلیکون است که امروزه به‌طور گسترده استفاده می‌شود، زیرا لایه‌های جاذب نور آن می‌توانند طیف وسیع‌تری از نور طیف خورشید را نسبت به پنل‌های سنتی جذب کنند. نور بیشتر به‌معنای انرژی بیشتر است.

دانشمندان آکسفورد تنها کسانی نیستند که این نوع پوشش را تولید کرده‌اند، اما پوشش آنها به‌طور قابل‌توجهی کارآمد است و حدود ۲۷درصد از انرژی نور خورشید را جذب می‌کند. پنل‌های خورشیدی امروزی که از سلول‌های سیلیکونی استفاده می‌کنند، معمولا تا ۲۲درصد از نور خورشید را به برق تبدیل می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

  • تاثیر قطعی برق در خدمات‌رسانی اینترنت | کاهش قطعی سایت‌های ارتباطی

محققان بر این باورند که با گذشت زمان، پروسکایت‌ها قادر خواهند بود بازدهی بیش از ۴۵درصد را ارائه دهند. جونک وانگ، یکی از دانشمندان آکسفورد گفت: «این مهم است، زیرا نوید انرژی خورشیدی بیشتری را بدون نیاز به پنل‌های مبتنی بر سیلیکون یا مزارع خورشیدی خاص می‌دهد.»