رئیس انجمن جراحی شانه و آرنج در واکنش به سخنان رئیس فدارسیون کشتی در رابطه با دلایل مصدومیت حسن یزدانی، دبیر را فاقد صلاحیت علمی برای اظهار نظر در امور پزشکی دانست.

به گزارش همشهری آنلاین، دو هفته‌ای از پایان المپیک پاریس و بازگشت کاروان ورزشی ایران از بزرگترین رویداد ورزشی جهان می‌گذرد، حاشیه‌های آن همچنان وجود دارند.

در روزهای گذشته علیرضا دبیر، رئیس فدارسیون کشتی در رابطه با باخت حسن یزدانی به رمضانوف بلغار در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم آزاد در یک برنامه تلویزیونی توضیحاتی ارائه داد که در آن به مصدومیت یزدانی پرداخت. دبیر در این برنامه اظهار کرد: برای عمل جراحی حسن یزدانی باید چند گزینه در نظر بگیریم. یکی داخل و دیگری خارج از کشور که البته در حال بررسی هستند که در کدام کشور جراحی کند.

وی در ادامه اظهارات خود افزود: من هفت هشت ماه پیش صحبتی کردم که همه به من ناحق حمله کردند، من همان زمان گفتم دکتر کتف خوب در ایران نداریم و به همه هم این موضوع ثابت شد. طاها آکگول در کشور خودش عمل کتف انجام داده و در این پاریس هم حضور داشت. آنها عمل می‌کنند و یک سال و نیم بعد مدال می‌گیرند ما آن وقت حسن را از دست می‌دهیم. من حتی با او مخالف بودم که در ایران عمل کند. اما اگر آن زمان مخالفت می‌کردم همه می‌گفتند علی دبیر مخالفت کرده ضمن اینکه حسن تصمیم خودش را هم گرفته بود. یزدانی افتخار این مملکت است و ۱۰ مدال جهان و المپیک مگر شوخی است. برای حسن همیشه دعا می‌کنم همیشه همین‌طور بماند.

واکنش شدید انجمن جراحان کتف و آرنج
اظهارات دبیر واکنش شدید انجمن جراحان کتف و آرنج ایران را در پی داشت. علی خورسندی در جوابیه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار آنا قرار گرفته است، دبیر را فاقد صلاحیت در امورپزشکی دانست.

خورسندی نوشت:

اینجانب علی خورسندی رئیس انجمن جراحان شانه و آرنج ایران بر خود واجب دیدم که جوابیه ای به اظهار نظر غرض ورزانه وغیر کار شناسانه علمی آقای علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی کشور در دفاع از حیثیت جامعه پزشکی و جامعه ارتوپدی کشور بدهم.
لازم به گفتن نیست که پزشکی کشور عزیزمان قطبی در منطقه بوده و هست و برای جهان حرفی برای گفتن دارد.

برای اظهار نظر علمی شرط اوّل صاحب نظر و کارشناس بودن در آن رشته علمی است. در حد اقای دبیر نیست که به گوید ما در ایران جراح شانه نداریم؟! وایشان فقط میتوانند در رشته ورزش کشتی افاضه فیض کنند آقای دبیر بنده را می‌شناسد، ایشان برای درمان دررفتگی تکراری شانه خود حدود ۱۷ سال پیش توسط کشتی‌گیر قهرمان برجسته کشورمان آقای برزگر به من مراجعه کردند و من عرض کردم که شانه ایشان که مبتلا به در رفتگی مکرر است باید عمل بشود و تا یکسال هم نباید کشتی بگیرند تا محل عمل استحکام کافی پیدا بکند، سوآل کردند با همین شرایط کشتی بگیرند چه میشود؟، عرض کردم در جا ضربه فنی می‌شوند آقای دبیر گفتند من گرین‌کارت دارم می‌توانم به امریکا بروم؟ من توصیه کردم اگر می‌خواهید من شما را به استاد جراحی شانه در دانشگاه کلمبیا در نیویورک معرفی کنم و همین عمل شانه لازم را من از ایشان آموخته‌ام سفارش هم می‌کنم. ایشان گفتند بایستی تصمیم بگیرم. دو هفته دیگر مجددا جهان پهلوان برزگر از من خواستند جهت تصمیم‌گیری برای آقای دبیر به دفتر فدراسیون پزشکی در استادیوم شیرودی در جلسه‌ای حضور یابم تا برای ایشان تصمیم بگیرند.

در یک عصری اقای دبیر هم حضور داشت دوباره نظرم را در مورد عمل جراحی مورد نظرم را تکرار و گفتم به مدت یک سال نمی‌تواند کشتی بگیرد سوال شد تا قبل از المپیک لندن می‌تواند در ارمنستان، پاکستان …. کشتی بگیرد؟ گفتم ابداً سال بعد خودم در آتن شاهد بودم که ایشان با شانه بسته در تشک کشتی با اولین فن رقیب ضربه فنی و حذف شد. (البته گفتنی است که ایشان با ترفند خاص خودشان از المپیک سیدنی تا آتن بدون هیچ مسابقه انتخابی و رنکینگی به المپیک آتن رفت) بعد از برگشت به ایران توسط یکی از همکاران رشته جراحی شانه که استاد دانشگاه تهران جراحی شدند وایشان جا ماندنشان از ادامه ورزش حرفه‌ای خودشان را به گردن جراح معالج انداخته و این استاد را از رده خاطر کردند که با روحیه ورزشی ایشان این حرکت زیبنده نبود؟ (چو میوه سیر خوردی شاخ مشکن)

در این کشور بیش از ٣٠ سال است همه جراحی‌های شانه پا به پای اروپا و آمریکا انجام می‌شود. تعدادی از جراحان شانه کشور ما تحصیلات تکمیلی شانه را در اروپا و آمریکا طی کرده‌اند، خوشبختانه امکانات تحصیل فوق تخصصی شانه با کوشش انجمن ارتوپدی و اساتید جراح شانه از جمله اینجانب توسط وزارت محترم بهداشت در کشور فراهم شده و هم اکنون در حال تربیت جراح فوق تخصص شانه در دانشگاه علوم پزشکی ایران در بیمارستان مرجع ارتوپدی شفا یحیان هستیم.

آقای دبیر باید بداند وقتی یک شانه طبیعی در ورزش سنگین کشتی دچار دررفتگی میشود، شانه تعمیر و ترمیم شده بیشتر در معرض این خطر در رفتگی است، این بدان معنی نیست که همه شانه‌های ترمیم شده در این ورزش دچار این عارضه می‌شوند ولی احتمال عارضه بیشتری نسبت به شانه طبیعی دارد، جای آسیب‌های ورزشی کجا است؟

البته در مورد کشتی گیر محبوب آقای حسن یزدانی اینچنین نبود و ایشان با موفقیت کامل مسابقات انتخابی را پشت سر گذاشتند و در المپیک نیز مدال بسیار با ارزش نقره المپیک را به دست آوردند و کسی که بدون‌انتخابی به المپیک می‌رود و در اولین مسابقه هم ضربه می‌شود، نمی‌تواند خودش را با حسن یزدانی مقایسه کند.

چرا یک مسئول فدراسیون ورزشی باید تا این میزان علیه پزشکی کشور داد سخن بدهد و آنهم در شبکه سه سیمای ملی کشور؟ از تحقیر پزشکان کشورمان چه سودی نصیب ملت ما میشود؟ چه نظرات سوئی در خفای آن نهفته است؟ به جز تشویش افکار عمومی حاصل دیگری دارد؟ در کتب درسی پزشکی در سراسر جهان برای همه اعمال جراحی امکان عدم موفقیت و عوارض بخصوص در ورزش بسیار سنگین کشتی ذکر شده است
در انتها آرزوی سر بلندی بیش از پیش جامعه پزشکی کشورمان ایران را آرزو می‌کنم.

منبع: آنا