رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران می‌گوید: با وجود کم و کاستی‌هایی که در کشور ما وجود دارد، توان ارتوپدی ایران حداقل از منطقه بسیار بالاتر است و همان طور که قهرمانان ورزشی ما بعضی جراحی‌ها را خارج از کشور انجام می‌دهند، بعضی قهرمانان خارجی هم داریم که می‌آیند ایران عمل می‌کنند.

حسن یزدانی - جراحی

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: حسن یزدانی، قهرمان کشتی ایران که در مسابقات المپیک پاریس ۲۰۲۴ به شدت از ناحیه کتف راست آسیب دیده بود، روز گذشته در شهر نیس فرانسه از ۳ ناحیه مورد عمل جراحی قرار گرفت. عملی که ۷ ساعت طول کشید.

این اولین عمل جراحی قهرمان کشتی کشورمان نبود. سال گذشته هم یک عمل جراحی در داخل ایران انجام داده بود. یزدانی در المپیک پاریس طی ۶ دقیقه مسابقه با حریف بلغارستان، ۵ بار کتف دست راستش از جا در رفت که هر ۵ بار با حضور پزشک کتفش جا انداخته شد و او به مسابقه ادامه داد اما درنهایت به دلیل آسیب‌دیدگی و درد شدید، نتیجه را به حریف واگذار کرد و از مدال طلا بازماند.

حالا حسن یزدانی در حالی جراحی شانه خود را در فرانسه انجام داده که چند روز بعد از برگزاری المپیک پاریس علیرضا دبیر، کشتی‌گیر سابق کشورمان در گفتگو با رسانه‌ها به این موضوع اشاره کرده بود که در ٢٠ سال گذشته هیچ پزشکی در ایران نتوانسته ورزشکاری را از ناحیه کتف جراحی کند و او را به شرایط آماده برگرداند. جراحی‌ زانو نتیجه داشته اما کتف نه. دبیر گفت ما جراح کتف خوب در ایران نداریم و خود من در دوره‌ای که کشتی می‌گرفتم، جراحی کتف داشتم و این مشکل را درک می‌کنم. او همان زمان گفته بود حالا امیدوارم یزدانی اولین ورزشکاری باشد که کتف عمل می‌کند و خوب می‌شود.

آیا ایران توان جراحی شانه را ندارد؟

چرا پزشکان ایرانی حسن یزدانی را جراحی نکردند؟ | پاسخ به انتقاد علیرضا دبیر از توان جراحی ارتوپدی ایراندکتر محمد رازی، متخصص ارتوپدی و رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران درباره این که آیا ایران توان جراحی کتف یا شانه را دارد یا نه؟ و این که چرا حسن یزدانی برای جراحی فرانسه را انتخاب کرد، به همشهری‌آنلاین می‌گوید: ورزشکاران حرفه‌ای معمولا خودشان تصمیم می‌گیرند کجا عمل جراحی‌شان را انجام دهند. اینها مشاورانی هم دارند که گاهی خوب مشورت می‌دهند و گاهی هم مشاوره خوبی نمی‌دهند و بد عمل می‌کنند.

رازی ادامه می‌دهد: با وجود کم و کاستی‌هایی که در کشور ما وجود دارد، توان ارتوپدی ایران حداقل از منطقه بسیار بالاتر است و همان طور که قهرمانان ورزشی ما بعضی جراحی‌ها را خارج از کشور انجام می‌دهند، بعضی قهرمانان خارجی هم داریم که می‌آیند ایران عمل می‌کنند. یا خیلی از قهرمانان سطح بالا در فوتبال داریم که یک زانوی خود را خارج از کشور عمل کرده‌اند و زانوی دیگر را در ایران.

جراحی ورزشکاران در ایران، حاشیه زیادی دارد

رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران در ادامه به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: هر پزشکی در ایران به راحتی زیر بار جراحی قهرمانان ورزشی نمی‌رود. چون حاشیه این مسائل خیلی زیاد است و اگر ورزشکار دوباره از همان ناحیه آسیب ببیند، همه کاسه کوزه‌ها می‌افتد گردن آن پزشک جراح. در حالی آسیب مجدد یک عضو یک چیز طبیعی است. ممکن است فرد یک بار با موتور تصادف کند و درمان شود. دو ماه دیگر با خودرو تصادف کند، یا مدتی بعد از بلندی سقوط کند. اینها ربطی به جراح یا امکانات موجود در کشور ندارد.

رازی تاکید می‌کند: این موارد فقط هم در کُشتی رخ نمی‌دهد. در هر حال باید بدانیم شانه جراحی‌شده هیچ وقت مثل شانه خدادادی نمی‌شود و دوباره ممکن است آسیب ببیند یا در برود. اینها چیزی نیست که کسی بخواهد رویش هیاهو ایجاد کند و بگوید جراحی کتف ایران فلان است و ما علمش را نداریم و خارج دارد و ...

این متخصص ارتوپدی معنقد است کسی نباید با این حرف‌ها خود را تطهیر کند که چون فلانی شانه‌اش آسیب دید و نتوانست مسابقه را ادامه بدهد، پس من هم که چند سال پیش نتوانستم ادامه بدهم، به همین دلیل بود. در هر ماجرایی اخلاق باید در راس امور باشد و هیچ کس بهره‌برداری شخصی و حرفه‌ای و جنجالی نکند. به هر حال اتفاقی افتاده و ورزشکاری که قهرمان المپیک است، آسیب دیده است. این که تقصیر به گردن یک پزشک بیفتد، بحث‌های چیپ و کم‌مایه است.

شانه تعمیری، دیگر شبیه شانه اولیه نمی‌شود

دکتر حمیدرضا اصلانی، ارتوپد و فلوشیپ آرتروسکوپی مفاصل و طب ورزشی از آمریکا پزشکی بود که سال گذشته برای بار اول حسن یزدانی را عمل کرد. دکتر اصلانی همان زمان بعد از جراحی یزدانی گفته بود که معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد ممکن است پارگی‌های کتف جوش نخورند. ولی درمجموع اینکه حسن بتواند به کشتی برگردد، کاملا بستگی به خودش دارد. متأسفانه خیلی از ورزشکاران به این دلیل که از میادین ورزشی دور نشوند، برای جراحی دیر اقدام می‌کنند یا بعد از جراحی، پیگیری درمانی را انجام نمی‌دهند و به دلیل عدم استمرار در پیگیری درمان و به کار بستن توصیه‌های غیرعلمی افراد فاقد صلاحیت، از روند مطلوب درمان باز می‌مانند.

دکتر اصلانی تاکید کرده بود که یک روز و حتی یک ساعت باز ماندن از برنامه بازتوانی می‌تواند نتایج جبران‌ناپذیری برای فرد جراحی‌کرده به دنبال داشته باشد.

این متخصص ارتوپدی با بیان این که علیرضا دبیر هم قبل از المپیک ۲۰۰۴ آتن مراحل درمانی در داخل و خارج از کشور داشت اما از هیچ یک از عمل‌هایش رضایت نداشت و نتوانست کشتی را ادامه دهد، گفته بود آقای دبیر توسط یکی از همکاران ما جراحی شد اما از نتیجه عمل راضی نبود. درنهایت برای ادامه درمان به خارج از کشور رفت. من همان زمان به او پیشنهاد کردم ایران هم می‌تواند این عمل را برای او انجام بدهد، اما اگر می‌خواهد حتما به خارج برود، باید هم کلینیک خوبی را انتخاب کند و هم پزشک جراحی را انتخاب کند که تجربه عمل ورزشکارها را داشته باشد. چون عمل شانه یک والیبالیست، فوتبالیست، دروازه‌بان فوتبال، حتی هافبک دفاعی، تنیسور، بسکتبالیست و کشتی‌گیر با هم متفاوت هستند. دلیلش هم این است که نوع نیازهای آنها تفاوت دارد. باید این‌ها را مد نظر قرار داد و نوع عمل جراحی مناسب برای بیمار را انجام داد. دبیر هم بعد از عمل جراحی در فرانسه محدودیت حرکت پیدا کرد و خیلی هم گله‌مند بود. بعد از این عمل‌ها آرتروز زودرس هم بروز می‌کند که وضعیت را بدتر می‌کند.

بیشتر بخوانید؛

این در حالی است که علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی از توان پایین جراحی ارتوپدی در ایران انتقاد کرده اما رازی، رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران در این باره عنوان می‌کند: اینها مسائلی نیست که بخواهیم به وسیله آن خود را تطهیر کنیم و مسائل و اتفاقات گذشته خود را جبران کنیم یا به حرفه یک پزشک حاذق آسیب بزنیم. در بهترین حالت کسی که یک بار آسیب دیده، می‌تواند دوباره هم آسیب ببیند. هیچ جراحی نمی‌تواند بهتر از خداوند متعال، شانه و دیگر اعضا را جراحی یا ترمیم کند. شانه طبیعی یک انسان آسیب دیده و جراح، آن را ترمیم کرده است. شانه تعمیری هم هیچ وقت شبیه شانه اولیه نخواهد شد. درضمن همان‌طور که شانه اولیه می‌تواند آسیب ببیند، شانه جراحی‌شده هم می‌تواند مجددا آسیب ببیند.

کد خبر 882623
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهروز IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    1 0
    بازم حاضر جوابی. بازم غرور بیجا. آقا خب نمی تونید دیگه. فقط دوس دارین ازتون همیشه تعریف بشه.
  • وطن پرست . IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    خسته شدیم از این همه ناکامیها در کشورمان که بوجود آورده شده .چرا نباید شرایط بگونه ای باشد که ایران به این شکل درآمده .مشکل کجاست شرایط کشور و مدیریت نامربوط وغیره واقعی .
  • مهدی IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    اگر دکتر بدل بیط زنده بود ، حسن نیاز به فرانسه نداشت
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    چرا آمریکا و اروپا به سرزمین های دیگر هجوم می‌برد ولی دیگر کشورها به خاک آنها حمله نمی‌کنند؟!
  • مجید TR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    1 0
    دقیقا درست گفته آقای دبیر .خود بنده توسط دکتر ... جراحی کتف شانه کردم سه سال پیش نه تنها بهتر نشدم بمراتب بدتر شدم و بروی بقیه اندام‌های من اثر سو گذشته و رنج میبرم و دکتر مربوطه بسیار وقیحانه بجای درمان بنده به من پیشنهاد داده هر کاری دوست داری بکن برو به مقامات ذیصلاح گزارش بده .