تایلند به آخرین کشوری در جهان بدل شده است که یک مورد از عفونت با ویروس آبله‌ ام (آبله میمونی) را در مردی اروپایی بازگشته از آفریقا در هفته گذشته گزارش کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین مقامات تایلندی هنوز در انتظار نتایج آزمایش‌ها برای تعیین سویه ویروس عامل عفونت در این مرد هستند.

سازمان جهانی بهداشت هفته پیش شیوع سویه جدید ویروس آبله‌ام یا آبله میمونی به عنوان «وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با جنبه بین‌المللی» (PHEIC) اعلام کرد. از آن هنگام به بعد موارد آبله‌ام در چند کشور گزارش شده‌اند.

دو سویه اصلی ویروس آبله ‌ام (Mpox) وجود دارد: دسته یا کلاد یک (Claude I) و دسته یا کلاد دو (Claude II) شیوع سال ۲۰۲۲ آبله‌ام ناشی از ویروسی از دسته یا کلاد دو بود، اما شیوع اخیر ناشی از سویه جدیدی از ویروس آبله‌ ام وابسته به دسته یا کلاد یک است که دسته «یک بی» (۱b) نامیده می‌شود. دسته یک ویروس آبله ‌ام واگیرتر و کشنده‌تر از دسته دو است.

آبله ام در فیلیپین

مقامات فیلیپین نیز روز چهارشنبه گفتند که مورد گزارش‌شده آبله‌ ام در این کشور ناشی از سویه خفیف مربوط به دسته دو ویروس آبله میمونی است. اما بیمار ۳۳ ساله شناسایی‌شده در این کشور هیچ سابقه مسافرتی ندارد که بیانگر احتمال وجود انتقال محلی این ویروس در این کشور است.

وزیر بهداشت فیلیپین گفت: «دسته دوی ویروس به اندازه دسته یک بی نگران‌کننده نیست.»

فیلیپین آخرین مورد آبله‌ام در این کشور را در دسامبر ۲۰۲۳ گزارش کرد. قبلاً شیوعی از آبله‌ ام از سال ۲۰۲۲ رخ داد که به چندین کشور جهان گسترش یافت. اما داده‌های به‌دست‌آمده در جمهوری دموکراتیک کنگو نشان می‌دهد که سویه جدیدی که در شیوع فعلی در گردش است، با میزان کشندگی ۳.۵ درصد نگران‌کننده‌تر است. انتشار این سویه جدید نیز که ظاهراً با سرعت بیشتری رخ می‌دهد، باعث نگرانی بیشتری شد است.

سویه جدید آبله‌ام بیشتر دستگاه تناسلی را هدف قرار می‌دهد، نه دست‌ها یا قفسه سینه که در شیوع‌های قبلی دیده می‌شد. سویه‌ای از ویروس که عامل شیوع سال ۲۰۲۲ شد، از طریق جنسی منتقل می‌شد، بیشتر مردان همجنسگرا و دوجنسگرا را هدف قرار می‌داد. سویه جدید علاوه بر این که به سرعت از طریق تماس‌های نزدیک و اشیای آلوده منتقل می‌شود، به طور مؤثری از راه تماس‌های جنسی معمول مردان و زنان سرایت می‌کند.

دسته یا کلاد ۱B آبله‌ام در پاکستان، سوئد، بروندی، کنیا، رآنداو اوگاندا. پاکستان تا به حال سه مورد عفونت را گزارش کرده است.

منبع: همشهری آنلاین