تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵

نقص فنی و شیب زیاد جاده علت اصلی واژگونی مرگبار اتوبوس زائران پاکستانی اعلام شد. در این حادثه که در محور دهشیر-یزد رخ داد، ٢٨ نفر کشته و ٢٣ نفر زخمی‌ شدند.

همشهری آنلاین _فتانه احدی: شامگاه سه‌شنبه، اتوبوس حامل ۵۱ زائر پاکستانی که راهی عراق بود، در حال عبور از محور دهشیر به یزد، گرفتار حادثه‌ای هولناک شد. شیب زیاد این جاده از یک طرف و خالی کردن ترمز اتوبوس از طرف دیگر باعث شد که هر لحظه به سرعت اتوبوس افزوده شود و این در حالی بود که راننده قادر به کنترل آن نبود. در نهایت نیز در ساعت ساعت ۲۱:۴۸ اتوبوس مسافربری که با سرعت زیاد از مسیر منحرف شده بود، روبه‌رو پاسگاه دهشیر از توابع شهرستان تفت واژگون شد و ناگهان آتش گرفت.

به دنبال این حادثه تیم‌هایی از پلیس، اورژانس و هلال‌احمر و آتش‌نشانی راهی محل حادثه شدند. امدادگران به سرعت دست به کار شدند و همزمان با اطفای حریق اتوبوس، عملیات انتقال مصدومان به بیمارستان نیز آغاز شد.

در حالی که اتوبوس دچار حریق شده بود، امدادگران از طریق سقف تلاش برای خارج کردن مسافران را آغاز کردند. هر چند آنها موفق شدند بسیاری از مسافران و مجروحان را از داخل اتوبوس بیرون بکشند اما بررسی‌های نشان می‌داد که تعداد زیادی از مسافران در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند.

مصدومانی که از اتوبوس بیرون کشیده شده بودند به بیمارستان‌های تفت و ابرکوه انتقال یافتند و این در حالی بود که ۲۸ نفر در این حادثه جان باخه بودند که اجسادشان توسط امدادگران از اتوبوس خارج شد.

در بررسی‌های اولیه مشخص شد که این اتوبوس به رغم اینکه تنها ۵ سال از ساخت آن گذشته بود، اما به دلیل ناآشنایی راننده با مسیر و نقص فنی، دچار مشکل در سیستم ترمز شده و این حادثه را رقم زده بود.

مبدا: لارکانا

سید اطهر شمسی، مسئول کاروانی که از لارکانا در استان سند پاکستان به سوی کربلا حرکت کرده بود، گفت: ما با ۲ اتوبوس از پاکستان برای شرکت درمراسم اربعین در عراق به راه افتادیم و از مرز عبور کرده و از سیستان و بلوچستان به سوی مرز چذابه درخوزستان در حرکت بودیم.

وی افزود: در ۲۰ کیلومتری محل حادثه بود که متوجه تغییر حالت در حرکت اتوبوس جلویی شدیم. اتوبوس با سرعت در راه بود و نمی‌توانست توقف کند که ناگهان دیدیم واژگون شد.

علت حادثه

به دنبال این حادثه، بررسی‌های کارشناسان پلیس برای مشخص شدن علت حادثه آغاز و مشخص شد که اتوبوس دچار نقص فنی در سیستم ترمز شده است.

سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا، با ابراز تأسف فراوان از وقوع این حادثه دلخراش گفت: بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی، و بررسی‌های اولیه کارشناسان پلیس راهور، نقص فنی در سیستم ترمز و شیب زیاد محور از عوامل اصلی وقوع این حادثه تلخ بوده است.

به دنبال این حادثه بسیاری از مصدومانی که به بیمارستان منتقل شده بودند، مرخص شدند و در یکی از هتل های یزد اسکان یافته‌اند.

منبع: همشهری آنلاین