آرامستان ظهیرالدوله تاریخ خاموش تهران است، افرادی که در این آرامستان دفن شده اند هر کدام داستانی منحصر به فرد دارند . بازدید از این آرامستان در آخرین روزهای تابستان را از دست ندهید.

همشهری - مهدیه تقوی راد:‌ امامزاده اسماعیل زرگنده هم یکی از نقاطی است که حتما باید یکبار هم که شده از آن دیدن کنید. درختان سر به فلک کشیده و فضای معنوی امامزاده حال و هوای خوبی را برایتان به ارمغان می آورد.

امامزاده اسماعیل زرگنده

نشانی: خیابان شریعتی، روبروی خیابان شهید کلاهدوز

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: قلهک

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: قلهک

امکانات: نمازخانه، سرویس بهداشتی، ‌بوفه، رستوران

معرفی : بنای بقعه امامزاده اسماعیل که از نوادگان امام سجاد(ع) است در زمینی به مساحت ۲۵۰ متر مربع، به صورت چهار ضلعی بر پایه هجده ستون ساخته و ضریح فلزی در وسط حرم نیز با شعرهای مذهبی و کتیبه‌های قرآنی تذهیب شده است.

گنبد آیینه‌کاری شده

قدمت بنای امامزاده اسماعیل به حدود ۱۵۰ سال قبل می‌رسد که در سال‌های اخیر بازسازی شده است. نمای بیرونی امامزاده از سال ۱۳۳۰ دست نخورده باقی مانده است. سال‌ها قبل گورستانی قدیمی در محوطه امامزاده وجود داشت که در نهایت سال ۱۳۷۳ شهرداری این گورستان قدیمی‌ را تبدیل به فضای سبز کرد. گنبد کوچک امامزاده پر از آینه‌کاری‌های استادانه و چشم‌نواز است. ترکیب نقش‌های اسلامی و ایرانی در معماری گنبد، خیلی‌خوب دیده می‌شود. ضریح جدید امامزاده هم ۲ سال قبل با حضور مردم نصب شد.

آرامستان ظهیرالدوله

نشانی: تجریش، دربند، خیابان ظهیرالدوله

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس:پایانه تجریش

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو:تجریش

امکانات: ندارد

معرفی: ‌این آرامستان ۴۳۰۰ متر مربعی محل مقبره چهره‌های سرشناسی همچون فروغ فرخزاد، ملک الشعرای بهار، ایرج میرزا، رهی معیری، حسین یاحقی و ... است که در سال ۱۳۷۷ به ثبت ملی رسید.

آرمستان تاریخی

دور تا دور حیاط آرامستان اتاق‌هایی وجود دارد که درهایشان بسته است. این اتاق‌ها قبلا برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شد. قبرهای کوچک بایک کاشی و نام فرد مدفون، قبرهایی با آیاتی به خط کوفی، قبرهای بسیار قدیمی و قبرهایی که از گوشه و کنار آن‌ها سبزه‌های بلندی بیرون زده است، در حیاط به چشم می خورند. بارزترین اثر هنری که در گورستان به چشم می‌خورد آرامگاه رهی معیری است که با الهام از شمایل آرامگاه عمر خیام و در ابعاد کوچکتر ساخته شده است. ورود به آرامستان تنها در روزهای پنجشنبه برای بانوان از ساعت۱۰تا۱۲:۳۰ و برای آقایان از ساعت۱۳:۳۰تا۱۶، رایگان است.

منبع: روزنامه همشهری