معلوم نیست باشگاه چلسی از جان نقل و انتقالات چه می‌خواهد اما به نظر تیم ترسناکی شده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، چلسی لیگ برتر این فصل را با شکست مقابل سیتی آغاز کرد اما با نمایشی که مقابل مدافع عنوان قهرمانی داشت، می‌شد پیش‌بینی کرد این تیم به جایی می‌رسد. انزو مارسکا مقابل استادش گواردیولا خوب عمل کرد و اگر یک هالند در خط حمله داشت، می‌توانست بازی را ببرد. در هفته دوم در زمین ولوز امیدهای هواداران چلسی که با گراهام پاتر، لمپارد و پوچتینو نابود شده بود، زنده شد. آبی‌ها در این بازی با درخشش کول پالمر و تونی مادوئکه در خانه ولوز به برتری ۶ بر ۲ رسیدند. پالمر یک گل زد و ۳پاس گل داد و مادوئکه هم که هت‌تریک کرد.

همه از خریدهای زیادی تاد بولی، مالک آمریکایی باشگاه و ترکیب ۴۳نفره بازیکنان و حضور ۷-۸دروازه‌بان در اردوی تیم انتقاد می‌کنند. چلسی در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی، ۱۰بازیکن دیگر را به خیل بازیکنان خود اضافه کرد. ژائو فلیکس زننده گل ششم به ولوز، دهمین بازیکن تازه‌وارد تیم بود و سی‌وششمین خرید دائمی چلسی از سال۲۰۲۲ که کنسرسیوم تاد بولی-کلیرلیک این باشگاه را خرید. بله، ۳۶بازیکن در کمتر از ۲سال به استمفوردبریج آمده‌اند. در این مدت آنها بیش از یک‌میلیارد پوند هزینه کرده‌اند؛ بیش از دو برابر باشگاه‌هایی که در این بازه زمانی بیشترین هزینه‌ را کرده‌اند (منچستریونایتد ۵۱۸میلیون پوند).

خرید دائمی مهاجم پرتغالی اتلتیکو ۴۴.۵میلیون پوند برای باشگاه انگلیسی هزینه خواهد داشت؛ البته طی قراردادی به‌مدت ۶سال و پرداخت سالی ۱۲میلیون پوند. البته اگر تا ۱۲ماه دیگر آبی‌ها از این خرید پشیمان نشوند و فلیکس را به باشگاه اسپانیایی پس ندهند. فلیکس پیش از این نیمه‌دوم فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ را به‌صورت قرضی در چلسی گذرانده بود.

ریس جیمز و بن چیلول تنها بازمانده‌های چلسی از ترکیب نهایی این تیم در لیگ قهرمانان اروپا در مه۲۰۲۱هستند؛ یعنی همین ۳سال پیش. این دو بازیکن در بازی هفته نخست جایی در ترکیب تیم نداشتند.

البته چلسی فقط هزینه‌ نمی‌کند، آنها درآمد هم دارند. از ابتدای فصل ۱۵-۲۰۱۴، چلسی با ۱/۴۸میلیارد یورو و بالاتر از همه تیم‌ها، از فروش بازیکنان خود درآمد کسب کرده است. ۴۷۹میلیون‌ یورو از این مبلغ، مربوط به فروش بازیکنان آکادمی چلسی بوده که این میزان، بالاتر از کل درآمد باشگاه‌هایی مانند آرسنال و نیوکاسل است.

در همین دوران تاد بولی، درآمد چشمگیری از محل فروش بازیکن به تیم‌های دیگر به‌دست آورده که البته نیمی از هزینه‌ها را هم پوشش نمی‌دهد. در این مقطع، در ازای یک‌میلیارد و ۱۳۲.۵میلیون پوند برای خرید بازیکن، چلسی ۴۱۶.۸میلیون پوند هم بازیکن فروخته اما باز هم بین هزینه و درآمد، ناترازی‌ای به مبلغ ۶۷۱.۲میلیون پوند وجود دارد. ناترازی در چلسی، دو برابر منچستریونایتد و تاتنهام است.

منچسترسیتی پرونده‌ای قطور درباره رعایت نکردن فیرپلی مالی دارد. سیتیزن‌ها از زمانی که تاد بولی مالکیت چلسی را در اختیار گرفته، ۳۷۳میلیون پوند بازیکن خریده‌اند و به لطف دست‌ودلبازی اتلتیکو که خولیان آلوارس را ۹۵میلیون خرید، درآمد آنها از محل فروش بازیکنان ۳۴۳میلیون است، با ناترازی ۳۰میلیون پوند. البته نکته مهم این است که گواردیولا تیم کاملی دارد. سرمربی من‌سیتی در مصاحبه‌ای در پاسخ به خریدهای زیاد منچستریونایتد گفته که خودش هم زمانی احساس می‌کرده تیمش کامل نیست و خریدهای زیادی کرده بود.

از سال۱۹۹۲که لیگ برتر شکل گرفت، فقط ۸باشگاه انگلیسی از ۴رده اول، بیش از چلسی در ۲سال تحت هدایت تاد بولی پول خرج کرده‌اند. از آغاز راه‌اندازی لیگ برتر فوتبال انگلستان تاکنون، یعنی در ۳۲سال گذشته باز هم چلسی بوده که با ولخرجی‌های آبراموویچ و سپس تاد بولی بیشترین هزینه را در بازار نقل‌وانتقالات متحمل شده است.

آبی‌های لندن در این مدت به میزان ۳میلیارد و ۲۹۱.۵میلیون پوند بازیکن خریده‌اند. دومین باشگاه پرهزینه لیگ برتر، منچسترسیتی بوده که اندکی از منچستریونایتد بیشتر هزینه کرده؛ ۲.۴۲۲میلیارد پوند مقابل ۲.۳۲۹میلیارد. تاتنهام با ۱.۸۰۲میلیارد پوند، لیورپول با ۱.۷۹۳، آرسنال با ۱.۶۸۳، نیوکاسل با ۱.۲۹۲، وستهم با ۱.۲۱۵، استون‌ویلا با ۱.۲۰۷میلیارد پوند در رده‌های بعدی قرار دارند و جالب اینکه رتبه دهم در اختیار تاد بولی است با ۲سال مالکیت باشگاه چلسی. او ۱.۱۳۲میلیارد پوند برای خرید بازیکن هزینه کرده است؛ کمتر از یک‌سوم کل هزینه خرید بازیکن در تاریخ ۳۲ساله لیگ برتر توسط این باشگاه.

دوران تازه

انزو مارسکا پنجمین سرمربی تیم تحت مالکیت تاد بولی در ۲فصل اخیر است. آیا این ایتالیایی که اخیرا بازیکنانی مثل رحیم استرلینگ را کنار گذاشته است، می‌تواند آشفته‌بازار استمفوردبریج را کنترل و بازیکنان فعال را به نصف کاهش دهد؟

ورودی‌های تابستان

پدرو نتو از ولوز با ۶۰میلیون یورو، ژائو فلیکس از اتلتیکو با ۵۲، کیرنان دوزبری هال از لستر با ۳۵.۴، فیلیپ یورگنسن از ویارئال با ۲۴.۵، عمری کلیمن از تیم زیر ۲۱سال استون‌ویلا با ۲۲.۵، آرون آنسلمینو از بوکا جونیورز با ۱۶.۵، رناتو ویگا از بازل با ۱۴، کیلب ویلی از آتلانتای‌آمریکا با ۱۰، مارک گویو از بارسلونا-ب با ۶میلیون یورو و توسین آدارابیویو از فولام (رایگان) به چلسی آمده‌اند. قرارداد قرضی چند بازیکن دیگر هم به پایان رسید و به تیم برگشتند. تعداد کل ورودی‌های این فصل بالغ بر ۲۱بازیکن شد.

خروجی‌های تابستان

ایان ماتسن به استون‌ویلا با ۴۴.۵میلیون پوند (در نیم‌فصل دوم فصل پیش قرضی در دورتموند بود)، کانر گلگر به اتلتیکومادرید با ۴۲میلیون یورو، لوییس هال به نیوکاسل با ۳۳، عمری هاچینسون به ایپسوییچ با ۲۳.۵، دیگو موریرا به استراسبورگ با ۲میلیون یورو، حکیم زیاش به گالاتاسرای و مالانگ سار به لانس با انتقال‌هایی رایگان و چند بازیکن قرضی خروجی‌های تیم هستند.

مربی دفاعی برای سبک هجومی

این روزها مربیان ایتالیایی روی بورس هستند. مدتی پرتغالی‌ها مشتریان زیادی داشتند، دورانی کروات‌ها، اسپانیایی‌ها و... حالا نوبت مربیان ایتالیایی است. هر باشگاهی هم که مربی ایتالیایی استخدام می‌کند، از او می‌خواهد مثل گواردیولا باشد و تیمش مثل تیم او بازی کند. آخرین مورد انزو مارسکا، سرمربی فصل پیش لسترسیتی است که این تیم را با اقتدار به لیگ برتر برگرداند و سپس به‌عنوان پنجمین سرمربی دوران ۲ساله تاد بولی، روی نیمکت چلسی نشست. تیم مارسکا از همان بازی اول مقابل گواردیولا نشان داد چه کیفیتی دارد.
بله؛ ایتالیایی‌ها روی بورس هستند و در همین یورو۲۰۲۴ که همین تابستان برگزار شد، ۵تیم ملی سرمربی ایتالیایی داشتند؛ اسپالتی (ایتالیا)، مارکو روسی (مجارستان)، فرانچسکو کالزونا (اسلواکی)، دومنیکو تدسکو (بلژیک) و وینچنتزو مونتلا (ترکیه) ایتالیایی‌های حاضر در این رقابت‌ها بودند.

دی‌زربی که عملکردش در برایتون با تمجید پپ روبه‌رو شد، قرار بود هدایت بایرن‌مونیخ یا بارسلونا و یا تیم بزرگ دیگری را در دست بگیرد ولی سر از مارسی درآورد. حالا او و تیمش رقیب اصلی پاری‌سن‌ژرمن بر سر قهرمانی لیگ یک هستند. تیاگو موتا بولونیا را به اروپا برد و خودش به‌جای آلگری روی نیمکت یوونتوس نشست تا این تیم بار دیگر مدعی اصلی قهرمانی سری‌آ لقب بگیرد. ایتالیانو، سرمربی موفق فیورنتینا جای موتا را در بولونیا گرفت. ده‌روسی ‌جای مورینیو را گرفته و مأمور بازسازی وجهه آاس‌رم و بهبود سبک فوتبال این تیم شده. سیمونه اینتزاگی در اینترمیلان یک سرمربی موفق است. آنچلوتی را هم که دیگر نگوییم؛ دسته‌گل! آنتونیو کونته که پس از چند سال به حرفه مربیگری برگشته، هفته اول با ناپولی ۳بر صفر شکست خورد اما در هفته دوم با همین نتیجه جبران کرد. به‌نظر می‌رسد مارسکا هم بتواند چلسی را از ورطه‌ای که تاد بولی در آن گرفتار کرده، نجات دهد. آلگری، پیولی، مائوریتزیو ساری و چند مربی بزرگ دیگر این کشور هم بیکارند. اینکه مربیان ایتالیایی این همه طرفدار دارند و همه از آنها فوتبال هجومی می‌خواهند، از طنزهای روزگار است. تا همین چند سال پیش هر تیمی دنبال فوتبال تدافعی بود، مربی ایتالیایی استخدام می‌کرد.

چلسی ترسناک

انزو مارسکا نخستین مربی تاریخ لیگ برتر شد که تیمش در نخستین بازی خارج از خانه خود در این رقابت‌ها ۶گل به ثمر رساند.

برای نخستین بار از آوریل۲۰۲۲چلسی در یک بازی خارج از خانه مقابل ولورهمپتون ۶گل زد.

نونی مادوئکه نخستین بار در تیم بزرگسالان ۳گله شد و هر ۳ گل را از روی پاس کول پالمر به ثمر رساند.

این پنجمین باری است که یک بازیکن در یک بازی لیگ برتر ۳بار یا بیشتر به هم‌تیمی خود پاس گل می‌دهد؛ سال ۱۹۹۵مایک نیول به آلن شیرر و استن کالیمور به رابی فاولر پاس داده بودند، سال ۲۰۰۳فردی لیونگبرگ ۳پاس‌گل به تیری آنری داد و سال ۲۰۲۰هم هری کین ۴پاس‌گل برای سون هیونگ‌مین ارسال کرد.

کول پالمر در ۶بازی لیگ برتر برای چلسی گل زده و پاس گل داده است که بیشترین تعداد بین همه بازیکنان لیگ برتر از سپتامبر۲۰۲۳ است، از زمانی که پالمر نخستین بازی‌اش را در لیگ انجام داد.

ولور برای نخستین بار از مارس۲۰۰۷ که مقابل ساوتهمپتون در چمپیونشیپ ۶بر صفر باخته بود، در یک بازی دیگر ۶ گل دریافت کرد.

بدون درنظر گرفتن آمار باخت‌های تیم‌های سقوط‌کرده، از شروع فصل گذشته هیچ تیمی بیشتر از ولورهمپتون (۲۰) در لیگ برتر متحمل شکست نشده است.

ولور از سال ۲۰۰۹که به لیگ برتر برگشته، تنها یک بازی از ۱۹بازی ابتدایی لیگ برتری خودش را با پیروزی به پایان برده؛ ۸مساوی و ۱۰شکست.

گل نیکلاس جکسون پس از ۹۸ثانیه، سریع‌ترین گل چلسی در سال‌های اخیر بود. پیش از این، سپتامبر۲۰۱۷و در بازی با استوک سیتی بود که آلوارو موراتا ثانیه ۸۲به گل رسید.

نیکلاس جکسون پانزدهمین گلش در لیگ برتر را در سی‌وهفتمین بازی خود در این رقابت‌ها به ثمر رساند. او دومین بازیکن آفریقایی است که سریع‌تر از بقیه به ۱۵گل می‌رسد. قبل از او و سال ۲۰۱۸پیر امریک اوبامیانگ در ۲۲بازی این تعداد گل را زده بود.

هر یک از ۳گل اخیر ژائو فلیکس در لیگ برتر به‌عنوان بازیکن ذخیره به ثمر رسیده و هر ۳ گل او را یک بازیکن تعویضی ساخته است.

چلسی در ترکیب اصلی خود از ۹بازیکنی که ۲۳سال یا کمتر سن داشتند، استفاده کرد. این چهارمین رکورد در تاریخ لیگ برتر است؛ پس از میدلزبورو - فولام (۱۰بازیکن) در مه۲۰۰۶، استون ویلا - سوانسی (۱۰بازیکن) در ژانویه۲۰۱۳و چلسی -منچستریونایتد (۹بازیکن) در مه ۲۰۲۳.

منبع: روزنامه همشهری