نگاهی به تمامی اتفاقات فوتبالی که در آغاز رقابت‌های باشگاهی اروپایی رخ داد.

محمد صلاح

به گزارش همشهری‌آنلاین، شنبه‌ای که رد کردیم، نخستین شنبه‌ای بود که رقابت‌های باشگاهی در اروپا از سر گرفته شد. پس از رخوت و تعطیلی تابستانی و پایان دادن به بازی‌های یورو و المپیک، هیجان دوباره به فوتبال برگشته و می‌شود هر هفته چند بازی خوب دید. ببینیم در این روز چه اتفاقاتی افتاد.

هر جا صلاح باشد

تیم‌های منچستریونایتد (جمعه بازی داشت)، آرسنال و لیورپول فصل را با پیروزی آغاز کردند و چند رکورد و عدد خاص هم ثبت شد.

آرنه اسلوت به نخستین سرمربی لیورپول در قرن بیست‌ویکم تبدیل شد که نخستین مسابقه خود در پریمیرلیگ را با برد به پایان رساند.

صلاح نهمین گلش (و پنجمین پاس‌گل) را هم در هفته‌های نخست لیگ برتر زد و از این حیث رکورددار شد و از لمپارد گذشت. صلاح همواره در مسابقه اول لیورپول در پریمیرلیگ یا گل زده یا پاس‌گل داده است (۸مسابقه، ۹گل و ۵پاس‌گل) : گل به واتفورد، وستهم و نوریچ (و پاس گل)، هت‌تریک مقابل لیدز، ۲پاس گل مقابل نوریچ، گل به فولام، پاس‌گل مقابل چلسی، گل و پاس‌گل مقابل ایپسوییچ.

مو صلاح در ۳۲بازی مختلف لیگ برتر، هم گل زده و هم پاس گل داده است و تنها وین رونی (۳۶) در تاریخ این رقابت‌ها رکورد بهتری از او دارد.

دیگو ژوتا در ۱۰بازی اخیر خود در لیگ برتر برای لیورپول روی ۱۰گل تأثیر داشته: ۷گل و ۳پاس گل.

در پیروزی ۲بر صفر آرسنال بر ولوز، برای نخستین بار کای هاورتس هفته اول لیگ را با گلزنی آغاز ‌کرد. او سال ۲۰۲۴در ۵بازی مختلف لیگ برتر هم گل زده و هم پاس گل داده که در یک سال تقویمی بیشترین تعداد گلزنی یک بازیکن آرسنال از زمان رابین فان پرسی در سال ۲۰۱۱(۶بار) است.

این سی‌وسومین گل هاورتس در لیگ برتر بود، درست به اندازه گل‌های مسوت اوزیل. تنها گوندوگان (۴۴) در بین بازیکنان آلمانی در لیگ برتر گل‌های بیشتری به ثمر رسانده.

سال۲۰۲۴ آرسنال بیش از هر تیم دیگری در لیگ برتر امتیاز کسب کرده است: ۵۲امتیاز از ۱۷برد، یک تساوی و تنها یک شکست. آنها بیشترین گل زده را هم دارند: ۵۶گل.

مرغابی‌ها روز شنبه همه رکوردهای جوانی و پیری را زدند. هورسلر، سرمربی آلمانی که تابستان جانشین دی‌زربی در برایتون شده، با ۳۱سال و ۱۷۳روز دومین سرمربی جوان تاریخ لیگ برتر پس از یان میسن شد. میسن روز ۲۱آوریل سال ۲۰۲۱با ۲۹سال و ۳۱۲روز در بازی مقابل ساوتهمپتون روی نیمکت نشست، با این تفاوت که یان میسن سرمربی موقت بود و در انتهای فصل جای مورینیو را گرفته بود اما هورسلر سرمربی دائمی است.

سال ۲۰۰۲ وقتی جیمز میلنر برای نخستین بار در لیگ برتر به میدان رفت، فابیان هورسلر، مربی فعلی او در برایتون، فقط ۹سال سن داشت.

جیمز میلنر کم‌کم به رکورد ۶۵۳بازی گرت بری در جدول بیشترین بازی در تاریخ لیگ برتر نزدیک می‌شود. این بازی شماره۶۳۵ میلنر بود. او تنها بازیکنی شد که در تاریخ لیگ برتر سابقه بازی در ۲۳فصل از این مسابقات را دارد.

اشلی یانگ که در جریان بازی اورتون و برایتون از داور کارت قرمز دریافت کرد، با ۳۹سال و ۳۹روز سن، به مسن‌ترین اخراجی تاریخ لیگ برتر انگلیس تبدیل شد.

محمد صلاح در پیروزی ۲بر صفر لیورپول مقابل ایپسوییچ، یک‌گل و یک‌پاس گل دیگر ثبت کرد و به ۳۰۰مشارکت گل در ۳۵۰بازی برای لیورپول رسید؛ ۲۱۲گـل و ۸۸ پاس گل.

لیورپول بعد از شکست ۳بر صفر مقابل وست برومویچ آلبیون در فصل ۱۳-۲۰۱۲ و با مربیگری برندان راجرز، در ۱۲بازی ابتدایی اخیر خود در لیگ برتر شکست نخورده است (۹برد و ۳تساوی).

سه‌گانه با ژابی

سوپرجام آلمان هم بین بایرلورکوزن و اشتوتگارت برگزار شد. لورکوزن فصل پیش هر دو جام داخلی را برده بود و به همین دلیل اشتوتگارت به‌عنوان نایب‌قهرمان بوندس‌لیگا برای این بازی انتخاب شد. لورکوزن ۱۰نفره توانست بازی را به تساوی ۲-۲ بکشاند و در ضربات پنالتی قهرمان شود.

ژابی آلونسو با فتح سوپرجام آلمان همراه بایرلورکوزن به سومین جام قهرمانی دست یافت. مرد اسپانیایی در حالی طی یک‌سال به این افتخار بزرگ رسیده که لورکوزن پیش از این و در تاریخ ۱۱۹ساله‌ باشگاه فقط ۲جام به‌دست آورده بود.

آلونسو فصل پیش تنها یک شکست در کارنامه داشت که آن هم مقابل آتالانتا در فینال لیگ اروپا بود. آلونسو پیش از این باخت در ۵۱بازی پیاپی لورکوزن را بدون شکست هدایت کرده بود.

لورکوزن تحت هدایت ژابی آلونسو به نخستین قهرمانی خود در سوپرجام آلمان رسید و سه‌گانه داخلی خود را فتح کرد. تیم‌هایی که فاتح سه‌گانه داخلی آلمان شده‌اند: بایرن ۲۰۱۰ (فان‌خال)، بایرن ۲۰۱۶ (گواردیولا و آنچلوتی)، بایرن ۲۰۲۰ (فلیک) و لورکوزن ۲۰۲۴ (آلونسو).

زوج لوا- فلیک

بارسلونای هانسی فلیک در مستایا از والنسیا عقب افتاد و نیمه‌اول فاجعه‌باری را سپری کرد اما به لطف ۲گل لواندوفسکی بازگشت زد و هفته نخست را با برد به پایان برد. در این بازی گوندوگان از لیست بارسا خط خورده بود اما مصدومیتی نداشت. گفته می‌شود باشگاه می‌خواهد او را رد کند. احتمال دارد این بازیکن به منچسترسیتی برگردد.

برای نخستین بار از سال۲۰۲۱ بارسلونا در هفته اول لالیگا به پیروزی رسید. بارسلونا با ژاوی در هفته‌های اول فصل ۲۰۲۲و ۲۰۲۳ مقابل رایو وایکانو و ختافه بدون گل مساوی کرده بود ولی والنسیا هر ۴ بازی هفته اول خود در فصل‌های اخیر را برده بود.

والنسیا برای بارسا حریف محبوب‌تری نسبت به سوسیداد شد. این نودمین پیروزی بارسلونا در ۱۷۹بازی رودررو بود (۴۳شکست و ۴۶تساوی). سوسیداد ۸۹بار مقابل این تیم شکست خورده. آنها فقط مقابل اسپانیول با ۱۰۲برد در ۱۷۶رویارویی و اتلتیک بیلبائو با ۹۴برد در ۱۸۶بازی رکورد بهتری دارند.

لواندوفسکی برای بیست‌ویکمین بار زیرنظر هانسی فلیک موفق به زدن ۲گل (بریس) شد. مهاجم لهستانی بلوگرانا زمانی که در بایرن بازیکن فلیک بود، در ۷۵بازی موفق به ثبت ۲۰بریس شده بود.

توقف در ایستگاه میلان

هر دو غول بزرگ شهر میلان، سری‌آ را با تساوی ۲-۲ آغاز کردند. میلان درحالی‌که با ۲گل در سن‌سیرو از تورینو عقب افتاده بود، در وقت‌های تلف شده بازی را به تساوی کشاند تا فونسکا در نخستین بازی‌اش بازنده نباشد. اینترمیلان هم با ۲گل مارکوس تورام از جنوا پیش بود اما در نهایت تن به مساوی داد. مهدی طارمی هم در این دیدار ۱۵دقیقه بازی کرد. در واقع هر ۴ دیدار شنبه‌شب سری‌آ با تساوی تمام شد؛ پارما با فیورنتینا یک –یک کرد و امپولی هم مقابل مونتسا به تساوی بدون گل رسید.

برای نخستین‌بار اینتر تحت هدایت سیمونه اینزاگی به ۳تساوی پیاپی در سری‌آ دست یافت. آخرین بار ژانویه۲۰۲۰ این اتفاق با مربیگری آنتونیو کونته رخ داده بود.

قبل از اینتر در این بازی، دارندگان اسکودتو در نخستین بازی در ۱۲بازی از ۱۳فصل قبلی سری‌آ پیروز شده بودند و تنها یوونتوس در فصل ۱۶-۲۰۱۵ موفق نشده بود این کار را انجام بدهد(شکست یک بر صفر در خانه مقابل اودینزه).

فونسکا نخستین امتیازات فصل را برای آث‌میلان از دست داد. او تابستان جانشین پیولی شده بود.

میلان برای نخستین‌بار پس از فصل ۱۲-۲۰۱۱ (تساوی ۲-۲در خانه مقابل لاتزیو با مربیگری آلگری) در بازی افتتاحیه سری‌آ مساوی کرد.

برخی از بازیکنان تازه‌وارد تیم‌ها در نخستین بازی با پیراهن تیم جدیدشان گل زدند، البته گیرنوود در پیروزی ۵بر یک مارسی مقابل برست ۲گل زد. آلوارو موراتا هم در نخستین حضور در ترکیب میلان گل زد.

میلان در دیدارهای تدارکاتی پیش‌فصل توانسته بود تیم‌های بزرگ من‌سیتی، رئال‌مادرید و بارسلونا را شکست دهد.

سرزمین کتک‌کاری

یک اتفاق تکراری دیگر: درگیری و کتک‌کاری در فوتبال ترکیه. البته این اتفاق فقط در فوتبال ترکیه نمی‌افتد. ۲روز قبل از اینکه بازیکنان در زمین فوتبال با هم درگیر شوند، اعضای حزب عدالت و توسعه در پارلمان، یکی از نمایندگان مخالف را کتک زدند. در زمین فوتبال هم علی ییلدیریم کوچ، رئیس باشگاه فنرباغچه که تابستان ژوزه مورینیو را به‌عنوان سرمربی به تیم آورد، بعد از تساوی این تیم مورد حمله هواداران ناراضی قرار گرفت. شاگردان ژوزه مورینیو با اینکه با گل‌های ژکو و النصیری ۲بر صفر از گزتپه جلو افتاده بودند، ۲-۲متوقف شدند. آنها گل مساوی را دقیقه۹۵دریافت کردند که این باعث خشم هواداران شد. در پلی‌آف لیگ قهرمانان هم مورینیو نتوانست فنرباغچه را به پیروزی و به دور اصلی رقابت‌ها برساند. در آن بازی فنرباغچه مقابل لیل فرانسه شکست خورد و حذف شد. فنر فصل پیش در سوپرلیگ ترکیه با مربیگری اسماعیل کارتال ۹۹امتیاز کسب کرد اما نتوانست قهرمان شود.

کد خبر 875449
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha