گرمازدگی زمانی رخ می‌دهد که بدن به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در دمای بالا و آبرسانی ناکافی بیش از حد گرم می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، زمانی که دمای هوا در اوج روزهای تابستان به بالاترین مقدار خود می‌رسد، تنها رعایت راه‌های پیشگیری از گرمازدگی می‌توانند مشکل را تا حدودی کاهش دهند.

عوامل گرمازدگی میتواند متفاوت باشد، پس شناخت علائم گرمازدگی و انجام اقدامات پیشگیرانه برای ایمن ماندن، به ویژه در ماه‌های گرم تابستان یا در محیط‌هایی با گرما و رطوبت بالا ضروری است. در این مقاله از وبسایت «همشهری آنلاین» به طور کامل در مورد راه‌های پیشگیری از گرمازدگی صحبت می‌کنیم.

لباس‌های سبک، گشاد و روشن بپوشید

وقتی هوا گرم است، اولین کاری که باید انجام دهید این است لباس سبک، گشاد و روشن بپوشید. پوشیدن لباس مناسب از مهمترین راه‌های پیشگیری از گرمازدگی است. لباس‌های تنگ، تیره و ضخیم می‌توانند تبخیر عرق از بدن را سخت‌تر کنند و در نتیجه گرمای اضافی بدن را با کارایی کمتری آزاد می‌کنند. این موضوع در بلندت مدت منجر به گرمازدگی می‌شود.

لباس‌های گشاد باعث گردش بهتر هوا در اطراف بدن شما می‌شود و اجازه می‌دهند عرق به طور موثرتری تبخیر شود و از مرطوب شدن و گرم شدن بیش از حد پوست جلوگیری کند.

پارچه‌های ساخته شده از مواد طبیعی مانند پنبه یا کتان بهتر هستند؛ زیرا قابلیت تنفس دارند و رطوبت را از پوست دور می‌کنند. در مقابل، پارچه‌های مصنوعی می‌توانند گرما و رطوبت را به دام بیندازند و گرما را تشدید کنند.

از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید

استفاده از کرم ضد آفتاب یک اقدام پیشگیرانه حیاتی در برابر گرمازدگی است؛ زیرا به محافظت از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش (UV) کمک می‌کند.

اشعه ماوراء بنفش خورشید نه‌تنها می‌تواند باعث آفتاب سوختگی شود، بلکه بیماری‌های مرتبط با گرما را نیز تشدید می‌کند. کرم ضد آفتاب به عنوان یک مانع عمل می‌کند و اشعه ماوراء بنفش را جذب یا منعکس کرده و از نفوذ آن به پوست جلوگیری می‌کند.

برای محافظت موثر، یک کرم ضد آفتاب با SPF بین 30 تا 50 انتخاب کنید و حداقل 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه آن روی صورت و نواحی بدن که در معرض آفتاب هستند، اعمال کنید. اگر ساعات زیادی را در بیرون از خانه هستید، کرم ضد آفتاب را هر دو ساعت یکبار تمدید کنید.

دوش آب سرد بگیرید

گرفتن دوش آب سرد یکی از راه‌های پیشگیری از گرمازدگی است. آب سرد دمای بدن شما را کمک می‌کند که به ویژه بعد از قرار گرفتن در معرض گرما برای مدت طولانی مفید خواهد بود. دوش آب سرد نه تنها به خنک کردن پوست کمک می‌کند، بلکه می‌تواند گردش خون را نیز بهبود بخشد.

آب سرد باعث می‌شود رگ‌های خونی منقبض شده و پس از خروج از حمام گشاد شوند و دمای بدن را متعادل‌تر کنند. علاوه بر این، دوش آب سرد می‌تواند به شما نیرو و انرژی بدهد و هنگامی که به دلیل گرما احساس سستی می‌کنید، به شما کمک می‌کند انرژی خود بازیابید. با این حال، آب سرد بهتر است از آب یخ خواهد بود؛ زیرا بعد از گرما به بدنتان شک وارد نمی‌کند.

نوشیدن آب را فراموش نکنید

نوشیدن زیاد آب مفید است؛ زیرا بدن شما آب بیشتری را از طریق تعریق برای تنظیم دما از دست می‌دهد. نوشیدن آب زیاد به جبران مایعات از دست رفته و حفظ تعادل الکترولیت‌ها کمک می‌کند و از کم آبی بدن که می‌تواند منجر به خستگی، سرگیجه و گرمازدگی شود، جلوگیری به عمل می‌آورد.

سعی کنید به طور منظم در طول روز آب بنوشید، حتی اگر احساس تشنگی نمی‌کنید؛ زیرا تشنگی دلیل قانع کننده‌ای برای کم آبی بدن نیست. استفاده از بهترین نوشیدنی‌های مناسب گرمازدگی مانند نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت، نوشیدنی‌های ورزشی سالم یا آب نارگیل به ویژه پس از فعالیت بدنی شدید (ورزش کردن) مفید است. همچنین نوشیدن آب بعد از غروب توصیه می‌شود؛ زیرا به بدن کمک می‌کند تا در روز بعد هیدراته بماند.

در این رابطه بخوانید:

این نوشیدنی خاص برای رفع عطش معجزه می کند

زمان بیشتری به استراحت اختصاص دهید

اختصاص زمان کافی برای استراحت یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از گرمازدگی است. دمای بالای هوا می‌تواند فشار فیزیکی و ذهنی را بر بدن شما افزایش دهد. به همین دلیل، انجام استراحت‌های مکرر و اجتناب از انجام کار توصیه می‌شود. استراحت در یک فضای خنک در خانه می‌تواند به کاهش دمای بدن و خطر گرمازدگی کمک کند.

پس حتما به سیگنال‌های بدن خود گوش دهید؛ اگر احساس سرگیجه، خستگی بیش از حد می‌کنید، تمام فعالیت‌ها را متوقف کرده و استراحت کنید. از طرفی، استراحت کافی باعث می‌شود تا بدن خود را بازیابی کنید و برای روزهای بعد انرژی ذهنی و بدنی مناسبی داشته باشید.

از گرما فرار نکنید!

اگر هوای منطقه زندگی شما گرم است و کولر خانه‌تان نیز تا یک اندازه‌ای به خنک کردن فضا کمک می‌کند، پس چاره‌ای ندارید تا خود را با گرما وفق دهید. سعی کنید خودتان را کارهای روزانه مشغول نگه دارید تا گرما را کمتر احساس کنید. از طرفی، به گرما فکر نکنید، هر چه بیشتر به گرما فکر کنید، گرمتان می‌شود.

پس باید حواستان را پرت کنید. توصیه می‌کنیم روی ذهنتان کار کنید تا بتوانید آرامش خود را حفظ کنید. با این کار گرمای کمتری احساس می‌کنید. همچنین خودتان را در گرمای متوسط قرار دهید تا کم‌کم به آن عادت کنید. هر روز بین یک تا دو ساعت کولر خانه را خاموش کنید. با این کار از نظر ذهنی و بدنی خود را برای کنترل گرما آماده خواهید کرد.

در ورزش کردن افراط نکنید

مدیریت درست فعالیت‌های ورزش می‌تواند یکی از راه‌های پیشگیری از گرمازدگی باشد. ورزش در گرمای شدید می‌تواند بدن شما را تحت فشار قرار دهد و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با گرما را افزایش دهد. برای جلوگیری از گرمای زدگی، انجام ورزش سبک در هوای گرم توصیه می‌شود.

زمانی که دمای هوا پایین است، تمرینات صبح زود یا اواخر شب را انتخاب کنید و برای استراحت و آبرسانی به بدن به طور مکرر استراحت کنید. شدت و مدت ورزش خود را بر اساس شرایط آب و هوایی و پاسخ بدن خود تنظیم کنید.

پوشیدن لباس مناسب نیز می‌تواند به مدیریت دمای بدن در حین ورزش کمک کند. دوش گرفتن با آب سرد قبل و بعد از ورزش می‌تواند تاثیرات هوای گرم در زمان فعالیت شدید را کاهش دهد.

مراقب بیماری‌های زمینه‌ای باشید

بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند به طور قابل توجهی خطر گرمازدگی را افزایش دهند؛ زیرا ممکن است توانایی بدن در تنظیم موثر دما را مختل کنند. مشکلاتی مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، دیابت، اختلالات تنفسی و مشکلات کلیوی می‌توانند شرایط بدنی شما را برای مقابله با گرمای شدید به خطر بیندازند.

به عنوان مثال، بیماری قلبی عروقی می‌تواند گردش خون را ضعیف کند. کاهش میزان گردش خون باعث می‌شود تا گرما به خوبی دفع نشود. افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای باید به ویژه در هوای گرم محتاط عمل کنند. پس اگر بیماری زمینه‌ای دارید، از پزشک خود مشاوره بگیرید تا تدابیر لازم را اتخاذ کنید.

دمای خانه یا محل کار را پایین نگه دارید

پایین آوردن دمایی خانه یا محل یکی از راه‌های پیشگیری از گرمازدگی است. استفاده از تهویه مطبوع (کولر آبی یا گازی) می‌تواند به تنظیم دمای داخل خانه کمک کرده و فضایی دلپذیرتر و خنک را فراهم کند. قرار دادن تنظیمات کولر روی خنک سازی متوسط یا بیشتر می‌تواند از گرمای بیش از حد جلوگیری کند و سطح رطوبت داخل فضا را کاهش دهد. هر چه شدت خنک سازی بیشتر باشد، سرحال‌تر می‌شوید. علاوه بر این، کشیدن پرده‌ها در ساعات اوج نور خورشید می‌تواند از ورود گرما به فضا جلوگیری کرده و به خنک نگه داشتن محیط کمک کند. همچنین توصیه می‌کنیم پنجره‌ها را باز نگه دارید تا سیستم خنک کننده به خوبی کار کند و هوای تازه را به گردش در بیاورد.

کلام آخر

گرما را جدی بگیرید؛ زیرا گرمای زیاد می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد. گرمازدگی زمانی است که بدن شما در اثر قرار گرفتن در معرض دمای بالا بیش از حد گرم می‌شود. شاید فکر کنید که گرمازدگی تنها در نتیجه ورزش کردن در خارج از منزل در گرما و بدون آبرسانی مناسب اتفاق میفتد؛ اما وقتی هوا واقعاً گرم است، شما در حالت عادی نیز احساس گرما می‌کنید. پس مهم است که راه‌های پیشگیری از گرمازدگی را اتخاذ کنید تا برای مقابله با گرما آماده شوید.