«مارک زاکربرگ»، بنیان‌گذار شرکت متا فاش کرد که مقامات ارشد دولت بایدن، شرکت او را تحت‌فشار قرار داده‌اند تا محتواهای مربوط به کووید ۱۹ در دوران همه‌گیری کرونا را سانسور کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، «در سال ۲۰۲۱، مقامات ارشد دولت بایدن از جمله مقامات کاخ سفید مکرراً و در طول ماه‌ها، تیم‌های ما را برای سانسور محتواهای مربوط به کووید ۱۹ از جمله محتواهای فکاهی و کنایه‌آمیز تحت‌فشار قرار دادند» این جمله بخشی از نامه روز گذشته بنیان‌گذار متا به کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا است.

زاکربرگ در ادامه تصریح کرده است که مجبور شده است به دلیل این فشارها، تصمیماتی را بگیرد که حالا از آن‌ها پشیمان است و حاضر نیست دیگر آن‌ها را تکرار کند. وی تأکید کرده است که «من فکر می‌کنم این فشارها نادرست بوده است و من پشیمان هستم که چرا بیشتر در مورد آن‌ها صحبت نکردم».

کمیته قضایی مجلس نمایندگان ایالات متحده با انتشار این نامه در صفحه فیس‌بوک خود، آن را «پیروزی آزادی بیان» توصیف و تأکید کرده است که این متن نشان می‌دهد «فیس‌بوک، آمریکایی‌ها را سانسور می‌کند».

نامه زاکربرگ به کمیته قضایی مجلس نمایندگان در شرایطی نوشته شده است که ریاست این کمیته را «جیم جردن» جمهوری‌خواه (حزب مخالف بایدن) برعهده دارد. مالک فیس‌بوک درعین‌حال تصریح کرده است که در انتخابات آتی ایالات متحده از هیچ یک از طرفین، جانب‌داری نمی‌کند و هیچ اقدامی را به نفع هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری انجام نخواهد داد.

انتشار نامه زاکربرگ در مورد سانسور محتوا به دستور مقامات کاخ سفید در شرایطی انجام شده است که اخیراً دستگیری مالک تلگرام در فرانسه نیز خبرساز شده است. مقامات روسی معتقدند که آمریکا پشت دستگیری «پاول دوروف» بوده است. به اذعان رئیس مجلس دومای روسیه، ایالات متحده به دنبال در دست گرفتن کنترل تلگرام در ایام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است.

دوروف پیش‌ازاین حاضر نشده بود اطلاعات کاربران خود در تلگرام را در اختیار دولت‌های مختلف قرار دهد. فرانسه روز شنبه، این کارآفرین حوزه فناوری را به اتهام «عدم همکاری بر سر جرائم سایبری و مالی» بازداشت کرده است و همچنان این بازداشت را ۴۸ ساعت دیگر هم تمدید کرده است. منابع خبری از احتمال زندانی‌شدن این کارآفرین ۳۹ساله به مدت ۲۰ سال خبر می‌دهند.

زاکربرگ در حالی در نامه خود تصریح کرده است که از هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری جانب‌داری نمی‌کند که بسیاری از کارآفرینان و مؤسسان شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری از جمله ایلان ماسک، نه‌تنها از ترامپ طرف‌داری کرده‌اند؛ بلکه به این نامزد جمهوری‌خواه کمک مالی هم می‌کنند.

بنیان‌گذار متا در حالی بر اعمال فشار بیرونی برای سانسور محتواها در اینستاگرام، فیس‌بوک و واتس‌اپ تأکید کرده است که پیش‌تر منابع خبری از سانسور محتواهای ضد اوکراینی در توییتر هم خبر داده بودند. این منابع خبری اعلام کرده بودند که اسناد توییتر نشان می‌دهد که سازمان سیا، پنتاگون و دیگر آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده، این شبکه اجتماعی را تحت‌فشار قرار داده‌اند تا روایت‌های ضد اوکراینی که با منافع واشنگتن در حوزه سیاست خارجی در تضاد هستند را سانسور و حذف کند.

منبع: فارس