هاشم سلیمی‌آشتیانی، خیر بزرگ تهرانی مانند بسیاری از خیران نیکوکار در زمان حیاتش تقریبا هیچ حرفی از خود و کارهای بی‌شماری که در امور خیر و نیکوکاری انجام می‌داد، نزد و عمدا نخواست جایی ثبت شود، اما تاریخ و حافظه جمعی کارهای خیر او را دید، یک به یک ثبت و ماندگار کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، هاشم سلیمی‌آشتیانی، خیر بزرگ تهرانی مانند بسیاری از خیران نیکوکار در زمان حیاتش تقریبا هیچ حرفی از خود و کارهای بی‌شماری که در امور خیر و نیکوکاری انجام می‌داد، نزد و عمدا نخواست جایی ثبت شود، اما تاریخ و حافظه جمعی کارهای خیر او را دید، یک به یک ثبت و ماندگار کرد و هنگامی که روز جمعه ۲شهریور ۱۴۰۳، در ۶۶سالگی به‌دلیل ابتلا به سرطان خون در بیمارستان شریعتی تهران درگذشت، داستان پربار زندگی او فاش شد. زنده‌یاد هاشم سلیمی‌آشتیانی متولد ۱۳۳۷ تهران، خیر و از بنیانگذاران جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور و مجمع خیرین سلامت کشور، مجمع خیرین کشور، جامعه خیرین حامی معلولان کشور، جامعه خیرین مسجدساز کشور، انجمن خیرین مسکن‌ساز ایران و بسیاری از تشکل‌ها و محافل خیریه در کشورمان بود که تلاش می‌کرد گره زندگی مردم در بخش آموزش، سلامت، دانشگاه، مسکن، مدرسه و... را توسط خود یا پای کارآوردن سایر خیرین باز کند.

در بخش مدرسه‌سازی، زنده‌یاد سلیمی‌آشتیانی در ساخت بیش از ۲۰ مدرسه و یاری ساخت ۲۰۰مدرسه خیرساز، همکاری و فعالیت داشته است. سلیمی‌آشتیانی ازجمله خیرانی بود که ساختمان‌های شیرخوارگاه‌های حضرت رقیه(س) و شبیر واقع در جنوب تهران را احداث کرد. او ازجمله چهره‌های ماندگار خیران است که از دهه ۷۰شمسی، نسبت به سازماندهی و ساماندهی فعالیت‌های خیری اقدام کرد و با ایجاد جوامع خیریه تخصصی، ضمن یاری‌رساندن به دولت در بحث رفع کمبودها و مشکلات سخت‌افزاری، تلاشی مضاعف برای رفع محرومیت از جامعه کم‌برخوردار کشور داشت.

او همچنین در حوزه بهزیستی فعال و یکی از اعضای هیأت امنای مجتمع امین‌آباد (برای بیماران روانی در تهران) بوده است. هاشمی‌آشتیانی در حوزه هلال‌احمرفعال و مؤسس انجمن خیرین حامیان دانش‌آموزان استثنایی هم بوده است. درواقع شخصی از دست رفته که ثروت شخصی و زندگی‌خود را که از راه کفش و چرم به‌دست آورده بود در کار خیر خرج می‌کرد. یاد و نامش گرامی.

منبع: همشهری آنلاین