یک فوق تخصص گوارش کودکان با اشاره به اینکه کم خونی برای کودکان و بزرگسالان عوارض زیادی دارد، به تشریح علائم فقر آهن در بدن پرداخت.

به گزارش همشهری آنلاین، امیرحسین حسینی با اشاره به اینکه ۴ تا ۶ ماهگی سن مناسب استفاده از قطره آهن در شیرخواران است، گفت: در برخی موارد، استثنائاتی برای مصرف زودتر قطره آهن خصوصاً در نوزادان نارس وجود دارد.

وی افزود: معمولاً شیرخوارانی که کم‌خونی ندارند، دو تا چهار میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به مصرف آهن المنتال نیاز دارند.

حسینی درباره نوزادانی که دچار کم خونی‌اند، گفت: در این نوزادان به ازای هر کیلوگرم وزن، مصرف ۴ تا ۶ میلی‌گرم قطره با نظر پزشک متخصص ضروری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: اگر قطره آهن برای شیرخواران استفاده نشود، اولین اتفاق کم شدن ذخیره آهن و یا کم خونی است.

وی با اشاره به اینکه کم‌خونی برای کودکان عوارض زیادی دارد، اضافه کرد: بی‌قراری، عصبی بودن شیرخوار، بی‌حالی، اختلال در شیر خوردن از جمله این عوارض است.

به گفته این متخصص گوارش کودکان، فقر آهن در درازمدت بر ضریب هوشی افراد و رشد مغزی اثرات مخرب دارد.

حسینی تاکید کرد: مصرف آهن برای کودکان، خصوصاً کودکان کمتر از دو سال ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه انواع گوشت‌های قرمز، غنی از آهن هستند ادامه داد: جگر، انواع گوشت قرمز، سبزیجاتی که برگ سبز دارند، حبوبات و انواع عدس دارای مقادیر بالای آهن هستند.

حسینی تاکید کرد: گوشت قرمز از بیشترین میزان آهن برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه آهن موجود در گیاهان با هم تفاوت دارد، اضافه کرد: جذب آهن گوشت قرمز بسیار زیاد است ضمن اینکه آهن بیشتری نسبت به منابع گیاهی دارد.

منبع: مهر