تاریخ ۸ هزار ساله شهرری باعث شده تا آثار تاریخی زیادی در این منطقه وجود داشته باشد. از جمله این آثار می توان به بقعه هایی اشاره کرد که در محله های مختلف این شهرستان قرار دارند.

همشهری- مهدیه تقوی راد:‌ برخی از این بقعه‌ها آرامگاه چهره‌های مشهور زمان خود، بزرگان و شخصیت‌های مذهبی بوده‌اند و بسیاری از آنها معماری قابل‌توجهی دارند. اگر برای گشت و گذار راهی شهرری شدید، بازدید از این بقعه‌های تاریخی را در برنامه ری‌گردی خود بگنجانید.

بقعه سه دختران

نشانی: شهرری، خیابان سلمان فارسی، جنوب بوستان دانش

چطور برویم: در متروی شهرری پیاده شوید. سوار تاکسی‌های شوید که به ضلع شرقی حرم می‌روند.

ساعت بازدید:۴ تا ۲۲

امکانات:نمازخانه، محل بازی کودکان، ‌نیمکت، آبخوری، پارکینگ، رستوران

معرفی: بقعه سه دختران که در گویش مردم شهرری به آن «سه دخترون» ‌گفته می‌شود مربوط به دختران موسی ابن جعفر(ع) است که در سال ۱۳۷۷ توسط سازمان اوقاف و امور خیریه شهرری مرمت وبازسازی شده است.

سیاحت در کنار زیارت

در سمت راست این بقعه، یک بقعه کوچک قرار دارد که به دو برادران معروف بوده و مربوط به امامزادگان علی و قاسم است. چند قطعه سنگ قبر قدیمی مربوط به دوران قاجار در جلوی بقعه از سالیان گذشته به جای مانده که در اثر حوادث طبیعی تخریب شده‌اند. رسم است که برای گرفتن حاجت، گل‌های طبیعی یا مصنوعی می‌خرند و بر سر قبور این دختران می‌گذارند. یک شهربازی کوچک هم در کنار بقعه قرار دارد که می‌توانید بعد از بازدید از بقعه، کودکان را به بازی در آن ببرید.

بی بی شهربانو

نشانی: شهرری، امین آباد

چطور برویم: از جاده امام رضا(ع) به سمت سه راه سیمان و سپس امین‌آباد بروید. در انتهای خیابان کناری بیمارستان امین آباد حدود ۲ کیلومتر پیش بروید تا به پله‌های ورودی بی بی شهربانو برسید.

ساعت بازدید:۶ تا ۲۲

امکانات:مهمانپذیر، پارکینگ، رستوران، نمازخانه، سرویس بهداشتی

معرفی: در روایت‌های تاریخی از بی بی شهربانو به عنوان دختریزدگرد سوم و همسر امام حسین(ع) و مادر امام سجاد(ع) اشاره شده است.

حاجت گرفتن در غار

این بقعه در روزهای آخر هفته پذیرای زائرانی است که از تمام تهران به این منطقه می‌آیند. پایین پله های بقعه بی بی شهربانو و در سمت راست پله ها، غار کوچکی وجود دارد که زائران شمع های نذری در آن روشن می کنند. در قسمتی دیگری از این غار پنجرهای مشبک قرار دارد که دختران جوان برای گشوده شدن بختشان بر روی آن دخیل می بندند. این آرامگاه در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۱۵ با شماره ثبت ۲۵۶ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته و بنای اولیه و اصلی این آرامگاه در دوره ساسانی ایجاد شده است.

منبع: روزنامه همشهری