تصاویر مرمت دیوار دو ساختمان تاریخی در تهران باعث واکنش‌هایی در فضای مجازی شد و علاقه‌مندان بناهای تاریخی از تغییر شکل دیوارهای این ساختمان‌ها ناراضی بودند ما ماجرا چیست؟

به گزارش همشهری آنلاین، یک خبرنگار میراث فرهنگی در فضای مجازی مطلبی منتشر کرده مبنی بر اینکه «شهرداری منطقه ٢٠ دیوار برج طغرل با قدمت سلجوقی را کاشی کرد»، اما معاون شهرسازی معماری شهر تهران در این‌باره گفته است که دیوار مجموعه برج طغرل رنگ آمیزی شده نه کاشی‌کاری. بنا به گفته حمیدرضا صارمی به دلیل نوشتن تبلیغات، یادگاری و ... روی دیوار سفیدرنگ برج طغرل، شهرداری تصمیم گرفت از یک رنگ آمیزی خاصی در این مکان استفاده کند تا دیگر مطلبی روی این دیوار تاریخی نوشته نشود.

ضمن اینکه ساختمان برج طغرل در اختیار میراث فرهنگی است و نماینده این سازمان در آنجا حضور دارد. بنابراین اگر در جریان رنگ‌آمیزی مشکلی از نظر میراثی این بنای تاریخی را تهدید می کرد، با ممانعت میراث فرهنگی روبه‌رو می‌شد.

ساختمان میرزا نبی‌خان

در فضای مجازی تصاویری از در خصوص مخدوش کردن یا تغییر نمای جداره بیرونی عمارتِ قاجاری میرزا نبی‌خان در محله پامنار عودلاجان، منتشر شد. بررسی‌های شهرداری نشان می دهد این ملک کاملا شخصی است و رفع خطر و مرمت دیوار از طریق خیرین و فعالان محلی و بدون مراجعه به شهرداری انجام شده است.

طی بازدید شهردار منطقه۱۲ مشخص شد که در مجاورت ملک چند ساختمان غیرمسکونی و اداری وجود دارد که مالکان این ساختمان‌ها دست به مرمت و رفع خطر احتمالی دیوار بیرونی زده اند.

بر اساس این گزارش؛ اجرای این کار به استناد بخشنامه شماره ۸۱۱٫۱۱۰۴۸٫۴۰۶۸۳ مورخ ۰۸-۰۸-۱۳۷۰ حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهر تهران درباره تعمیرات غیر اساسی، نیاز به مجوز ندارد.

این ساختمان به عنوان ملک دارای ارزش و میراثی ثبت نشده و سکوهای پیرنشین که در دو طرف در ورودی قرار داشت، در مرمت های انجام شده در اوایل دهه ۹۰ از بین رفته است.

منبع: خبرگزاری شهر