کارون پرآب‌ترین، بزرگترین و طولانی‌ترین رودخانه ایران است که حوضه آبریز آن در محدوده ۷ استان قرار دارد و زاینده‌رود هم بزرگترین و پرآب‌ترین رود فلات ایران، اما نکته جالب اینکه هر دو این رودخانه‌ها یک سرچشمه دارند؛ چشمه کوهرنگ که گفته می‌شود ۳۰ درصد آب کشور را تامین می‌کند.

به گزارش همشهری‌ آنلاین، رود کارون پرآب‌ترین، بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه ایران است که از زردکوه در چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و سپس رودهای بهشت‌آباد، بازفت، کوهرنگ، سبزکوه، ارمند و خرسان به آن افزوده می‌وند و سرانجام در خلیج فارس آرام می‌گیرد.

حوضه آبریز رودخانه کارون در محدوده ۷ استان چهارمحال بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی، فارس و همدان واقع شده‌است.

زاینده‌رود هم بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی به ویژه زردکوه در چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در دشت مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود تا در نهایت به تالاب گاوخونی می‌ریزد.

جالب است بدانید که چشمه کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری و در دامنه زردکوه سرچشمه اصلی هر دو این رودخانه مهم و بزرگ ایران است؛ چشمه کوهرنگ در شهر چلگرد واقع شده است و گفته می‌شود ۱۰ درصد ذخیره آب ایران را در خود جای داده و تا ۳۰ درصد آب کشور را تامین می‌کند.