یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۱
۱ نفر

هوای گرم مرداد و آفتاب سوزان و دمای بالای ۴۰درجه، خیلی‌ها را به صرافت سفر کردن به جاهای خنک‌تر انداخته است.

سفر

همشهری آنلاین/ فاطمه عباسی: ۴فصل بودن ایران این امکان را به آدم‌های اهل سفر می‌دهد که شهرهایی با آب‌وهوای خنک و ییلاقی برای چند روز استراحت و فرار از گرما پیدا کنند. شهرها و روستاهایی که حتی برخی از آنها تا به حال رنگ کولر را هم به‌خودشان ندیده‌اند. اگر شما هم در این فصل که مدارس تعطیل است و جان می‌دهد برای یک مسافرت دسته‌جمعی و خانوادگی، هوس رفتن به یک جای سردتر را کرده‌اید، با ما همراه باشید تا خنک‌ترین نقاط ایران را به شما معرفی کنیم.

چالدران

خنک ترین مقاصد گردشگری در ایران کدامند؟

حتما اسم «شهر چالدران» به گوش‌تان خورده است. در مدرسه نام آن را به‌دلیل جنگ معروف چالدران زیاد شنیده‌ایم، اما باید بدانید که شهر چالدران یکی از خنک‌ترین شهرهای ایران در استان آذربایجان‌غربی است. وجود رشته‌کوه زاگرس در دل این شهر آب و هوای خنکی را پدید می‌آورد. شهر چالدران خنک‌ترین نقطه ایران است و به شهر بدون کولر شهرت دارد. هیچ‌یک از خانه‌های این شهر کولر یا پنکه ندارند. دمای هوا در شهر چالدران به حدی کاهش می‌یابد که اهالی آن حتی تابستان هم ترجیح می‌دهند در منزل بمانند.

ویلادره

خنک ترین مقاصد گردشگری در ایران کدامند؟

از خود شهر اردبیل بگیر تا سرعین و بعد هم روستای ویلادره، همگی بهترین مقصد سفر در تابستان به‌دلیل دمای پایین هوا هستند. روستای ویلادره در سرعین و در فاصله ۳کیلومتری شمال این شهر واقع شده است. این روستا به‌دلیل دارا بودن آب‌وهوای دلنشین، چشمه‌های آب معدنی و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا گردشگران بسیاری را به‌خود جذب می‌کند. این روستا آنقدر خنک است که مردم آن برای گذراندن روزهای گرم تابستان نیازی به کولر ندارند.

آلاشت

خنک ترین مقاصد گردشگری در ایران کدامند؟

روستای آلاشت در شهرستان سوادکوه استان مازندران واقع شده و قدمتی طولانی دارد. هر سال تابستان افراد زیادی برای استفاده از آب‌وهوای خنک و محیط دلنشین این روستا، به آنجا سفر می‌کنند. آبشارهای شگفت‌انگیز و مسیرهای جنگلی هم در اطراف این روستا وجود دارد که شما را به ماجراجویی وادار می‌کند. سفر به این روستا در تابستان به شما امکان می‌دهد که در یک فضا با آب‌وهوای خنک به تفریح و گردش بپردازید.

کلاردشت

خنک ترین مقاصد گردشگری در ایران کدامند؟

کلاردشت یکی از مناطق ییلاقی شناخته‌شده و معروف در استان مازندران است؛ جایی که دومین کوه بلند ایران یعنی علم‌کوه در آن قرار دارد، حتما جای خنکی است که جان می‌دهد برای فرار از گرمای شهر. کلاردشت سال‌ها است منطقه ییلاقی محبوب برای اهالی پایتخت است؛ منطقه‌ای که از یک‌طرف به کوه‌های مازیچال می‌رسد و از یک‌طرف به جنگل آزو.
در سفر به این منطقه کوهستانی می‌توانید به‌ جز لذت بردن از هوای خنک از دریاچه حصال چال، علم‌کوه، دریاچه ولشت و پارک جنگلی رودبارک هم دیدن کنید.

کوهرنگ بختیاری

خنک ترین مقاصد گردشگری در ایران کدامند؟

منطقه کوهرنگ یکی از مناطق دیدنی و مشهور استان چهارمحال و بختیاری و یکی از بهترین شهرهای خنک برای مسافرت تابستانه است. به‌دلیل اینکه رودخانه‌ها و چشمه‌های زیادی در این منطقه قرار دارند، کوهرنگ به بهشت سفید هم معروف شده است. این دهکده ییلاقی مکانی به نام چکل آتشان دارد و در آن چشمه‌ها و رودهای زیادی جاری است که طراوت زیادی به این منطقه بخشیده‌اند.

بجنورد

خنک ترین مقاصد گردشگری در ایران کدامند؟

بجنورد را به‌عنوان یکی از شهرهای خنک برای مسافرت معرفی می‌کنند. بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است و با اینکه شهر کوچکی است، جاذبه‌های دیدنی و آب‌وهوای مطبوعی دارد. سفر در تابستان به این شهر می‌تواند بسیار لذتبخش باشد؛ زیرا بجنورد آب‌وهوای مطبوعی در این فصل دارد. گردشگاه بش قارداش، عمارت و آیینه‌خانه مفخم، آتشکده اسپاخو، امامزاده سلطان سیدعباس، حسینیه جاجرمی‌ها، کوشک باغ علی‌آباد، دریاچه سد شیرین‌دره، طبیعت باغ‌دره، بند خاکی عبدل‌آباد و غار سوله قواق از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهر بجنورد هستند.

مرودشت

خنک ترین مقاصد گردشگری در ایران کدامند؟

ارتفاعات مرودشت در استان فارس واقع شده است. شاید با خواندن نام استان فارس در ابتدا در ذهن شما جمله «با این گرما هیچ‌کس به این شهرهای گرم سفر نمی‌کند.» نقش ببندد، اما اگر از ما می‌شنوید استان فارس را در لیست سفرهای تابستانی خود قرار دهید؛ چون این استان چند مقصد خنک مخصوص مسافرت‌های تابستانی دارد. شهرهای مرودشت ازجمله این مقاصد هستند. در مرودشت منطقه‌ای به نام تنگ بستانک یا بهشت گمشده وجود دارد که منطقه‌ای خنک و خوش آب‌وهواست که به‌دلیل همین تفاوت دما با شهرهای دیگر استان فارس، به بهشت گردشگران تبدیل شده است. رود کر یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه به‌حساب می‌آید که دیدن آن خالی از لطف نیست.

فیروزکوه

خنک ترین مقاصد گردشگری در ایران کدامند؟

تهران هم احتمالا یکی از مهمانان عجیب لیست خنک‌ترین مقاصد تابستانه است. به غیراز لواسان که شهرت زیادی نزد پایتخت‌نشینان دارد، دماوند و فیروزکوه هم ازجمله مقاصد تابستانی خنک این استان محسوب می‌شوند. فیروزکوه شهری کوچک با طبیعتی خارق‌العاده است که در نزدیکی پایتخت قرار دارد و تهرانی‌ها می‌توانند برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای تابستان سفر به این شهر را تجربه کنند. این شهر که بین تهران و مازندران قرار گرفته است، شبیه به بهشت کوچکی است که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی دارد.

لاله‌زار

خنک ترین مقاصد گردشگری در ایران کدامند؟

اگرچه استان کرمان با کویرهای وسیع و آب‌وهوای گرم و بیابانی خود شناخته می‌شود، اما بخش لاله‌زار در شهرستان بردسیر استان کرمان یکی از خنک‌ترین شهرهای ایران است. این شهر زیبا که به «بام کرمان» معروف است در فاصله ۱۲۰کیلومتر کرمان قرار دارد. این ناحیه کوهستانی با آب‌وهوای معتدل خود یکی از بهترین مقاصد برای یک سفر تابستانی به یادماندنی است. همچنین در منطقه کوهستانی لاله‌زار مرغوب‌ترین گل‌های بنفشه و سرخ پرورش داده می‌شوند و کمپانی‌های بزرگ تولید اسانس‌های عطرسازی در اروپا، مشتری گل‌های این منطقه هستند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 869681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پیشنهاد سفر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha