تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳

تحقیقات در پرونده  آتش سوزی در اردوگاه شهید باهنر که موجب مرگ دو جوان مبتلا به اوتیسم شده بود، ‌تکمیل و به صدور کیفرخواست منجر شد.

همشهری آنلاین - حوادث: این حادثه ظهر ۱۷ مهر سال ۹۹ اتفاق افتاد. آن روز بخشی از اردوگاه شهید باهنر در شمال پایتخت که میزبان گروهی از بیماران اتیسمی بود دچار آتش سوزی شد. دقایقی بعد آتش نشانان ۲ ایستگاه راهی محل حادثه شدند و تلاش برای مهار آتش سوزی آغاز شد. محل حادثه مرکزی اقامتی به مساحت ۴۰۰ متر بود که آتش سوزی از یکی از اتاق های آنجا که ۱۵ نفر را در خود جا داده بود آغاز شده و در حال گسترش بود.

هرچند آتش نشانان توانستند در کوتاه‌ترین زمام ممکن آتش سوزی را مهار کنند اما در این حادثه یکی از بیماران اتیسمی که حدود ۲۵ سال داشت در میان دود و آتش جانش را از دست داد و جوانی ۱۹ ساله نیز دچار سوختگی شدیدی شد. این بیمار اتیسمی دچار ۷۰ درصد سوختگی شده بود و شرایط سختی داشت و پزشکان همه توان خود را برای نجات او به کار گرفتند اما این تلاش ها کارگر نبود و سرانجام او با گذشت ۱۰ روز از این حادثه به دلیل شدت سوختگی و جراحات شدید، روی تخت بیمارستان تسلیم مرگ شد.

پرونده این حادثه مرگبار در دادسرای جنایی تهران در حال رسیدگی بود که به دستور قاضی امیرحسین علیمردان بازپرس جنایی تهران، تیم کارشناسی برای بررسی این پرونده و معرفی مقصران این حادثه مرگبار تشکیل شد. تحقیقات ادامه داشت تا اینکه در نهایت تیم کارشناسی هفت نفره دادگستری، نظر نهایی خود را اعلام کرد. کارشناسان ۳۰ درصد مدیروقت اردوگاه شهید باهنر، ‌۳۵ درصد مدیر شرکتی که بیماران مبتلا به اوتیسم را به اردو برده بودند، ۳ مربی که همراه بیماران بودند را جمعا ۳۰ درصد (هرکدام ۱۰ درصد) مقصر دانستند. کارشناسان همچنین ۵ درصد اولیای دم را مقصر دانستند اما بازپرس این را قبول نکرد و نپذیرفت.

با اعلام این گزارش وتکمیل تحقیقات در این پرونده، بازپرس جنایی تهران برای مدیر وقت اردوگاه، مدیرعامل شرکتی که بیماران مبتلا به اوتیسم را به اردو برده و ۳ مربی به اتهام تسبیب در قتل غیرعمدی کیفرخواست صادر کرد و به این ترتیب پرونده به دادگاه فرستاده شد.