با اینکه قرار بود محموله غول پیکر در عرض ۶ ماه از اراک به کرمان برسد، نزدیک به یک سال طول کشید. البته دلیل آن کاملا روشن است و تنها کافی است به روزی برگردیم که یک خبر عجیب در شبکه های اجتماعی سروصدای زیادی به پا کرد.

به گزارش همشهری ‌آنلاین، راکتور احیای آهن اسفنجی یک محموله معمولی نبود. این سازه بزرگ ۱۲متر عرض، ۴۰متر طول و ۴۲۰تن وزن بود که ابتدا این پرسش را مطرح کرد این انتقال چگونه صورت خواهد گرفت؟

جابه جایی این غول عظیم الجثه ابهامات زیادی داشت، در حالی که قطعه‌ای با این خصوصیات مهرماه سال پیش حرکت از مبدا شرکت ماشین‌سازی اراک را به مقصد مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان واقع در چترود کرمان شروع کرد و به خاطر این جابه‌جایی بزرگ به عنوان پهن‌ترین و بلندترین محموله تاریخ حمل‌ونقل فوق سنگین کشور لقب گرفت.

دو ماشین اسکورت، دو شاگرد، یک مکانیک بوژی، یک نماینده و ۱۰ نفر اکیپ برق که با ۳ بالابرقی آنها را همراهی می‌کردند. کار ساخت آن‌ هم حدودا ۱۶ ماه زمان برده است. گفته می شود قبل از این، سه عدد دیگر در آمریکا، فرانسه و آلمان ساخته‌شده و این چهارمین‌بار در دنیاست که چنین قطعه‌ای ساخته می ‌شود.

جالب اینکه هر یک کیلومتر حرکت آنها میانگین ۶ ساعت طول می‌کشید. گاهی ۴۰ کیلومتر را ۵ ساعته طی کرده‌اند و گاهی بیشتر. حتی روزهایی بوده که کلا یک کیلومتر مسیر رفته‌اند.

آهن اسفنجی، نوعی آهن است که از احیای سنگ آهن به دست می‌آید و از آن برای ساختن فولاد استفاده می‌شود.
حالا این سازه غول پیکر در مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان واقع در چترود کرمان نصب شده تا کار با راکتور احیای آهن اسفنجی به زودی آغاز شود.

منبع: روزنامه همشهری