با اینکه قرار بود محموله غول پیکر در عرض ۶ ماه از اراک به کرمان برسد، نزدیک به یک سال طول کشید. البته دلیل آن کاملا روشن است و تنها کافی است به روزی برگردیم که یک خبر عجیب در شبکه های اجتماعی سروصدای زیادی به پا کرد.

راكتور احياي آهن اسفنجي

به گزارش همشهری ‌آنلاین، راکتور احیای آهن اسفنجی یک محموله معمولی نبود. این سازه بزرگ ۱۲متر عرض، ۴۰متر طول و ۴۲۰تن وزن بود که ابتدا این پرسش را مطرح کرد این انتقال چگونه صورت خواهد گرفت؟

جابه جایی این غول عظیم الجثه ابهامات زیادی داشت، در حالی که قطعه‌ای با این خصوصیات مهرماه سال پیش حرکت از مبدا شرکت ماشین‌سازی اراک را به مقصد مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان واقع در چترود کرمان شروع کرد و به خاطر این جابه‌جایی بزرگ به عنوان پهن‌ترین و بلندترین محموله تاریخ حمل‌ونقل فوق سنگین کشور لقب گرفت.

دو ماشین اسکورت، دو شاگرد، یک مکانیک بوژی، یک نماینده و ۱۰ نفر اکیپ برق که با ۳ بالابرقی آنها را همراهی می‌کردند. کار ساخت آن‌ هم حدودا ۱۶ ماه زمان برده است. گفته می شود قبل از این، سه عدد دیگر در آمریکا، فرانسه و آلمان ساخته‌شده و این چهارمین‌بار در دنیاست که چنین قطعه‌ای ساخته می ‌شود.

جالب اینکه هر یک کیلومتر حرکت آنها میانگین ۶ ساعت طول می‌کشید. گاهی ۴۰ کیلومتر را ۵ ساعته طی کرده‌اند و گاهی بیشتر. حتی روزهایی بوده که کلا یک کیلومتر مسیر رفته‌اند.

آهن اسفنجی، نوعی آهن است که از احیای سنگ آهن به دست می‌آید و از آن برای ساختن فولاد استفاده می‌شود.
حالا این سازه غول پیکر در مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان واقع در چترود کرمان نصب شده تا کار با راکتور احیای آهن اسفنجی به زودی آغاز شود.

کد خبر 878358
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ملیحه IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    3 4
    این است افتخار که جهانبینی سازنده این غول فولادی در جهانی آفرین بر ایران وایرانی مسلمان
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    4 4
    پس کجا نصب شده است ؟؟ چرا ملاحظه نشد ؟؟ گزارش و فیلم دقیق و واقعی « وقتی بار آزادشد و به طرف عقب در سراشیبی می رفت » نمایش دهید تا مردم اعتماد کنند که توانا هستید و الا با اخباری که کلاً کذب هست اعتماد جلب نمی شود . این خبر هم فاقد ارزش است و اصلاً بی اهمیت هست . چون واقعیت را منعکس نمی کنید .
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    2 1
    هزینه این انتقال چقدر شده؟ واقعا کار سخت و طاقت فرسایی بوده اعصاب فولادی هم میخواد دم تک تک عوامل گرم پرچم بالاست
  • ali FR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    6 1
    به چه قیمتی ؟؟؟ صنایع آب بر را در کویر کرمان و اصفهان توسعه میدید بعد ادعا میکنید آب خوردن ندارید ! بهای این سیاست غلط و مافیایی را خوزستان و چهار محال و بختیاری با انتقال آب بین حوزه‌ ای باید بپردازند و توجه به آمایش سرزمینی هر بلایی را سر کشور می آورید