با وجود سالها تحریم های نفتی، ایران موفق شده است نفت خود را به شیوه های خاص به مشتریان خود برساند و در دو سه سال اخیر، این فرایند با شتاب بیشتری پیشرفت کرده است. حالا خبرهای حاکی از این است که مشتری بزرگ نفت ایران، در حال افزایش خرید خود است.

به گزارش همشهری آنلاین، اطلاعات کپلر نشان می‌دهد واردات نفت چین از ایران در ماه جاری میلادی به یک رکورد جدید یعنی ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

بالاترین خرید نفت ایران توسط چین به اکتبر ۲۰۲۳ برمی‌گردد که برابر با ۱.۶۶ میلیون بشکه در روز بود. چین در حال حاضر ۵۰ درصد بیشتر از ماه گذشته میلادی نفت از ایران خریداری می‌کند. فروش نفت ایران به چین در ماه گذشته برابر با ۱.۲۴ میلیون بشکه در روز بود.

گزارش‌ها نشان می‌دهند واردات نفت به دالیان و ریژائو در چین افزایش قابل‌توجهی داشته و به ترتیب تا ۱۳۲ و ۳۴۲ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

ایجاد سامانه پرداخت مستقل از سوی بریکس

ایوان چبسکوف، معاون وزارت دارایی روسیه، گفت: بانک توسعه بریکس با موضوع ایجاد یک سامانه پرداخت و تسویه مستقل روبه‌رو است تا امکان جلوگیری از اثرگذاری کشورهای ثالث بر فعالیت‌های مالی اعضا فراهم شود.

وی گفت: ما درباره فعالیت‌های بانک توسعه بریکس طی سال‌های گذشته صحبت کردیم و ازجمله موضوعات موردبحث در قالب این گفت‌وگوها ایجاد زیرساخت برای کشورهای عضو بریکس بوده است.

چبسکوف افزود: ما همچنین درباره چالش‌های پیش روی خود و اینکه این چالش‌ها نسبت به سال‌های گذشته جدی‌تر شده‌اند به گفتگو نشستیم. در شرایط کنونی با تنش‌های ژئوپلیتیکی روبرو هستیم که قبلاً وجود نداشتند.

رشد نرخ بیکاری ژاپن

بر اساس گزارش اداره آمار ژاپن، نرخ بیکاری در ژاپن از ۲.۵ درصد در ماه ژوئن به ۲.۷ درصد در ماه جولای افزایش یافت. در این گزارش آمده است تعداد بیکاران به ۱.۸۸ میلیون نفر رسید که ۵۰ هزار نفر در سال افزایش یافته است.

آمار منتشرشده نشان داد که تعداد بیکاران طی چهار ماه متوالی صعود کرده است. تعداد افراد شاغل ۶۷.۹۵ میلیون نفر بود که نسبت به ماه جولای ۲۰۲۳ به میزان ۲۳۰ هزار نفر افزایش ثبت کرد و برای ۲۴ ماه متوالی افزایش یافته است.

راهگذر اقتصادی چین-پاکستان در سایه تردیدهای پکن

چین برای مشارکت در پروژه‌های توسعه زیرساخت مرتبط با طرح راهگذر چین- پاکستان مردد شده است. ترس‌های امنیتی سرمایه‌گذاران چینی موجب شده است که پکن برای حفاظت از اتباع و منافع خود، اقدامات بیشتری را از اسلام‌آباد طلب کند.

راهگذر اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) تقریباً یک دهه پیش با هیاهوی تبلیغاتی گسترده‌ای راه‌اندازی شد؛ پروژه‌های زیربنایی آن به ارزش ۵۴ میلیارد دلار برنامه‌ریزی شده بود؛ اما چالش‌های امنیتی، سیاست‌های پیچیده منطقه‌ای و زمان‌بندی‌های به تأخیر افتاده از آن زمان به این پروژه عظیم دوجانبه ضربه زده و مانع توسعه آن شده است.

کاهش تورم منطقه یورو

در گزارش اولیه یورواستات، تورم سالانه در منطقه یورو در ماه آگوست به ۲.۲ درصد رسید که کمتر از رقم ۲.۶ درصدی ماه گذشته بود. شاخص قیمت مصرف‌کننده نیز به‌صورت ماهانه ۰.۲ درصد افزایش یافت.

شاخص قیمت مصرف‌کننده اصلی که شامل انرژی، غذا، الکل و تنباکو نمی‌شود، اندکی از ۲.۹ درصد در ماه جولای به ۲.۸ درصد در ماه آگوست به‌صورت سالانه کاهش یافت، اما در سطح ماهانه ۰.۳ درصد صعود کرد.

نرخ تورم مواد غذایی، مشروبات الکلی و دخانیات در ماه گزارش شده به‌صورت سالانه به ۲.۴ درصد رسیده است.

گل‌ریزان مدیران رمزارز آمریکا برای کامالا هریس

سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال و مدیران صنعت که از کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهند موضع نظارتی ملایم‌تری در قبال این صنعت داشته باشد، در حال برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری حداقل ۱۰۰ هزار دلار برای نامزد دموکرات‌ها در مراسم کمک مالی انتخاباتی در ۱۳ سپتامبر در واشنگتن هستند.

منبع: روزنامه همشهری