در شرایطی که اقتصاد جهانی وضعیت چندان خوبی ندارد و تنش‌های ژئوپلیتیکی در مناطق مختلف افزایش یافته است، برآورد تحلیلگران برای بازارهای نفت و طلا دستخوش تغییر شده و در این میان دو بانک آمریکایی قیمت نفت را در پیش بینی های خود کاهش داده اند.

بازار جهانی نفت

به گزارش همشهری آنلاین، وال‌استریت نسبت به دورنمای قیمت نفت خام در سال آینده، بدبین شده و گروه گلدمن ساکس و مورگان استنلی، پیش‌بینی قیمت را با توجه به افزایش عرضه جهانی، پایین آوردند.

این دو بانک سرمایه‌گذاری، اکنون پیش‌بینی می‌کنند که قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۵، به کمتر از ۸۰ دلار در هر بشکه می‌رسد و گلدمن پیش‌بینی خود را به ۷۷ دلار بازبینی کرد، درحالی‌که مورگان استنلی قیمت نفت برنت را در سال آینده بین ۷۵ تا ۷۸ دلار پیش‌بینی کرد.

هر دو بانک پیش‌بینی می‌کنند که بازار نفت، با مازاد عرضه روبرو می‌شود و قیمت نفت در ۱۲ ماه آینده، در محدوده پایین‌تری حرکت خواهد کرد.

سرنوشت بازار طلای جهانی در دست‌چین

مقامات صنعتی اظهار کردند که انتظار می‌رود تقاضای طلا در چین در ماه‌های آینده بهبود یابد، زیرا مصرف‌کنندگان خود را با قیمت‌های بالاتر تطبیق می‌دهند. احیای تقاضا در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلز گران‌بها در جهان می‌تواند از افزایش قیمت جهانی طلا که هفته گذشته به بالاترین حد خود رسید، حمایت بیشتری کند. در ماه جولای، این تقاضا در رکود بود اما اخیراً تقاضا برای سرمایه‌گذاری دوباره افزایش یافته است.

طلا در سال جاری تاکنون ۲۲ درصد افزایش داشته است و به بالاترین حد خود یعنی ۲۵۳۱ دلار و ۶۰ سنت در هر اونس رسیده و بهترین سال خود از سال ۲۰۲۰ تاکنون بوده است. عوامل متعددی ازجمله چشم‌انداز کاهش نرخ بهره در ایالات‌متحده، تنش‌های ژئوپلیتیک جهانی و افزایش خرید سرمایه‌گذاران باعث رشد این افزایش شده است.

کدام کشور بزرگ‌ترین جریان ترافیکی جهان را دارد؟

ناوگان تجاری چین تا سال ۲۰۴۳ بیش از ۲ برابر خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود سفرهای هوایی این کشور به بزرگ‌ترین جریان ترافیکی جهان تبدیل شود.

با توجه به چشم‌انداز بازار تجاری (CMO) تازه منتشر شده ۲۰۲۴ بوئینگ برای چین، پیش‌بینی مدت تقاضا برای هواپیماهای تجاری و خدمات مرتبط، چین تا سال ۲۰۴۳ بیش از ۲ برابر صنعت هوانوردی خود را افزایش خواهد داد و صنعت هوانوردی این کشور برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد برای سفر و حمل‌ونقل باری هوایی درحال‌توسعه است.

دومین اقتصاد بزرگ آسیای جنوب شرقی صعودی شد

داده‌ها نشان داد که صادرات تایلند در ماه جولای با افزایش تقاضای بازارهای مهم با سریع‌ترین نرخ در ۲۸ ماه گذشته رشد کرد و وزارت بازرگانی پیش‌بینی خود را برای افزایش اندک در محموله‌ها در سال ۲۰۲۴ حفظ کرد.

صادرات، محرک اصلی دومین اقتصاد بزرگ آسیای جنوب شرقی، در جولای ۱۵.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که بزرگ‌ترین افزایش از مارس ۲۰۲۲ تاکنون است. این افزایش در مقایسه با پیش‌بینی افزایش ۶ درصدی در نظرسنجی رویترز و به دنبال کاهش ۰.۳ درصدی سالانه در ماه ژوئن بود.

چالش رستوران‌های چینی

در پی تداوم رکود اقتصادی در چین، رستوران‌های این کشور برای حفظ بقای خود با چالش‌های بزرگی ازجمله کاهش سود یا زیان‌های مالی روبرو هستند، زیرا رقابت در میان چشم‌انداز ضعیف اقتصادی شدت یافته است.

درآمد شرکت‌های خدمات غذایی در پکن طی ۶ ماه گذشته به ۱۸۰ میلیون یوان (۲۵ میلیون دلار آمریکا) کاهش یافته که نشان‌دهنده کاهش ۸۸.۸ درصدی است.

به گفته اداره آمار شهرداری پکن، حاشیه سود، که معیاری برای سنجش سودآوری شرکت‌هاست، نیز به ۰.۳۷ درصد کاهش یافته است.

طالبان به دنبال روابط تجاری با مالزی

سرپرست حکومت سرپرست افغانستان در تلاش است تا با گسترش روابط تجاری و سرمایه‌گذاری با مالزی، اقتصاد ورشکسته کشور خود را احیا کند. به گفته سهیل شاهین سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان، مقام‌ها، نهادهای غیردولتی و بازرگانان مالزیایی به افغانستان سفر کرده‌اند تا راه‌هایی برای برقراری روابط با ذی‌نفعان مختلف پیدا کنند.

بنا به گفته بانک جهانی، رشد اقتصادی افغانستان بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ بیش از ۲۶ درصد کاهش یافته است. تهدید رکود اقتصادی تا حداقل سال آینده باقی خواهد ماند و احتمالاً فقر و بیکاری را تشدید خواهد کرد و انتظار می‌رود ناامنی غذایی افزایش یابد.

تصمیم جنجالی اوکراین برای گاز اروپا

رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که توافق صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خاک اوکراین تمدید نخواهد شد.

ولودیمیر زلسنکی، رئیس‌جمهور اوکراین، ساعاتی پیش اعلام کرد که توافق این کشور با شرکت گازپروم روسیه برای صادرات گاز به اروپا از خاک اوکراین دیگر تمدید نخواهد شد. این توافق تا پایان سال جاری میلادی معتبر است و به گفته مقامات اوکراینی با انقضای مهلت تعیین شده، اجرای آن متوقف می‌شود.

کد خبر 877785
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha