امشب با یک بازی بزرگ فوتبال در لیگ برتر انگلیس به استقبال رخوت فیفادی می‌رویم.

به گزارش همشهری‌آنلاین، بعد از بازی‌های امشب، فوتبال باشگاهی متوقف می‌شود و به استقبال فیفادی و رخوت ۲هفته‌ای بازی‌های ملی می‌رود اما فعلا امشب از بازی منچستریونایتد- لیورپول لذت ببریم؛ از جدال ۲سرمربی هلندی در هفته‌سوم لیگ برتر. شاید شیاطین سرخ در اولدترافورد میزبان قرمزها باشند اما لیورپول در زمین من‌یونایتد غریبه نیست و در ۶سفر آخر به این ورزشگاه تنها یک‌بار شکست خورده است.

نبرد تمام‌هلندی

این نخستین بازی آرن اسلات مقابل منچستریونایتد به‌عنوان سرمربی لیورپول است. از نوامبر۱۹۷۵ که باب پیزلی منچستر را ۳بر یک شکست داد، هیچ‌یک از ۹سرمربی اخیر قرمزها در نخستین تجربه لیگی خود مقابل شیاطین سرخ پیروز نشده‌اند. جورج کی تنها سرمربی لیورپول است که در نخستین بازی خارج از خانه خود در لیگ مقابل یونایتد به پیروزی رسید؛ نوامبر۱۹۳۶ و ۵بر ۲ در اولدترافورد.

اسلات و اریک تن‌هاخ از یونایتد در مدتی که در لیگ هلند حضور داشتند، ۴بار با هم روبه‌رو شدند؛ فصل ۲۰-۲۰۱۹ اسلات با تیم آلکمار ۲بار آژاکس تن‌هاخ را شکست داد؛ قبل از اینکه تن‌هاخ در فصل ۲۲-۲۰۲۱ بتواند تیم فاینورد اسلات را ۲بار شکست دهد.

این نخستین بازی لیگ برتر بین ۲سرمربی هلندی از فوریه۲۰۱۶ است. در آن تاریخ، چلسی به رهبری گاس هیدینک با نتیجه ۲بر یک مقابل ساوتهمپتون رونالد کومان پیروز شده بود.

لیورپول در ۲بازی اول خود زیرنظر سرمربی جدید و جانشین یورگن کلوپ پیروز شده؛ با نتیجه ۲بر صفر مقابل ایپسویچ تاون و برنتفورد. لیورپولی‌ها پیش از این ۲بار لیگ را با چنین نتایجی شروع کرده‌اند؛ فصل‌های ۱۴-۲۰۱۳ و ۱۹-۲۰۱۸ اما فقط فصل ۱۴-۲۰۱۳ بازی سوم را هم بردند که اتفاقا در آن فصل هم حریف هفته سوم لیورپول همین منچستریونایتد بود که یک بر صفر باخت.

هیچ تیمی در این فصل لیگ برتر بیش از لیورپول (۳۷) شوت نداشته است. قرمزهای آنفیلد بیشترین تعداد گل مورد انتظار (۵.۳) و کمترین گل دریافتی مورد انتظار(۱.۰) را هم ثبت کرده.

آخرین سرمربی لیورپول که در ۲بازی ابتدایی خود در لیگ پیروز شد، گرام سونس در آوریل۱۹۹۱ بود اما این تیم فقط با ویلیام کانل و دسامبر۱۹۲۲ در ۳بازی اول خود در لیگ پیروز نشده است. اسلات این شانس را دارد که در اولدترافورد به این طلسم ۱۰۲ساله پایان دهد.

مائوریتزیو ساری با شکست‌ناپذیری در ۱۲بازی نخست خود در لیگ برتر (۸برد و ۴تساوی در چلسی) بالاتر از فرانک کلارک، پوستگوگلو و توخل بهترین استارت را دارد. اسلات فعلا ۲بازی را برده. کارلو آنچلوتی و پپ گواردیولا قاطع‌ترین شروع را در لیگ برتر داشته و هر کدام با ۶برد این رقابت‌ها را آغاز کرده‌اند.

رویارویی

این سی‌وپنجمین باری خواهد بود که منچستریونایتد و لیورپول روز یکشنبه در لیگ برتر به مصاف یکدیگر می‌روند. آنها بیش از هر تیم دیگری در این روز با هم بازی‌ کرده‌اند. چلسی - لیورپول‌(۳۳) و آرسنال - منچستریونایتد(۳۱) در رده‌های بعدی هستند.

یونایتد و لیورپول در همه روزهای هفته مقابل هم قرار گرفته‌اند ولی فقط ۱۹بازی آنها روز شنبه و ۳بازی‌شان ساعت ۱۵:۰۰ به وقت محلی (۱۸:۳۰به وقت تهران) مارس۱۹۹۳، سپتامبر۱۹۹۴و آوریل۲۰۰۴برگزار شده است.

رشفورد کوچه خلوت

مارکوس رشفورد هم مقابل لیورپول گلزنی را خوب بلد است. البته در همه رقابت‌ها او مقابل لسترسیتی‌(۸گل) بیشتر از لیورپول‌(۷) گل زده است. ۷گل او به لیورپول در اولدترافورد و در ۱۰بازی به ثمر رسیده است.

بدترین مشتری

لیورپول در این فصل فقط ۲خرید داشت و در واقع بدترین مشتری بازار نقل‌وانتقالات تابستانی بود. از همین ۲خرید هم کیه‌زا به‌دلیل ناآمادگی به این بازی نمی‌رسد و مامارداشویلی، دروازه‌بان گرجی هم قرار است یک فصل قرضی در والنسیا بماند. منچستر خریدهای زیادی داشته؛ زیرکزی از بولونیا، مانوئل اوگارته از پاریس، لنی یورو از لیل (مصدوم شد) و نصیر مزراوی و ماتیاس دلیخت از بایرن‌مونیخ. تن‌هاخ بازیکنانی نظیر سانچو (چلسی)، پلیستری (پاناتینایکوس)، فان‌دبیک (خیرونا)، مک‌تامینای (ناپولی)، ون‌بیساکا (وستهم)، گرینوود (مارسی)، واران (کومو) و مارسیال (بدون تیم) را از تیم مرخص کرده است.

فرگی‌تایم

فرگوسن متخصص پیروزی یا تغییر نتیجه در دقایق پایانی بود و این پدیده به فرگی‌تایم شهرت داشت. تن‌هاخ برعکس عمل می‌کند. از آغاز فصل‌۲۰۲۲-۲۳ منچستر با تن‌هاخ ۶مسابقه را با دریافت گل در وقت‌های تلف‌شده واگذار کرده است.

منچستریونایتد فصل گذشته و قبل از آنکه فینال جام‌حذفی را از منچسترسیتی ببرد، یک فاجعه بود. مقام هشتمی لیگ با ۶۰امتیاز بدترین نتیجه آنها در لیگ از فصل ۹۰-۱۹۸۹ بود و ۱۴شکست بدترین رکورد این تیم در تاریخ لیگ برتر و معادل شکست‌های ۳دوره از بدترین فصل‌های فرگوسن بود. آنها ۵۸گل خورده هم داشتند و آمارشان فقط از فصل ۷۹-۱۹۷۸ که ۶۳گل خورده بودند، بهتر بود. یونایتدی‌ها به حریفان اجازه دادند ۶۶۷شوت به سمت دروازه‌شان بزنند و آمارشان از این نظر فقط از شفیلد یونایتد که آخر فصل سقوط کرد و ۱۱۷شوت‌دریافتی داشت، بهتر بود.

از زمان بازنشستگی فرگوسن، لیورپول در ۱۱دوره لیگ برتر به‌طور میانگین ۷۸.۵امتیاز در هر فصل کسب کرده است. این میانگین بیش از ۱۰امتیاز بالاتر از میانگین امتیازهای منچستریونایتد در همین دوره‌(۶۸.۱) است، با این حال در این دوره ۱۱ساله، ۲تیم از لحاظ تعداد جام‌های داخلی با هم برابرند؛ ۲قهرمانی جام حذفی (۲۰۱۶ و ۲۰۲۴) و ۲جام جام اتحادیه (۲۰۱۷ و ۲۰۲۳) برای منچستر و یک قهرمانی لیگ برتر (۲۰۲۰)، یک جام‌حذفی (۲۰۲۲) و ۲جام اتحادیه (۲۰۲۲ و ۲۰۲۴) برای لیورپول. البته تعداد جام‌های بین‌المللی لیورپول بیشتر بوده؛ لیگ قهرمانان اروپا، سوپرجام یوفا و جام‌جهانی باشگاه‌ها (همه در سال ۲۰۱۹) مقابل قهرمانی لیگ اروپا توسط منچستر (۲۰۱۷).

از زمانی که سر الکس فرگوسن بازنشسته شده، یونایتد در ۱۳بازی از ۳۵بازی خود در لیگ برتر که در ماه سپتامبر انجام داده، باخته (۱۹برد و ۳تساوی) و از فصل ۱۴-۲۰۱۳ فقط در ماه می شکست‌های بیشتری نسبت ‌به ماه سپتامبر(۱۵) داشته‌ است. نفرین سپتامبر در حالی این تیم را گرفته است که آنها در دوران فرگوسن در ۷۶بازی‌ای که در این‌ ماه انجام داده بود، فقط ۱۲شکست داشتند، با ۴۵برد و ۱۹تساوی.

ویرجیل برنده

بازی امشب دویستمین بازی ویرجیل فان‌دایک برای لیورپول در لیگ برتر خواهد بود. این مدافع در ۱۳۹مورد از ۱۹۹بازی خود در سمت تیم برنده بوده و بیشترین برد را در میان همه بازیکنانی دارد که ۲۰۰بازی در لیگ برتر انجام داده‌اند.

صلاح بی‌رحم

محمد صلاح که در هر دو بازی این فصل موفق به گلزنی شده، در اولدترافورد بازیکنی خطرناک است. مهاجم مصری در ۱۳بازی لیگ برتر مقابل شیاطین سرخ ۱۱گل به ثمر رسانده و آمارش یک گل بیشتر از آلن شیرر است؛ شیرر در ۲۵بازی مقابل آنها ۱۰گل زده است. صلاح همچنین بیش از هر بازیکن دیگری در تاریخ لیگ برتر در اولدترافورد گل زده است؛ با ۶گل در ۶بازی. او از این نظر هم یک گل بیشتر از استیون جرارد(۵) اسطوره لیورپول دارد.

هیچ بازیکنی در تاریخ لیگ برتر به اندازه صلاح مقابل یونایتد گل نداشته است؛ چه در تعداد مشارکت (۱۵مشارکت، شامل ۱۱گل و ۴‌پاس‌گل) و چه تأثیرگذاری‌ای که به‌طور خاص در اولدترافورد داشته است (۷تأثیرگذاری، شامل ۶گل و یک‌پاس‌گل).

با نگاهی به تمام رقابت‌ها، صلاح گل‌های بیشتری مقابل منچستریونایتد در اولدترافورد دارد؛ ۱۴گل در ۱۵بازی که ۹گل از این تعداد در ۸بازی در اولدترافورد به ثبت رسیده است.

منبع: روزنامه همشهری