شهرداری تهران در راستای مسئولیت اجتماعی با ایجاد ظرفیتی چون ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، گام بزرگی در اشتغال‌زایی این قشر برداشته است.

همشهری- زینب زینال زاده: شهرداری تهران در راستای مسئولیت اجتماعی با ایجاد ظرفیتی چون ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، گام بزرگی در اشتغال‌زایی این قشر برداشته است. زهرا بهروز آذر معاون زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در بازدید اخیر خود از مرکز کارآفرینی کوثر منطقه ۱۷، گفت که تلاش ما این است تا ظرفیت اشتغال زنان سرپرست خانوار را افزایش دهیم. مریم اردبیلی مدیرکل اداره زنان و خانواده شهرداری تهران هم از فعال‌بودن ۹۳ مرکز کوثر در مناطق ۲۲ گانه خبر داد و گفت که بیش از ۳۵ هزار نفر عضو سامانه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران هستند.

هدف راه‌اندازی مراکز کوثر

مراکز مهارت‌آموزی، کارآفرینی و توانمندسازی کوثر با رویکرد کارآفرینی اجتماعی و ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار و حمایت از آنها و فرزندانشان توسط شهرداری تهران ایجاد شده و با نظارت اداره کل امور بانوان فعالیت می‌کنند.

پذیرش ۳ گروه در این مراکز

زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنها، زنان کم‌برخوردار و فرزندان آنها و زنان زندانی رأی باز (محکومانی که می‌توانند دوران محکومیت خود را با فعالیت در صنوف مختلف سپری کنند)، ۳ گروهی هستند که در مراکز کوثر پذیرش می‌شوند.

ثبت اطلاعات در سامانه توانمندسازی

مددکاران مناطق ۲۲گانه پس از شناسایی مددجو و انجام مصاحبه اولیه و بازدید از منزل مددجو، اطلاعات را در سامانه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران ثبت می‌کنند. پس از آن متناسب با توانمندی افراد زمینه اشتغالشان در مراکز کوثر فراهم می‌شود.

عضویت بیش از ۳۵ هزار مددجو

بر اساس آمار تا کنون بیش از ۳۵ هزار نفر اعم از زنان سرپرست خانوار، زنان کم‌برخوردار و فرزندان آنها در سامانه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران عضو شده‌اند که به فراخور نیاز می‌توانند از طرح‌های توانمندسازی بهره‌مند شوند.

زنان زندانی رأی باز

از سال ۱۴۰۰ پیرو تفاهم همکاری مشترک شهرداری تهران و اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تهران، ارائه خدمات مشاوره، مددکاری و اشتغال بیش از ۲۰۰ زن زندانی رأی باز در مراکز توانمندسازی کوثر فراهم شده است.

حمایت همه‌جانبه شهرداری تهران

شهرداری تهران با طرح مشاغل خانگی، جشنواره زنان و تولید ملی، ایجاد بازارچه‌های خوداشتغالی شرایط اشتغال‌زایی زنان را فراهم و آنها را حمایت می‌کند. نهادهای غیردولتی و مؤسسه‌های خیریه با راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی و... می‌توانند به شهرداری کمک کنند.

توسعه مراکز توانمندسازی کوثر

  • سال ۱۴۰۰: ۵۴ مرکز
  • سال ۱۴۰۱: ۸۰ مرکز
  • سال ۱۴۰۲: ۹۳ مرکز
  • سال ۱۴۰۳: به ۱۱۵ مرکز می‌رسد
منبع: روزنامه همشهری