آهسته شدن رشد اقتصادی جهان و ترس از رکود به کاهش قیمت نفت دامن زده و قیمت جهانی نفت به پایین‌ترین رقم ۹ ماهه رسیده است؛ در این میان اوپک پلاس برنامه کاهش تولید را تمدید کرده اما تحلیلگران از نفت زیر ۶۰ دلار صحبت می‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، پس‌ازاینکه قیمت نفت خام به پایین‌ترین حد خود در ۹ ماه گذشته رسید، اوپک پلاس با به تعویق انداختن افزایش تولید به مدت دو ماه موافقت کرد و در صورت لزوم ممکن است افزایش تولید برنامه‌ریزی شده را متوقف یا معکوس کند.

در این میان بانک سیتی هشدار داد اگر اوپک پلاس، تولید خود را به میزان بیشتری کاهش ندهد، میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۵ ممکن است به ۶۰ دلار کاهش یابد.

تحلیلگران سیتی اعلام کردند هرچند احتمال بهبود تکنیکال قیمت نفت وجود دارد اما اگر اوپک پلاس، تولیدش را به میزان بیشتری کاهش ندهد، بازار اعتماد خود را به دفاع این گروه از سطح قیمت ۷۰ دلار در هر بشکه، از دست می‌دهد و اگر قیمت نفت برنت به کانال ۶۰ دلار سقوط کند، جریان‌های مالی ممکن است قیمت آن را به سطوح پایین‌تر و احتمالاً به ۵۰ دلار در هر بشکه برساند.

طلای جهانی درجا زد

با تضعیف کاهش نرخ بهره در آمریکا، خطرپذیری سرمایه‌گذاران طلای جهانی کاهش پیدا کرده و این مسئله منجر به درجا زدن قیمت طلا شد؛ به‌گونه‌ای که قیمت هر اونس طلا بدون تغییر در محدوده ۲۴۹۴ دلار مانده است.

داده‌ها نشان داد که فرصت‌های شغلی ایالات‌متحده در جولای به پایین‌ترین حد در سه سال و نیم گذشته رسیده است اما این کاهش به‌خودی‌خود احتمالاً برای تضمین کاهش نیم درصدی نرخ توسط فدرال رزرو کافی نیست.

معامله گران احتمال کاهش ۵۰ واحدی نرخ بهره را در نشست ۱۷ تا ۱۸ سپتامبر فدرال رزرو طبق ابزار CME FedWatch از ۳۸ درصد به ۴۴ درصد افزایش دادند. داده‌های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات‌متحده که در روز جمعه منتشر می‌شود برای انتظارات فدرال رزرو بسیار مهم است.

قیمت گاز در اروپا شعله کشید

قیمت گاز طبیعی در اروپا به دلیل نشانه‌های رقابت شدیدتر برای خرید این سوخت از سوی مصر، افزایش یافت و در روز جمعه حداکثر ۲.۵ درصد رشد کرد. مصر قصد دارد ۲۰ محموله گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) را از اکتبر خریداری کند.

طبق اعلام رسانه‌های خارجی، مصر برای نخستین بار در سال‌های گذشته، به دنبال واردات برای تأمین نیروی مورد نیاز در آستانه زمستان است و ورود این کشور به بازار گاز طبیعی مایع، باعث شده است معامله‌گران نسبت به تأمین سوخت کافی در اروپا نگران شوند زیرا رقابت فزاینده در سایر بخش‌های جهان، ممکن است به واردات کمتر گاز به این منطقه منجر شود.

ضرر ۱۰ برابری از خودپردازهای بیت کوین

کمیسیون تجارت فدرال ایالات‌متحده (FTC) اعلام کرد نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد ضرر کلاه‌برداری‌ها با خودپرداز بیت کوین تقریباً ۱۰ برابر شده و به بیش از ۱۱۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

این کمیسیون می‌گوید زیان کلاه‌برداری با دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین در ۶ ماه اول سال جاری به بیش از ۶۵ میلیون دلار رسیده است.

افراد بالای ۶۰ سال در این بازه زمانی، بیش از سه برابر افراد جوان‌تر احتمال کلاه‌برداری با خودپردازهای بیت کوین را گزارش کنند. در تمام سنین، میانگین ضرر گزارش شده در نیمه اول سال جاری ۱۰ هزار دلار بوده است.

تورم ترکیه نزولی شد

تورم ترکیه در ماه آگوست با کاهش ۱۰ واحد درصدی به محدوده ۵۲ درصد نزول کرد. موسسه آمار ترکیه، تورم سالانه ترکیه منتهی به ماه آگوست را ۵۱.۹۷ درصد اعلام کرده درحالی‌که در ماه قبل این رقم ۶۱.۷۸ درصد بود.

قیمت آموزش و مسکن با افزایش ۱۲۰.۸۱ درصدی و ۱۰۱.۴۹ درصدی نسبت به سال گذشته بیشترین افزایش را داشته است، درحالی‌که کمترین صعود قیمت در گروه حمل‌ونقل و پوشاک و کفش مشاهده شده که قیمت‌ها به ترتیب ۲۸.۹۶ درصد و ۲۹.۳۸ درصد بودند.

ولوو از خودروی کاملاً برقی کنار کشید

خودروسازی ولوو کارز اعلام کرد: به دلیل فقدان زیرساخت برای پشتیبانی از خودروهای برقی، به هدف خود در سال ۲۰۳۰ که کاملاً الکتریکی است، دست نخواهد یافت و هدف خود را بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش داد.

این شرکت به مواردی از جمله عرضه آهسته‌تر از حد انتظار زیرساخت‌های شارژ، برداشتن مشوق‌های دولتی در برخی بازارها و عدم قطعیت‌های اضافی ناشی از تعرفه‌های اخیر بر خودروهای الکتریکی در بازارهای مختلف، اشاره کرد.

در این بیانیه آمده است که الکتریکی‌سازی کامل همچنان یکی از ستون‌های کلیدی راهبرد محصول ولوو کارز است، اما به دلیل تغییر شرایط بازار و تقاضای مشتریان، تا سال ۲۰۳۰ امکان‌پذیر نخواهد بود.

اوج‌گیری بی‌سابقه روابط چین و روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با هان ژنگ، معاون رئیس‌جمهور چین خاطرنشان کرد با تلاش‌های مشترک ۲ کشور، روابط روسیه و چین به اوج بی‌سابقه‌ای رسیده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه انتظار دارد که مسکو و پکن بتوانند زمینه‌های جدیدی برای همکاری در مجمع اقتصادی شرق (EEF) داشته باشند.

پوتین ابراز امیدوار کرد: دو کشور بتوانند به جستجو و یافتن زمینه‌های جدید همکاری بپردازند و همچنین از شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به دلیل اعزام هیئتی به مجمع اقتصادی شرق قدردانی کرد.

منبع: روزنامه همشهری