تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران از کاهش ساخت و ساز در حریم پایتخت با استفاده از فناوری‌های نوین توسط شهرداری خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، احمد صادقی در رابطه با نظارت بر ساخت و ساز در حریم شهر تهران اظهار کرد: از زمان تثبیت حریم، حیطه نظارت شهر تهران افزایش یافته است. به طوری که شهرداری تهران باید محدوده‌ای با وسعت بالا را مورد نظارت قرار دهد که قطعاً با این ساختار کنونی و در قالب اداره کل امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه باید ساختار نظارتی گسترش پیدا کند و مجموعه‌های ذی‌نفع هم دخیل باشند، تصریح کرد: ما پیش از این پیشنهاد داده بودیم که سازمان حریم شهر تهران شکل بگیرد و شهرداری شورای مرکزی آن باشد و فرمانداری‌ها، استانداری، وزارت کشور، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و تمام نهادهایی که در حریم ذی نفع هستند، در شورا حضور داشته باشند.

صادقی ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که رئیس سازمانی برای این نهاد انتخاب شود و زیر مجموعه شهرداری تهران فعالیت کند و بتواند در نظارت بر ساخت و ساز در حریم نظارت کند؛ با توجه به اینکه این ساختار هم به توان و هم امکانات نیاز دارد، شاید شکل‌گیری آن زمان‌بر باشد.

استفاده از فناوری‌های جدید برای نظارت دقیق‌تر

وی با بیان اینکه شهرداری تهران برای نظارت دقیق‌تر، استفاده از فناوری‌های نوین همچون پهپاد و عکس‌های هوایی را در دستور کار خود قرار داده است، یادآور شد: شهرداری در قراردادی که با مجموعه‌های مختلف دارد، از این تکنولوژی استفاده می‌کند و در همین راستا نظارت و سیطره شهرداری بیش از پیش افزایش یافته است.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه روند کاری جدید بسیار خوب و موفق بوده است، خاظرنشان کرد: هر چند روز یکبار عکس‌های مختلف از حریم گرفته می‌شود و اگر سازه‌های غیرمجاز در این محدوده ایجاد شده باشد، موارد به فرمانداری، بخشداری‌ها و شهرداری مناطق مختلف ابلاغ می‌شود.

صادقی ادامه داد: در مجموع اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است؛ البته چون در ابتدای کار هستیم، باید زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند. به هر شکل با تجربه موفق امروز و توانی که از قبل وجود داشته باید بر ساخت‌وساز در حریم نظارت داشته باشیم که هیچ آجری کاشته نشود که بعد عکس آن ثبت و سپس تخریب شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برخورد فرمانداری‌ها نسبت به قبل بسیار متفاوت شده است، خاطرنشان کرد: مقاومت‌هایی در این زمینه وجود دارد؛ چراکه به هر حال هریک از فرمانداری‌ها منافع خود را در حریم می‌دانند.

وی تأکید کرد: به نظر من اگر حریم را یک مکان مشاع بین همه مناطق جغرافیایی شهر و شهرستان تهران قرار بگیریم که منافع آن برای همه باشد و بتوانند از منافع حریم استفاده کنند، حساسیت فرمانداری‌ها کمتر می‌شود؛ چراکه می‌دانند اگر نفع و ضرری باشد به نفع و یا ضرر خودشان و همه است.

منبع: خبرگزاری شهر