مجمع تشکل های ملی و استانی گردشگری و دفاتر گردشگری کشور دیشب میزبان وزرای سابق و فعلی میراث فرهنگی و اعضای فراکسیون گردشگری و محیط زیست مجلس بودند تا چالش های صنعت گردشگری ایران را در موضوع ایران هراسی، نگاه امنیتی به گردشگری، عدم صدور ویزای گردشگری سلامت برای اتباع افغانستان و پاکستان مطرح کنند.

همشهری آنلاین - محمد باریکانی: فعالان صنعت گردشگری در نشست با وزرای سابق و فعلی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و در جمع نمایندگان مجلس بر ضرورت معافیت مالیاتی موسسات آموزش گردشگری و انتقال صدور مجوز احداث مجتمع های رفاهی بین راهی از سازمان راهداری به وزارت میراث فرهنگی تاکید کردند و از تلاش های دولت سیزدهم برای رونق بخشی به صنعت گردشگری ایران قدردانی و خداحافظی با سید عزت الله ضرغامی، وزیر سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت سیزدهم را با اهدای تقدیرنامه، چند تخته فرش و تابلو فرش دستباف ابریشم، یک جلد دیوان حافظ نفیس و چند تابلوی خط و خوشنویسی تکمیل کردند.

به گزارش همشهری، در این نشست، دو وزیر سابق و فعلی میراث فرهنگی به همراه نمایندگان مجلس شورای اسلامی کنار یکدیگر نشستند و مشکلات گردشگری ایران را از زبان فعالان مجمع تشکل های ملی و استانی گردشگری ایران و اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور شنیدند.

دولت و بخش خصوصی موانع بزرگ صنعت گردشگری را برچینند

حرمت الله رفیعی رئیس مجمع ملی تشکل‌های ملی و استانی گردشگری کشور و رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در آغاز این نشست با اشاره به اهمیت هم اندیشی و همراهی و همکاری دولت و بخش خصوصی برای بهبود و توسعه صنعت گردشگری کشور اعلام کرد: مجموعه دولت و بخش خصوصی گردشگری دو بال پرنده ای هستند که هر بار با یکدیگر همراه شوند اتفاقات بزرگ در صنعت گردشگری کشور رخ می دهد و اگر با یکدیگر همسو نباشند صنعت گردشگری ایران راه به جایی نخواهد برد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تاکید کرد: هم اکنون وفاق و همدلی میان بخش خصوصی گردشگری و مجموعه دولت چه در دولت سیزدهم و چه در دولت چهاردهم وجود دارد که می تواند موانع بزرگ در مسیر صنعت گردشگری ایران را برچیند و گام های موثری در صنعت گردشگری ایران برداشته شود.

دولت سیزدهم کمک حال گردشگری بود، دولت چهاردهم سفارتخانه ها را وارد گردشگری کند

مصطفی شفیعی شکیب، رییس جامعه تورگردانان ایران در اظهاراتی به تلاش های ضرغامی در دولت سیزدهم برای صدور مجدد روادید گردشگری ایران در دوران کرونا با وجود فشارهایی که در بخش های دیگر وجود داشت صنعت گردشگری ایران را زمین‌گیر کرده بود اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم به یاری صنعت گردشگری آمد و با لغو روادید یکجانبه که نخستین خواسته تورگردانان ایران از دولت بود، کمک زیادی به صنعت گردشگری کرد.

او افزود: در دولت گذشته حتی شرایطی برگزار شد تا ایران تواند در نمایشگاه های بین المللی که سال ها به دلیل تحریم های ظالمانه از حضور در آن ها محروم شده بود، حضور دوباره داشته باشد.

رئیس جامعه تورگردانان ایران همچنین از سیدرضا صالحی امیری، وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فکری برای زدودن ایران هراسی در جهان داشته باشد.

شفیعی شکیب گفت: ایران هراسی در جهان حاکم شده است و تاثیر منفی زیادی بر صنعت گردشگری کشور داشته و به همین دلیل درخواست ما از رئیس جمهور چهاردهم و وزیر جدید میراث فرهنگی و گردشگری این است که با اراده قوی به مقابله با ایران هراسی بپردازند تا گردشگری کشور به معنای واقعی رشد کند.

رئیس جامعه تورگردانان ایران همچنین به جلسات این جامعه با وزرا و نمایندگان مجلس برای فعال کردن دیپلماسی در جذب گردشگران خارجی به ایران خبر داد و گفت: پیشتر پیشنهاد فعال شدن سفرای ایران در خارج از کشور در حوزه گردشگری و تاکید مداوم بر وجود امنیت در ایران برای گردشگران خارجی به رونق بخشی به گردشگری ورودی به کشور کمک کنند.

اولویت دولت چهاردهم؛ حذف نگاه امنیتی از گردشگری و معافیت مالیاتی موسسات آموزشی

نیما آذری، رییس انجمن موسسات آموزش گردشگری کشور نیز در این نشست با تاکید بر مشکلات موسسات آموزش گردشگری کشور و اهمیت آموزش در صنعت گردشگری ایران گفت: متاسفانه در نگاه مدیران و مسئولین کشور آموزش در بخش گردشگری هیچگاه در اولویت نبوده است. وقتی از آموزش به عنوان پیشران گردشگری سخن گفته می شود باید قوانین حمایتی نیز وجود داشته باشد.

نیما آذری تاکید کرد: وزیر جدید میراث فرهنگی باید با پیگیری جدی تر و تعامل با مجلس شورای اسلامی بر تدوین قوانین پیشران صنعت گردشگری تمرکز کند. چون برخی از بخش های اقتصادی و گردشگری کشور معاف از مالیات هستند. اما موسسات آموزشی از معافیت مالیاتی برخوردار نیستند.

او افزود: صنعت گردشگری ایران تنها هتلداری و آژانس داری نیست و ظرفیت سازی این صنعت بیشتر است.

نیما آذری خطاب به وزیر جدید میراث فرهنگی اعلام کرد: حذف نگاه امنیتی به صنعت گردشگری کشور و تقویت روابط بین المللی برای جذب گردشگر خارجی باید از اولویت های اصلی دولت جدید باشد. چون سمینارهای علمی بسیاری در صنعت گردشگری جهان برگزار می شود که جای ایران در این سمینارها به دلیل وجود نگاه امنیتی و هراس آمیز همیشه خالی است.

روادید گردشگری سلامت به اتباع افغانستان و پاکستان داده نمی شود

حسین نکونام، رییس جامعه گردشگری سلامت ایران نیز از دیگر نمایندگان تشکل های گردشگری کشور بود که در حضور وزیر سابق و فعلی میراث فرهنگی و فعالان گردشگری کشور گفت: چالش ها و دخالت بخش خصولتی از جمله مشکلات گردشگری سلامت ایران است که امید است دولت و وزیر جدید میراث فرهنگی با درایت به حل آن ها اقدام کنند.

او از وجود مشکل و ممنوعیت در صدور روادید گردشگری سلامت برای کشورهای افغانستان و پاکستان که از متقاضیان اصلی گردشگری سلامت ایران هستند خبر داد و گفت: لازم است این مشکل در مذاکرات وزیر جدید میراث فرهنگی با مجموعه دولت و وزارت امور خارجه مرتفع شود.

رئیس جامعه گردشگری سلامت ایران همچنین از اعضای فراکسیون گردشگری و نمایندگان مجلس که در این نشست حضور داشتند درخواست کرد که در حمایت از صنعت گردشگری کشور نگاه شعاری نداشته باشند.

حسین نکونام اعلام کرد: متاسفانه هنوز در مجلس کمیسیون گردشگری وجود ندارد و این بخش در کمیسیون فرهنگی گنجانده شده است. در حالی که صنعت گردشگری یک صنعت اقتصادی است و بهتر است گام جدی برای تشکیل کمیسیون گردشگری در مجلس برداشته شود.

وزرا و مسئولین در اقامتگاه های بومگردی اسکان کنند

یاور عبیری، رییس جامعه اقامتگاه های بومگردی ایران نیز به نمایندگی از 3500 خانه بومگردی با اشاره به تلاش های سید عزت الله ضرغامی برای تبلیغ و ترویج بومگردی در ایران از وزیر جدید میراث فرهنگی خواست به بومگردی ها توجه ویژه داشته باشد.

یاور عبیری خطاب به سیدرضا صالحی امیری گفت: انتظار می رود وزیر جدید در سفرهای استانی از اقامتگاه‌های بومگردی بازدید کند و وظیفه مسئولین دولتی و خصوصی است که بومگردی های ایران را به جهان معرفی کنند.

او گفت: مسئولین دولتی باید با اسکان در خانه های بومگردی که نماد مهمان نوازی و زندگی ایرانی است فرهنگ بومی و سنت ایرانی را معرفی کنند.

درخواست انتقال مجوز احداث مجتمع های بین راهی از سازمان راهداری به وزارت میراث

محمد گنج خانلو، رییس انجمن مجتمع های رفاهی بین راهی از ساماندهی سرویس های بهداشتی مجتمع های بین راهی در دولت سیزدهم قدردانی کرد و با اشاره به پیشنهاد ارائه شده به دولت سیزدهم برای سرمایه گذاری در نقاط دوردست و مرزی برای احداث مجتمع های گردشگری و احداث سرویس های بهداشتی افزود: متاسفانه صدور مجوز احداث مجتمع های بین راهی به سازمان راهداری واگذار شده است در حالی که فعالیت های این بخش در صنعت گردشگری است و صدور این مجوزها باید به وزارت میراث فرهنگی واگذار شود. از نمایندگان مجلس نیز درخواست داریم همکاری لازم برای انتقال صدور مجوز مجتمع های بین راهی از سازمان راهداری کشور به وزارت میراث فرهنگی را تسریع کنند.

وزرای قبلی و فعلی میراث فرهنگی ژنرال دولت‌های سیزدهم و چهاردهم هستند

محسن حاجی سعید، رییس جامعه راهنمایان گردشگری کشور نیز با اعلام این که وزرای سابق و فعلی میراث فرهنگی هر دو از ژنرال های دولت های سیزدهم و چهاردهم هستند اعلام کرد: از رئیس جمهور خواسته بودیم که برای وزارت میراث فرهنگی یک ژنرال معرفی کند نه یک سرباز صفر و همین اتفاق هم افتاد و با انتخاب آقای صالحی امیری خیال فعالان بخش خصوصی گردشگری راحت شد.

رئیس جامعه راهنمایان گردشگری کشور با قدردانی از تلاش دولت سیزدهم برای حل مشکل بیمه راهنمایان گردشگری کشور افزود: عزت الله ضرغامی با روایتگری در گردشگری و گرفتن دستور بیمه راهنمایان گردشگری از رئیس جمهور شهید نقش پدری برای راهنمایان گردشگری کشور ایفا کرد.

برچسب‌ها