تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۱

احتمالاً با آلوئه ورا به عنوان تسکین دهنده معروف پوست خود آشنا هستید. این گیاه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و می‌تواند بسیاری از مشکلات پوستی را بهبود دهد. در حالت عادی یک برگ از گیاه آلوورا را جدا کنید و سپس آن را روی پوست خود بمالید.

این فرآیند ساده و سریع است، اما باید برای برخی از مشکلات پوستی توصیه می‌کنم روش استفاده درست را در نظر بگیرید. به همین خاطر ما در این مقاله از «همشهری آنلاین» به طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت جهت کاهش آکنه، پف، اگزما، آفتاب سوختگی و سایر موارد می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

چرا از آلوورا برای پوست صورت استفاده می‌کنیم؟

آلوئه ورا یک گیاه آبدار همیشه سبز است و یکی از 500 گونه آلوئه محسوب می‌شود این گیاه از شبه جزیره عربستان منشا می‌گیرد، اما استفاده از آن در یونان، مصر، هند، مکزیک، ژاپن و چین گزارش شده است. در مصر، آلوورا را «گیاه جاودانگی» می‌نامیدند و ملکه‌های مصری نفرتیتی و کلئوپاترا هر دو از آن برای حفظ کیفیت پوست‌شان استفاده می‌کردند.

آلوئه ورا حاوی ویتامین‌های مانند ویتامین‌های A ،C ،E و B1 و مواد معدنی از جمله کلسیم، کروم، مس، سلنیوم، منیزیم، منگنز، پتاسیم، سدیم و روی است.

با یادگیری طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت می‌توانید از خواص شگفت انگیز این گیاه به شرح زیر استفاده کنید:

  • قدرت مرطوب کنندگی بالا: از آنجایی که آلوئه ورا سرشار از آب است، به پوست شما کمک می‌کند تا رطوبت خود را حفظ کند. این موضوع به پوست شما کمک می‌کند تا صاف و جوان بماند.
  • قدرت تسکین دهندگی بالا: این ویژگی چیزی است که آلوئه ورا بیشتر خاطر آن شناخته می‌شود. این گیاه می‌تواند مشکلات پوستی مانند قرمزی، آفتاب سوختگی، آلرژی، تحریک پوستی و سایر موارد را تسکین دهد.
  • قدرت تمیز کنندگی بالا: آلوئه ورا می‌تواند پوست را تمیز کند. به همین خاطر توصیه می‌کنیم آن را قبل از آرایش کردن استفاده کنید. همچنین بعد از پاک کردن میکاپ می‌توانید دوباره از آلوئه ورا استفاده کنید تا منافذ پوست‌تان باز شوند.
  • سرشار از آنتی اکسیدان: این گیاه مملو از پلی فنول‌ها است. پلی فنول‌ها مواد مغذی گیاهی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند و از پوست شما در برابر عوامل استرس‌زای محیطی محافظت می‌کنند.
  • کاهش لکه‌های تیره: آلوئه ورا می‌تواند به کاهش ظاهر لکه‌های تیره روی پوست کمک کند. به طور مستقیم آن را روی لکه‌های تیره روی پوست، گردن و دست‌ها بمالید تا به مرور زمان اثرات مثبت آن را ببینید.
  • کاهش سیاهی زیر چشم: از آلوئه ورا می‌توانید در زیر چشمان خود نیز استفاده کنید تا میزان سیاهی و تیرگی را کاهش دهد. تیرگی زیر چشم به بیماری زمینه‌ای و ژنتیک مربوط است، پس آلوئه ورا اثر موقتی دارد.
  • مناسب برای انواع پوست: آلوئه ورا برای همه انواع پوست از جمله پوست چرب، پوست خشک و غیره خوب است. طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت را یاد بگیرید تا اثرات بلند مدت آن را ببینید.
  • کاهش علائم افزایش سن: آلوئه ورا به دلیل داشتن قدرت مرطوب کنندگی بالا می‌تواند به چین و چروک‌ها نواحی مختلف پوست صورت مانند اطراف چشم و پیشانی کاهش دهد. با این حال، این گیاه اثر دائمی ندارد.

بیشتر بخوانید: خواص و مضرات مصرف آلوئه‌ورا از دیدگاه طب سنتی | طبع آلوئه ورا سرد است یا گرم ؟

طرز استفاده ماسک آلوورا

برای ساخت ماسک آلوئه ورا ابتدا باید ژل داخل برگ آلوئه ورا را از بدنه جدا کنید. سپس دو تا سه قاشق غذاخوری از این ژل را با یک قاشق غذاخوری عسل و چند قطره آبلیمو مخلوط کنید. مخلوط را به طور یکنواخت روی صورت خود بمالید و مواظب باشید که به چشمان شما برخورد نکند.

بگذارید ماسک به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست بماند تا عمیقا به پوست نفوذ کرده و آن را تغذیه کند.

سپس صورت خود را با آب نسبتاً خنک بشویید و خشک کنید. ماسک آلوورا را دو بار در هفته استفاده کنید. با یادگیری طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت با استفاده از ماسک می‌توانید از قدرت آبرسانی، تسکین دهندگی و روشن کنندگی این گیاه نهایت استفاده را ببرید.

طرز استفاده از آلوورا برای درمان لک‌های صورت

آلوئه ورا به دلیل خواص درمانی طبیعی خود در درمان لک‌های تیره روی صورت موثر است. شما بهتر است مقدار کمی ژل داخل برگ آلوئه ورا را مستقیماً روی نواحی لکه‌دار بمالید. شما می‌توانید این کار را با استفاده از پنبه یا نوک انگشتان خود انجام دهید.

بگذارید ژل یک شب روی پوست‌تان بماند تا جادوی خود را انجام دهد و التهاب و قرمزی را کم کند. این گیاه در بازسازی پوست نیز موثر است. صبح صورت خود را با یک شوینده ملایم بشویید. استفاده منظم از آلوورا به ویژه در شب می‌تواند به محو شدن لکه‌ها و یکدست شدن رنگ پوست در طول زمان کمک کند.

طرز استفاده از آلوورا برای آبرسانی پوست

همانطور که قبل‌تر گفتیم، آلوئه ورا یک مرطوب کننده طبیعی عالی برای پوست است. برای استفاده از این گیاه بهتر است مقداری ژل داخل برگ آلوورا را پس از تمیز کردن پوست با شوینده مستقیماً روی صورت خود بمالید. پوست را با حرکت‌های دایره‌ای رو به بالا به آرامی ماساژ دهید تا کاملا جذب شود.

محتوای بالای آب آلوئه ورا به حفظ رطوبت بدون باقی ماندن اثر چربی کمک می‌کند. پس اگر پوست چرب و حساس دارید، با یادگیری طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت می‌توانید از قدرت آبرسانی آن بهره مند شوید. برای رسیدن به بهترین نتیجه پیشنهاد می‌کنیم استفاده از آلوورا را در روتین روزانه خود قرار دهید تا پوست خود را نرم، لطیف و هیدراته نگه دارید.

بیشتر بخوانید: چرا باید از آلوئه‌ورا و مشتقاتش استفاده کنیم؟ | گیاه هزار ساله با هزار خاصیت

طرز استفاده از آلوورا برای درمان آکنه

خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی آلوئه ورا از نظر علمی ثابت شده است. پس از این گیاه می‌توان به عنوان یک درمان موثر برای بهبود جوش و آکنه استفاده کرد. برای درمان آکنه، ژل داخل برگ آلوئه ورا را بیرون بیاورید و پس از تمیز کردن پوست صورت خود، آن را مستقیماً روی نواحی دارای جوش بمالید.

شما می‌توانید ژل آلوورا را با چند قطره روغن درخت چای برای اثربخشی بیشتر مخلوط کنید. بگذارید حدود 20 دقیقه بماند و سپس با آب خنک بشویید. اگر مدام جوش می‌زنید، طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت به این گونه خواهد بود که باید هر روز قبل از خواب آن را به پوست خود بزنید. استفاده منظم، یک یا دو بار در روز می‌تواند به کاهش جوش و جلوگیری از جای زخم ناشی از آکنه کمک کند.

طرز استفاده از آلوورا برای درمان آفتاب سوختگی پوست صورت

آلوئه ورا یک درمان شناخته شده برای تسکین پوست بعد آفتاب سوختگی است. برای درمان آفتاب سوختگی صورت، یک لایه ضخیم از ژل داخل برگ آلوئه ورا را مستقیماً روی نواحی آسیب دیده بمالید. اثر خنک کنندگی این گیاه باعث تسکین فوری احساس سوزش می‌شود، در حالی که خواص درمانی آن به ترمیم پوست آسیب دیده نیز کمک می‌کند.

ژل آلوورا را حداقل 30 دقیقه قبل از استفاده داخل یخچال بگذارید تا سرد شود. این کار باعث می‌شود تا احساس خنکی کنید. توصیه می‌کنیم بگذارید ژل یک شب روی پوست‌تان بماند. این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید تا آفتاب سوختگی برطرف شود و احساس بهتری در پوست خود داشته باشید.

طرز استفاده از آلوورا برای کاهش سن پوست صورت

آلوئه ورا با افزایش تولید کلاژن و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می‌تواند به کاهش علائم پیری کمک کند. بهتر است یک قاشق غذاخوری ژل داخل برگ آلوئه ورا را با چند قطره روغن ویتامین E مخلوط کنید. این مخلوط را روی صورت خود و نواحی دارای خطوط ظریف یا چین و چروک بمالید.

طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت جهت کاهش چین و چروک، به آرامی ژل را با حرکت‌های رو به بالا ماساژ دهید و بگذارید یک شب بماند تا مواد مغذی آن به صورت عمیق به پوست نفوذ کنند. صبح صورت خود را با آب ولرم بشویید. استفاده منظم، حداقل سه بار در هفته می‌تواند به کاهش چین و چروک و اثرات پیری در بلندمدت کمک کند.

طرز استفاده از آلوورا برای لایه برداری پوست صورت

آلوئه ورا می‌تواند به عنوان یک لایه بردار ملایم برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست و روشن کنندگی پوست استفاده شود. برای ایجاد یک اسکراب لایه بردار پوستی بهتر است دو قاشق غذاخوری ژل آلوورا را با یک قاشق غذاخوری شکر یا بلغور جو دوسر ریز آسیاب شده مخلوط کنید.

مخلوط را به آرامی روی صورت خود با حرکات دایره‌ای شکل ماساژ دهید. سعی کنید تمرکز شما بیشتر روی نواحی باشد که نیاز به لایه برداری دارید. صورت خود را بعد از حدود پنج تا 10 دقیقه با آب ولرم بشویید و خشک کنید. از این اسکراب یک بار در هفته استفاده کنید تا پوستی صاف و جوان داشته باشید.

طرز استفاده از آلوورا برای درمان پف صورت

خواص خنک کنندگی آلوئه ورا به خصوص در کاهش پف صورت موثر است. برای درمان پف کردگی، ژل آلوورا را حدود 30 دقیقه قبل از استفاده در یخچال بگذارید. پس از سرد شدن، یک لایه نازک را روی نواحی پف کرده مانند زیر چشم بمالید. با یادگیری طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت می‌توانید پف را کاهش دهید.

بگذارید ژل 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس با آب خنک بشویید. سرد بودن ژل آلوورا به منقبض شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. این موضوع حتی تورم را کاهش می‌دهد و ظاهری شاداب به صورت شما می‌بخشد. ژل آلوورا را می‌توانید روزانه به خصوص در صبح برای رفع مشکل پف کردگی و احیای پوست انجام دهید.

طرز استفاده از آلوورا به عنوان ضد حساسیت پوست

آلوئه ورا به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و تسکین دهنده می‌تواند واکنش‌های آلرژیک روی پوست را تسکین دهد. برای استفاده از ژل به عنوان یک عامل ضد حساسیت توصیه می‌کنیم به محض بروز واکنش آلرژیک، ژل آلوورا را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

شما می‌توانید ژل را با چند قطره روغن بابونه یا اسطوخودوس مخلوط کنید تا اثرات آرام بخش بیشتری داشته باشد. بگذارید ژل به مدت 20 تا 30 دقیقه روی پوست بماند و سپس به آرامی با آب خنک بشویید و خشک کنید. برای کاهش خارش، قرمزی و تورم و تسکین علائم آلرژیک و در صورت نیاز می‌توانید دوباره از ژل طبیعی استفاده کنید.

طرز استفاده از آلوورا برای درمان پسوریازیس و اگزما

آلوئه ورا به دلیل خواص مرطوب کنندگی و ضد التهابی که دارد برای مدیریت بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما مفید است. برای درمان این مشکلات یک لایه ضخیم از ژل داخل برگ آلوورا را پس از پاکسازی مستقیماً روی نواحی آسیب دیده بمالید. برای آبرسانی و التیام عمیق‌تر بهتر است ژل را به مدت 30 دقیقه یا بیشتر یا حتی یک شب روی پوست بگذارید.

با یادگیری طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت می‌توانید از این ماده طبیعی برای تسکین سوزش، کاهش قرمزی و جلوگیری از شعله ور شدن دوباره پسوریازیس و اگزما بهره مند شوید. ژل آلوورا را برای بیماری‌های مزمن به اندازه دو بار در روز استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر مواد شیمیایی یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، ژل آلوورا را نیز در روتین روزانه خود قرار دهید تا اثربخشی درمان بیشتر شود.

نکاتی برای افزایش تاثیرگذاری آلوورا روی پوست صورت

در ادامه به چند نکته برای افزایش تاثیرگذاری آلوئه ورا بر روی پوست صورت اشاره می‌کنیم:

  • ژل را مستقیماً از برگ آلوئه ورا استخراج کنید. استفاده از ژل شیمیایی توصیه نمی‌شود.
  • اگر هم آلوورا را به صورت تجاری تهیه می‌کنید، محصولات ارگانیک بدون مواد شیمیایی را در نظر بگیرید.
  • همیشه ژل آلوئه ورا را روی پوست تمیز و خشک بمالید تا قدرت جذب کنندگی بیشتری داشته باشد.
  • آلوئه ورا را با روغن‌هایی مانند درخت چای یا اسطوخودوس ترکیب کنید تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.
  • آلوئه ورا را ابتدا روی ناحیه کوچکی از پوست تست کنید تا مطمئن شوید که واکنش آلرژیک ندارید.
  • ژل طبیعی آلوئه ورا را در یخچال نگهداری کنید، زیرا خنک شدن اثرات التیام بخشی آن را بیشتر می‌کند.
  • از آلوئه ورا به طور منظم به عنوان بخشی از روتین مراقبت از پوست روزانه خود استفاده کنید.
  • ژل برگ آلوورا را با عسل مخلوط کنید تا خاصیت آبرسانی و ضد باکتریایی بیشتری دریافت کنید.
  • از آلوئه ورا در شب یا همراه با ضد آفتاب در طول روز برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش استفاده کنید.

کلام آخر

آلوئه ورا ممکن است به طور موثر و ایمن به درمان یا کمک به تسکین انواع بیماری‌ها و مشکلات پوستی کمک کند. این گیاه را به صورت طبیعی استفاده کنید تا اثربخش‌تر باشد. آلوورا را می‌توانید به صورت خوراکی و محصولات تجاری نیز تهیه کنید، اما استخراج ژل از برگ این گیاه مزایای بیشتری دارد. فقط پیشنهاد می‌کنیم طرز استفاده از آلوورا برای پوست صورت را یاد بگیرید تا اثرات شگفت انگیز این گیاه جادویی را دریافت کنید.