تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۰

اضافه شدن فناوری‌های پیشرو به صنعت ساختمان باعث شده ساختمان‌سازی‌ وارد فاز جدیدی شود. این ترکیب چالش‌های متعدد بازار مسکن را در رابطه با هزینه‌های مواد، کمبود نیروی کار و ناکارآمدی‌های عملیاتی رفع می‌کند و در واقع اجرای فناوری ساخت‌وساز در خدمت کاهش این فشارها خواهد بود.

به گزارش همشهری آنلاین، این ابزار علاوه بر جایگزینی روش‌های ساخت‌وساز سنتی، فعالیت نیروی انسانی را افزایش داده و خروجی‌ را بهبود می‌بخشد. به‌عنوان مثال، پیش‌بینی می‌شود که استفاده از روباتیک، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا هزینه‌های ساختمان را تا ۲۰درصد کاهش دهد. در اینجا به چند فناوری نوآورانه که صنعت ساخت‌وساز را تحت‌تأثیر قرار داده می‌پردازیم.

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی که معمولا با استفاده از برنامه‌های تلفن همراه، هدست‌ها و سایر دستگاه‌های هوشمند تأمین می‌شوند، در صنعت بازی‌سازی به شهرت رسیدند، اما کاربردهای متعددی در ساخت‌وساز دارند. هر دو فناوری برای تقویت همکاری، بهبود ایمنی در محل، آموزش کارگرهای جدید و افزایش کارایی پروژه استفاده می‌شوند.

سازندگان می‌توانند با استفاده از این فناوری از راه دور پیشرفت تیم خود را هم نظارت کنند. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده حین حضور کارکنان مورد استفاده قرار می‌گیرند و ابزاری امن و جذاب را برای افراد فراهم می‌کنند تا با محیط جدید خود آشنا شوند.

روبات‌های ساختمانی

روبات‌های سازنده در سایت‌های ساختمانی برای افزایش دقت، بهبود بهره‌وری، کاهش حوادث و صرفه‌جویی در هزینه‌ها استفاده می‌شوند. رایج‌ترین آنها ربات‌های تخریب هستند که در حال حاضر ۹۰درصد از بازار روبات‌های ساختمانی را تشکیل می‌دهند.

با این حال، به لطف پیشرفت‌های سریع در هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، روبات‌های موجود در محل، مستقل‌تر و ماهرتر می‌شوند. امروزه از این ماشین‌ها برای حفاری و بلند کردن اجسام سنگین، آجرکاری، جوشکاری، گچ کاری، سوراخ‌کاری، مونتاژ و چاپ سه‌بعدی استفاده می‌شود. ترکیبی از سخت‌افزار مقرون‌به‌صرفه و کمبود کارگران، تقاضای روبه‌رشد برای روبات‌ها را در ساخت‌وساز افزایش می‌دهد.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در تمام مراحل ساخت‌وساز بسیار ارزشمند هستند. برای شروع، این فناوری‌ها به شرکت‌های ساختمانی کمک می‌کنند تا فضاهایی را طراحی کنند که برای کاربران بهینه شده است و اشتباهاتی را در طرح پروژه شناسایی کنند که می‌تواند منجر به مشکلات بلندمدت شود.

این کارایی عملیاتی را افزایش و هزینه‌های کلی پروژه را کاهش می‌دهد. هنگامی که ساخت‌وساز شروع می‌شود، راه‌حل‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای نظارت بر عملیات روزانه اجرا می‌شود که ایمنی کارگران ساختمانی را تضمین می‌کند و به مدیران پروژه کمک می‌کند پیشرفت را در زمان واقعی نظارت کنند.

بیشتر بخوانید:

  • برنامه بی‌شرمانه کاخ سفید برای تقویت وی‌پی‌ان‌ها در ایران

مدل‌سازی‌ اطلاعات ساختمان

مدل‌سازی‌ اطلاعات ساختمان (BIM) یک فناوری جدید در ساخت‌وساز است که برای برنامه‌ریزی، طراحی و توسعه استفاده می‌شود و به متخصصان ساخت‌وساز یک نمایش دیجیتال هوشمند از ویژگی‌های فیزیکی و عملکردی سازه‌ها و ساختمان‌ها ارائه می‌دهد.

قبل از ظهور BIM، شرکت‌های ساختمانی از نقشه‌های دوبعدی یا اخیرا از طراحی به کمک کامپیوتر برای ترسیم نقشه‌های ساختمان استفاده می‌کردند. اما ابزار BIM مدل‌های سه‌بعدی دقیق و چابکی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و شامل اطلاعاتی در مورد قطعات و مواد، امور مالی و تدارکات است.