تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۹

درشهرتهران و اطراف آن کاروانسراهای متعددی وجودداردکه درگذشته برای سفرهای تجاری و عبورکاروان‌هابسیاراهمیت داشتند. کاروانسراهایی که قدمت اغلب آنها به دوره صفویه باز می‌گرددوجلوه‌ای از تاریخ هستند. تعدادی ازاین کاروانسراهادرشهر ری قراردارندکه بامعماری ایرانی وزیبای خودمقصدی برای گردشگری محسوب می‌شوند.

همشهری - سعیده مرادی: کاروانسرای شاه عباسی و کاروانسرای دوقلو نمونه‌ای از کاورانسراهای قبله تهرانهستند که قدمت و معماری زیبای آنها نگاه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی ری مربوط به دوره صفویان است و ۱۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. این کاروانسرا اکنون جزو موقوفات آستان حضرت عبدالعظیم(ع) است.

استراحتگاه زائران حرم حسنی(ع)

کاروانسرای عباسی شهرری در گذشته مکانی برای استراحت بازرگانان و اقامت زائران حرم عبدالعظیم حسنی بوده است. این کاروانسرا ۴ ایوان داشته و ایوان‌ها در ۴ وجه اصلی کاروانسرا قرار گرفته‌اند. این بنای تاریخی دارای چندین اتاقک و یک حیاط است که این روزها به عنوان انبار از آن استفاده می‌شود. اگرچه اکنون بازدید از داخل این کاروانسرا امکان‌پذیر نیست، اما در حین گذر از مسیر پیاده راه منتهی به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) می‌توان از نمای آجری و طاق‌های گنبدی آن بازدید کرد.

نشانی: شهر ری، میدان عبدالعظیم حسنی(ع)، کاروانسرای شاه عباسی

چطور برویم: به شهرری و میدان حرم عبدالعظیم حسنی(ع) بروید. وارد خیابان حرم شوید تا به کاروانسرای شاه عباسی برسید.

ساعت بازدید: آزاد

امکانات: نیمکت، مسجد، فروشگاه

کاروانسرای دوقلو

کاروانسرای دوقلو در دوره شاه عباس صفوی ساخته شده است و با ۴۰۰ سال قدمت جزو ابنیه تاریخی ری محسوب می‌شود. این اثر در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

دوقلوی تاریخی در ری

هنگام بازدید از بازار قدیمی شهر ری به کاروانسرای دوقلو خواهید رسید. کاروانسرایی که از ۲قسمت تشکیل شده و مساحت آنها با یک‌دیگر برابر است به همین دلیل نام آن را کاروانسرای دوقلو گذاشته‌اند. این کاروانسرا در ۲ طبقه احداث شده و یک حیاط مربع شکل دارد. کاروانسرای دوقلو در نزدیکی مکان‌های تاریخی مانند آرامگاه این بابویه، برج طغرل، کاروانسرای شاه عباسی و... قرار دارد. قرار گرفتن این آثار تاریخی در بافت شهری باعث شده که دسترسی به آن با وسایل حمل و نقل عمومی برای بازدید آسان باشد.

نشانی: شهر ری، طرفین بازار قدیمی شهر ری

چطور برویم: از طریق بزرگراه آوینی وارد ‪بلوار شهید آوینی‌ شوید. بلوار شهید آوینی، مدرس و کوچه صفر نعیمی را بسوی مقصد خود دنبال کنید.

ساعت بازدید: ۸ تا ۲۲

امکانات: زیارتگاه، مسجد، سرویس بهداشتی

منبع: روزنامه همشهری