دکتر اسمعیل کهرم، مدرس حیات‌وحش، درباره پرندگان پارک‌‌های جنگلی می‌گویند:نظر به اینکه فضای سبز در تهران کمیاب و نایاب است هرگونه فضای سبز یا کمربند سبز با وسعت زیاد نعمتی برای وجود پرندگان است.

 پارک شیان و لویزان، پارک جمشیدیه، نیاوران و قیطریه و فضای سبز کاخ سعدآباد جاهایی هستند که انتظار داریم بیشترین تعداد پرندگان در این محیط‌ها دیده شوند. وجود این فضاهای سبز برای حیات جانوری و به خصوص پرندگان ما حیاتی است.

به گفته این استاد دانشگاه بررسی‌ها حاکی از مشاهده پرندگان نادری مانند عقاب طلایی و دلیجه در  پارک چیتگر است؛ پرندگانی که از آنها به عنوان پرندگان رأس هرم غذایی نام برده می‌شود. از آنجایی که این پرندگان از سایر جانوران و به خصوص پرندگان کوچک (گنجشک‌سانان) تغذیه می‌کنند می‌توان نتیجه گرفت که وجود عقاب طلایی و دلیجه خود نمودار حضور تعداد بی‌شماری از گنجشک‌سانان است.

ما اهالی شهر تهران به این بهشت‌های سبز کوچک برای تداوم حیات پرندگان زیبای شهر تهران نیازمندیم. طبعا شهر بزرگی مانند تهران از عوامل آلودگی‌زا نمی‌تواند دور باشد و مهم‌ترین عوامل را می‌توان در آلودگی هوا، خاک و آب جست‌وجو کرد.

فضاهای جنگلی اعم از دست کاشت و طبیعی پاک‌تر از سایر نقاط شهری است؛ به همین دلیل لانه‌سازی در این فضاها بیشتر از سایر نقاط صورت می‌گیرد. این لانه‌سازی‌های متعدد پیش از هرچیز بیانگر حضور انواع پرندگان و شمار قابل توجه آنان است؛ پرندگانی که باید حضور آنها را در این فضاها قدر بدانیم و نگذاریم آلودگی‌ها و دخالت‌های غیرمسئولانه نظیر ساخت وساز مأمن و زیستگاه آنها را نابود کنند.