عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس اعلام کرد: قانونا معرفی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در هفته جاری ممکن نیست.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، آرا شاوردیان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بورس در واکنش به برخی خبرها مبتنی بر تعیین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه امروز شورای عالی بورس طی رشته توئیتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت:

«قانونا معرفی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در هفته جاری ممکن نیست. نحوه تعیین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دارای تشریفات شکلی و ماهوی است که عدم رعایت آن سازمان را تضعیف و با چالش‌های حقوقی و مدیریتی مواجه می‌کند که توجه به نکات زیر مهم است:

۱- انتخاب رئیس سازمان صرفاً در صلاحیت هیأت مدیره است و وزیر و شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار نقش انتخاب‌کنندگی ندارد. هیأت مدیره رئیس هیأت مدیره را به شورا پیشنهاد و در صورت تأیید، وزیر حکم ریاست سازمان را برای او صادر می‌کند.

۲- با توجه به ماده ۲۱۶ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هر تصمیم‌گیری شورای‌عالی منوط به رعایت تشریفات شکلی (مهلت یک هفته‌ای برای بررسی جوانب تصمیم‌گیری و امکان نظارت) است و بر همین اساس شورای عالی نمی‌تواند خارج از دستورات اعلام شده قبلی اتخاذ تصمیم نماید.

۳- در حال حاضر دو راه برای تعیین رئیس سازمان وجود دارد:

- هیأت مدیره از بین ۴ عضو باقی‌مانده (اکثریت آرا یا قید قرعه در شرایط برابری آرا) رئیس هیأت مدیره را تعیین و جهت تأیید به شورای عالی معرفی کند.

- یک هفته بعد از این تاریخ، شورای‌عالی نسبت به تأیید گزینه معرفی شده از سوی هیأت مدیره اتخاذ تصمیم می‌کند و در این یک هفته فرصت بررسی صلاحیت فرد مزبور را دارد. از این مسیر حداقل یک هفته نیاز است.»

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بورس در پایان این رشته توئیت آورده است: «وزیر گزینه‌های جایگزینی عضو مستعفی یا سایر اعضای هیأت مدیره را یک هفته قبل به شورای عالی معرفی کند. اگر شورای عالی عضویت گزینه یا گزینه‌های پیشنهادی را تأیید کند، ترکیب ۵ نفره هیأت مدیره، رئیس هیأت مدیره را به شورای‌عالی پیشنهاد می‌دهد که این مسیر حداقل دو هفته زمان می‌برد.

ضمناً قانون در جهت استقلال سازمان، پذیرش استعفای رئیس سازمان بورس را بر عهده وزیر اقتصاد و شورای عالی بورس قرار نداده است، بلکه هیأت مدیره می‌تواند مکانیزم تعیین رئیس سازمان (رئیس هیأت مدیره) بورس را فعال کند.»