اگر سیگار می‌کشید، احتمالاً به این بو عادت کرده‌اید و نمی‌دانید چقدر می‌تواند قوی باشد. اما اگر می‌خواهید از شر بوی سیگار خلاص شوید، تا انتها با این مقاله همراه باشید تا با ترفندهای از بین بردن بوی سیگار آشنا شوید.

البته باید بدانید که بهترین راه برای از بین بردن کامل بوی دود دست سوم (بوی سیگاری که به لباس یا محیط می‌‎چسبد) این است که سیگار را از زندگی خود حذف کنید.

در این مقاله با محلول‌های پاک‌کننده‌ای آشنا خواهید شد که به شما کمک می‌کند از شر بوی سیگار و باقی مانده‌های سمی آن خلاص شوید.

بوی سیگار چگونه جذب لباس می‌شود؟

دود سیگار از آلاینده‌هایی تشکیل شده است که هنگام دود کردن تنباکو در داخل خانه می‌نشینند. مواد شیمیایی موجود در دود سیگار شامل نیکوتین و همچنین مواد سرطان‌زا مانند فرمالدئید، نفتالین و غیره بوده که می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد.

دود سیگار در طول زمان روی سطوح جمع می‌شود. این دود می‌تواند در اکثر سطوح نرم مانند لباس، مبلمان، پارچه، ملافه و فرش جاساز شود. همچنین به صورت ذرات گرد و غبار روی سطوح سخت مانند وسایل نقلیه، دیوارها و کف می‌نشیند. دود سیگار می‌تواند برای چندین ماه حتی پس از ترک سیگار نیز باقی بماند.

اگرچه محتویات انواع مختلف دود ممکن است متفاوت به نظر برسند (دود سیاه غلیظ در مقابل دود سفید) و بوی متفاوتی داشته باشند، اما واقعیت این است که ترکیبات مولکولی داخل دود به طرز باورنکردنی چسبناک هستند. این مواد ممکن است خیلی سریع به پارچه‌هایی مانند لباس، اسباب خانه، پرده‌ها و فرش بچسبند.

این ذرات ریز دود قابل مشاهده نیستند، راحت از طریق پارچه‌های ما نفوذ می‌کند و با بوی برجسته‌ای که بر روی پارچه بر جای می‌گذارند، باعث می‌شوند بو برای مدت طولانی باقی بماند.

دود سیگار برای افراد غیر سیگاری به ویژه کودکان خطرناک است. احتمالاً همه می‌دانیم که مواد موجود در دود سیگار برای سلامتی مضر هستند. افراد هنگام تماس با سطوح آلوده یا تنفس گازهای دود دست سوم، در معرض مواد شیمیایی موجود در آن قرار می‌گیرند. نوزادان و کودکان خردسال به دلیل فعالیت‌هایی مانند خزیدن و گذاشتن مواد غیر خوراکی در دهان، در معرض خطر بیشتری نسبت به بزرگسالان در معرض دود سیگار قرار دارند. همچنین تمایل دارند زمان بیشتری را در داخل خانه بگذرانند.

آیا بوی سیگار خطرناک است؟

دود سیگار می‌تواند به راحتی استنشاق، از طریق پوست جذب یا حتی از طریق تماس دست به دهان وارد بدن شود. ممکن است به DNA آسیب برساند، خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد و باعث بیماری‌های تنفسی مانند آسم شود. مخصوصاً برای کودکانی که احتمال مصرف آن را دارند.

برخلاف دود دست دوم که در نهایت از بین می‌رود، دود دست سوم همچنان مواد شیمیایی و گازهای سرطان‌زا منتشر می‌کند. بنابراین، برای مدت طولانی شما و اطرافیانتان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

تاکنون تحقیقات بسیار کمی در مورد اینکه آیا ماندگاری بوی دود تنباکو یا باقیمانده آن روی سطوح می‌تواند باعث ایجاد سرطان در افراد شود، انجام شده است. با این همه، تحقیقات نشان می‌دهد که ذرات حاصل از دود تنباکو و توتون می‌توانند در گرد و غبار و روی سطوح ته نشین شوند و مدت طولانی پس از از بین رفتن دود در آنجا باقی بمانند.

از بین بردن بوی سیگار از لباس

حتی اگر برای سیگار کشیدن به بیرون از خانه می‌روید، مطمئناً بوی سیگار را با خود به داخل باز می‌گردانید، مگر اینکه بلافاصله آن را از لباس و کفش خود پاک کنید. باید بدانید که اگر بعد از هر بار استعمال سیگار، لباس خود را نشویید، کمد شما نیز بوی سیگار می‌گیرد. نگران نباشید، راه‌حل‌های زیر به شما کمک می‌کند تا بوی سیگار را از لباس پاک کنید:

استفاده از جوش شیرین

از آنجایی که بیشتر بوها ماهیتی اسیدی دارند، توانایی طبیعی جوش شیرین برای خنثی‌سازی pH، یکی از بهترین گزینه‌ها برای پاک از بین بردن بوی سیگار از لباس و سایر انواع بو محسوب می‌شود. برای بهترین نتیجه، یک فنجان جوش شیرین را به چرخه شستشوی منظم خود اضافه کنید تا بوی دود به دام افتاده، خنثی شود. برای این کار از مراحل زیر استفاده کنید:

  1. لباس را در ظرفی قرار دهید.
  2. جوش شیرین را در ظرف قرار دهید.
  3. لباس را چند روز در ظرف حاوی جوش شیرین بگذارید.
  4. پس از چند روز، لباس را از ظرف خارج کرده و جوش شیرین اضافی را از آن جدا کنید.
  5. بوی دود باید کاهش یابد یا از بین برود و لباس شما تازه و آماده برای پوشیدن باشد.

شست‌وشوی چندباره

روش‌های شست‌وشو که به طور خاص برای از بین بردن بوی دود طراحی شده‌اند نیز می‌توانند در مقابله با بوی بد دود بسیار موثر باشند. ، این روش‌های شست‌وشو با شکستن ذرات دود و حذف آن‌ها از پارچه می‌توانند به بازگرداندن لباس‌های شما به تازگی اولیه کمک کنند. برخی از روش‌های شست‌وشوی توصیه شده برای رفع بوی دود سیگار عبارتند از:

  • استفاده از شوینده‌های لباسشویی سنگین مانند هوم‌کر، پرسیل، سافتلن، اکتیو و تاژ.
  • برای افزایش اثربخشی مواد شوینده، جوش شیرین یا بوره (نوعی نمک اسیدی) را به ترکیبات مواد شوینده خود اضافه کنید.
  • افزودن مایع‌های لباسشویی خوشبو کننده مانند پرسیل، سافتلن، امو و هوم‌کر.
  • شست‌وشو در آب گرم نیز می‌تواند به مقدار زیادی کمک کننده باشد.

اسپری خوش‌بوکننده

اسپری کردن یک خوش‌بوکننده مناسب برای پارچه به لباس، یا اسپری ضد تعریق برای بدن، راه دیگری برای از بین بردن بوی سیگار است.

اگر اسپری خوش‌بوکننده ندارید برای از بین بردن بوی دود از لباس بدون شستن، سرکه سفید مقطر و آب را به مقدار مساوی مخلوط کنید، سپس در یک بطری اسپری بریزید. روی لباس‌های خود اسپری کنید، سپس لباس را آویزان کنید و بگذارید در هوا خشک شود.

از بین بردن بوی سیگار از پوست و مو

یک راه مطمئن برای از بین بردن یا کاهش تجمع بو و باقی مانده دود سیگار، حمام کردن منظم است. حمام کردن یا دوش گرفتن منظم با استفاده از صابون و شست‌وشوی مو به پاک کردن باقی مانده دود سیگار از روی پوست شما کمک می‌کند. حمام کردن قبل از خواب بسیار توصیه می‌شود.

شامپو کردن موها بهترین راه برای از بین بردن بوی سیگار است. این برای ریش و سبیل نیز صدق می‌کند. یا می‌توانید روی موها مقداری شامپوی خشک اسپری کنید. اگر نمی‌توانید موهای خود را بشویید، شامپوی خشک می‌تواند به کاهش بوی سیگار کمک کند.

بیشتر بخوانید: چند راهکار برای خلاص شدن بوی سیگار از دهان و لباس و ماشین

از بین بردن بوی سیگار هنگام تنفس

شما می‌توانید پس از هر بار استعمال سیگار، دهانشویه غرغره کنید تا بو را از بین ببرید. چراکه به کشتن باکتری‌ها کمک می‌کند و به طور موقت نفس شما را خوش‌بو می‌کند. قرص نعناع، پاستیل، قطره سرفه و آدامس نیز ممکن است بر بوی دود غلبه کند.

توصیه می‌شود دو بار در روز با استفاده از یک مسواک نرم، دهان و دندان خود را بشویید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. آب زیاد بنوشید و هیدراته بمانید زیرا که بزاق نقش مهمی در بهداشت کلی دهان و دندان دارد. فراموش نکنید که اگر نمی‌توانید مسواک بزنید آدامس بدون قند بجوید.

از بین بردن بوی سیگار در ماشین

بو و دود باقی مانده سیگار در ماشین، یک مشکل رایج برای افراد سیگاری و غیرسیگاری است. دود سیگار حاوی صدها ماده شیمیایی از جمله قطران و نیکوتین بوده که می‌تواند به سطوح و پارچه‌های ماشین بچسبد. با گذشت زمان، این تجمع می‌تواند بوی کهنه و نامطبوعی ایجاد کند که به سختی می‌توان آن را از بین برد. علاوه‌بر این، مواد شیمیایی موجود در دود سیگار می‌تواند به فضای داخلی خودرو مانند تودوزی و داشبورد آسیب برساند. راهکارهای از بین بردن بوی سیگار در ماشین به شرح زیر است:

باز کردن پنجره‌ها

در یک روز که نسیم ملایمی می‌وزد، ماشین خود را با شیشه‌های باز تهویه کنید. صندلی‌ها و فضای داخلی خود را با ورق‌های خشک‌کن پاک کنید. یک کاسه کوچک تفاله قهوه در ماشین بگذارید تا بوی دود گرفته شود. جوشاندن چند چوب دارچین و قرار دادن آنها در لیوان مسافرتی برای خنک و تمیز کردن هوای خودرو می‌تواند بسیار مفید باشد.

تمیز کردن شیشه‌ها

بعد از اینکه دود باقی مانده سیگار را از ماشین خارج کردید، بهتر است به سراغ سطوح سخت مانند داشبورد، شیشه‌ها، فرمان، کنسول وسط و آینه عقب بروید. استفاده از یک محصول تمیز کننده با خاصیت چربی‌زدایی بالا می‌تواند برای از بین بردن بوی دود بر جای مانده، مفید باشد. با این حال، مطمئن شوید که محصولی که استفاده می‌کنید، پاک‌سازی بدون باقی‌ مانده داشته باشد تا مه سفید حاصل از اسپری باقی نماند.

شستن زیرپایی‌ها

صندلی‌ها و زیرپایی‌ها را با یک پاک‌کننده داخلی مخصوص تمیز کنید. محصولاتی مانند صابون ظرفشویی و آن‌هایی که بر پایه الکل هستند برای داخل خودرو کمی خشن هستند. اگر بوی دود واقعاً به داخل بافت نفوذ کرده و سرسخت شده، یک دستگاه قالیشوی از یک فروشگاه لوازم خانگی تهیه کرده و از آن برای داخل وسیله نقلیه خود استفاده کنید.

شستن صندلی و روکش ماشین

برای از بین بردن بوی دود از چرم ماشین، سطوح داخلی ماشین خود را با پاک‌کننده چرم تمیز کنید تا دود از الیاف خارج شود. هر چند بار که لازم است این کار را تکرار کنید تا تمام باقی مانده دود به طور کامل از بین برود. می‌توانید اسپری جوش شیرین نیز استفاده کنید. بگذارید جوش شیرین کمی بماند. این ماده یک خنثی‌کننده بو عالی است که می‌تواند بوها را جذب خود کند.

از بین بردن بوی سیگار از فضای خانه

با هر سیگاری که دود می‌شود، دود دست سوم جمع می‌شود. این دود می‌تواند ماه‌ها یا بیشتر پس از کشیدن آخرین سیگار در خانه نفوذ کند. خلاص شدن از شر آن می‌تواند بسیار سخت باشد، چرا که دود دست سوم حاوی ذرات و گازهای سمی است که می‌تواند در سطوح سخت و نرم نفوذ کند. نیکوتین می‌تواند حتی گرد و غبار را نیز آلوده کند. برخی از راه‌های پاکسازی خانه از دود سیگار عبارتند از:

بهبود تهویه هوا

پنجره‌ها را باز کنید و هوای تمیز و تازه وارد خانه کنید. این به رقیق شدن بو کمک می‌کند. بهترین کار این است که به محض اینکه متوجه بوی دود در خانه شدید تهویه خانه خود را شروع کنید تا از چسبیدن آن به هر یک از مبلمان یا لباس‌هایتان جلوگیری کنید. اگرچه این راه‌حل کاملی نیست. برای خلاص شدن از شر بوی بد، باید منابع بو را از بین ببرید.

شست‌وشوی سطوح خانه

اگر در خانه سیگار می‌کشید، انجام اقدامات پاکسازی برای کاهش بو به طور روزانه به از بین بردن تجمع آن کمک می‌کند. این اقدامات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • جوش شیرین: روی فرش‌های خود (و سایر مبلمان) جوش شیرین خشک بپاشید و از یک برس با موهای نرم برای مالش دادن به آرامی استفاده کنید. بگذارید حدود 8 ساعت بماند و سپس جوش شیرین را با جاروبرقی تمیز کنید.
  • آب و سرکه: این ترکیب نیز مانند جوش شیرین، بوها را به طور طبیعی از بین می‌برد، همچنین می‌توانید کاسه‌هایی از سرکه را در اطراف خانه بگذارید تا بو را جذب کند. از این ترکیب برای پاکسازی کاشی و سرامیک استفاده می‌شود.
  • جلا دهنده: برای چوب مبلمان و میزها نیز می‌توانید از جلا دهنده استفاده کنید که می‎تواند بسیار کاربردی بوده و علاوه‌بر تمیزی و بوی خوش، جلوه‌ای نو به منزل شما دهد.
  • الکل: الکل یک ضد عفونی‌کننده و خوش‌بوکننده است. آن را روی دیوارها اسپری کنید، بگذارید کمی بماند و سپس آن را پاک کنید. یا می‌توانید به سادگی یک پارچه را خیس کنید و دیوارها را پاک کنید تا از شر بوی بد دود خلاص شوید.

بیشتر بخوانید: ترفندهای طلایی برای از بین بردن بوی سیگار در خانه

شست‌وشوی روکش مبل و صندلی

ممکن است سعی کرده باشید از یک اسپری معمولی یا عطر برای بوی اتاق استفاده کنید که تاثیر کمی داشته باشد. این اسپری کارساز نیست زیرا آنها فقط برای پوشاندن بوها طراحی شده‌اند نه از بین بردن آن‌ها. بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه شست‌وشوی مداوم و منظم روکش‌های مبل و صندلی است. برای این کار بهتر است از شوینده‌های قوی که این مقاله پیشنهاد کرده استفاده کنید.

تمیز کردن پنجره‌ها

تمام شیشه‌ها و آیینه‌ها را با مخلوط سرکه و آب گرم تمیز کنید و سپس با آب تمیز بشویید. این سطوح سخت مقدار شگفت‌انگیزی از قطران و دوده حاصل از دود را نگه می‌دارند. اگر محلول‌های تمیزکننده قوی شیشه را رگه‌دار می‌کند، آن‌ها را با آب مخلوط کنید.

استفاده از پوشش‌های ضد بو

از بین بردن بوی سیگار می‌تواند طاقت‌فرسا باشد، اما با استفاده از کاورها و پوشش‌های ضدبوی نانو دیگر لازم نیست به طور مداوم خود را با شست‌وشو خسته کنید. شما می‌توانید این پوشش‌های ضد بو را از سایت‌های معتبر آنلاین نیز خریداری کنید.

دود دست سوم سیگار بوی قوی‌ای در هوا بر جای می‌گذارد که ممکن است برای افراد غیر سیگاری مشهودتر و ناپسندتر باشد. این بو نه تنها ناخوشایند است، بلکه برای سلامتی نیز خطرناک است. شما می‌توانید دود دست سوم را کاهش دهید، اما بهترین راه برای از بین بردن بوی سیگار نکشیدن آن است.