تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۹

داشتن ابروهای بی‌عیب و نقص ممکن است دشوار باشد، به خصوص زمانی که با چالش آزار دهنده خشکی پوست در داخل و اطراف ابروهای مواجه می‌شوید. این مشکلی ظریف و در عین حال مداوم است.

پوسته‌های ریز و سفید و ناراحتی ناشی از آن می‌تواند یک مشکل رنج‌آور باشد و به طور جدی مانع دستیابی به ظاهر نهایی و کامل شما شود. در این مقاله قصد داریم تا درباره نحوه خلاص شدن از شر پوسته پوسته شدن و خشکی ابرو آشنا شویم. همینطور باید بدانیم که علت شوره ابرو چیست و چه راه‌هایی برای جلوگیری از ابتلا به آن داریم.

شوره ابرو چیست؟

شوره ابرو پوسته پوسته‌ای است که از ابروها می‌ریزد. شوره یک بیماری مزمن است که معمولاً روی پوست سر ایجاد می‌شود و باعث پوسته پوسته شدن سر یا صورت می‌شود. این مورد بسیار شایع است و گاهی اوقات می‌تواند در مکان‌های دیگری غیر از پوست سر مانند ابروها نیز رخ دهد. اگرچه ممکن است آزار دهنده باشد اما خبر خوب این است که درمان آن نسبتاً آسان است. پاسخ به این سوال که علت شوره ابرو چیست، در بخش‌های بعدی بررسی خواهد شد.

شوره ابرو ممکن است برای هر کسی در هر سنی اتفاق بیفتد، از نوزادان (که به آن «کلاه گهواره» می‌گویند) تا بزرگسالان مسن‌تر. این پدیده معمولاً بعد از بلوغ در مناطقی از پوست که غدد تولید کننده چربی زیادی وجود دارد، اتفاق می‌افتد. به همین دلیل است که اغلب شوره سر را روی سر یا ابروها می‌بینیم.

بیشتر بخوانید: ۵ عامل مهم که در افزایش شوره سر تاثیر دارد

خشکی ابرو چیست؟

باید بدانیم که خشکی پوست ابرو از شوره ابرو متفاوت است اما می‌تواند یکی از دلایل شوره ابرو باشد. خشکی پوست باعث می‌شود پوست خشن باشد، خارش ایجاد کند و پوسته پوسته به نظر برسد. این خشکی دلایل زیادی دارد، از جمله هوای سرد یا خشک، آسیب‌های ناشی از آفتاب، صابون‌های خشن و حمام کردن بیش از حد.

نشانه‌های شوره ابرو

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که شوره ممکن است تا 50 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار دهد. یک فرد ممکن است پوسته‌های سفید، خاکستری یا زرد زیر و اطراف ابروهای خود داشته باشد. ممکن است این ناحیه برافروخته یا ملتهب شده باشد و فرد نیاز به خارش یا برداشتن ناحیه را احساس کند. برخی از علائم دیگر عبارتند از:

  • خارش
  • پوسته‌های چرب
  • پوسته پوسته زرد رنگ
  • قرمزی زیر فلس و تکه‌های پوستی تحریک شده روی ابروها
  • بثورات مشابه روی صورت، پوست سر، قفسه سینه، پشت یا در چین‌های پوستی
  • افزایش مقدار سبوم در ابروها

علت شوره ابرو چیست؟

درست مانند شوره سر، دقیقاً نحوه تشکیل شوره ابرو به خوبی درک نشده است. به عبارتی دقیقاً نمی‌دانیم که علت شوره ابرو چیست. اما تصور می‌شود که با افزایش چربی غدد چربی که در فولیکول‌های مو قرار دارند مرتبط باشد. با این حال، چند دلیل مختلف برای شوره ابرو وجود دارد، از جمله:

  • درماتیت سبورئیک:

درماتیت سبورئیک یک علت شایع التهابی شوره است. در نوزادان، این وضعیت کلاه گهواره نامیده می‌شود. باعث ایجاد پوست چرب و تحریک شده می‌شود که خود پدیدآور پوسته‌های سفید در امتداد ابروها و سایر نواحی پوست است.

قارچی به نام مالاسزیا ممکن است باعث درماتیت سبورئیک مزمن شود. این قارچ در سبوم چرب پوست زندگی می‌کند و ممکن است به دلیل واکنش ضعیف سیستم ایمنی تکثیر شود.

  • درماتیت تماسی:

درماتیت تماسی یک واکنش پوستی به یک آلرژن یا محرک است. پوست ممکن است به مواد تشکیل دهنده محصولاتی مانند مواد آرایشی ژل ابرو واکنش نشان دهد.

درماتیت تماسی می‌تواند باعث ایجاد بثورات خارش‌دار و تحریک کننده در ناحیه شود. پوست ممکن است پوسته پوسته و شوره‌دار باشد. اگر بعد از استفاده از محصولات آرایشی جدید شوره ابرو ظاهر می‌شود، توصیه می‌شود استفاده از آن را متوقف کنید.

  • پوست خشک:

خشکی پوست یکی از دلایل شایع شوره ابرو است. افرادی که در شرایط سخت یا دمای بسیار پایین زندگی می‌کنند ممکن است پوستشان به شدت خشک شود که منجر به شوره سر و ابرو می‌شود. اگر فرد صورت خود را مرتباً مرطوب کند، ممکن است این شوره‌ها به سرعت از بین بروند.

  • اگزما:

اگزما یک بیماری مزمن پوستی است که باعث التهاب و لکه‌های پوستی تحریک شده می‌شود. ممکن است اگزما علائمی در نزدیکی ابرو ایجاد کند.

  • پسوریازیس:

پسوریازیس از یک پاسخ ایمنی به وجود می‌آید که باعث می‌شود پوست سریع‌تر از سلول‌های قدیمی سلول‌های جدید ایجاد کند. این منجر به خارش پوسته‌ها یا لکه‌های پوستی می‌شود. پسوریازیس ممکن است در بسیاری از نقاط بدن، از جمله در نزدیکی ابروها، در برخی موارد رخ دهد.

7 روش درمان شوره ابرو در خانه

بهترین گزینه درمانی برای شوره سر به علت آن بستگی دارد. پس ابتدا باید متوجه شوید که علت شوره ابرو چیست. اما مرطوب کردن منظم معمولاً می‌تواند کمک کننده باشد. در ادامه برخی درمان‌های خانگی برای درمان شوره ابرو را با شما در میان می‌گذاریم:

درمان خانگی شوره ابرو با روغن زیتون

روغن زیتون می‌تواند با قارچ‌ها مبارزه کند و به پوست ابرو رطوبت بدهد. با این حال، یکی از دلایل شوره، چربی بیش از حد روی پوست است، بنابراین اگر می‌خواهید شوره سر و صورت خود را با روغن زیتون درمان کنید، احتیاط را شرط عقل قرار دهید.

درمان خانگی شوره ابرو با ژل آلوورا

آلوئه‌ورا می‌تواند باعث بهبودی و کاهش التهاب شود. این گیاه دارای خواص ضد قارچی نیز می‌باشد. مطالعات همچنین نشان داده که ممکن است به درمان شوره کمک کند. سعی کنید با استفاده از ژل آلوئه‌ورا، ماسک مویی برای پوست سر و ابرو درست کنید.

درمان خانگی شوره ابرو با کمپرس گرم

اعتقاد بر این است که کمپرس آب گرم می‌تواند جریان خون را بهبود ببخشد، اکسیژن‌رسانی را در بافت‌ها افزایش دهد و به مدیریت التهاب کمک کند. بنابراین کمپرس آب گرم نیز می‌تواند به کمک کاهش علت شوره ابرو بیاید.

درمان خانگی شوره ابرو با برق درخت چای

یک مطالعه نشان داد که روغن درخت چای بدون عوارض جانبی منفی می‌تواند شوره سر را درمان کند. روغن درخت چای را می‌توان به شامپو یا فیس‌واش ( صورت‌شوی) اضافه کرد. با این حال، برخی از افراد ممکن است به آن آلرژی داشته باشند، بنابراین برای جلوگیری از ایجاد آلرژی، آن را کم و با احتیاط مصرف کنید.

درمان خانگی شوره ابرو با روغن آرگان

روغن آرگان، فولیکول‌های مو را از ریشه تغذیه و جوان می‌کند. پوست سر و صورت نیز جوان و تغذیه می‌شود تا بتواند بهتر با شوره مبارزه کند. این آبرسانی به پوست شما توسط روغن آرگان و آلوئه‌ورا می‌تواند در خلاص شدن از شر خشکی و در نتیجه شوره زمستانی معجزه کند. پیشنهاد می‌شود حداقل 2 تا 3 بار در هفته از شامپو و نرم‌کننده حاوی روغن آرگان استفاده کنید.

درمان خانگی شوره ابرو با سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی است، بنابراین ممکن است با عفونت‌های قارچی که به شوره سر و ابرو کمک می‌کنند، مبارزه کند. سعی کنید چند قطره از آن را با آب مخلوط کنید و روی موهای سر و ابرو اسپری کنید.

درمان خانگی شوره ابرو با وازلین

وازلین یک لایه محافظ بر روی پوست شما تشکیل می‌دهد تا رطوبت را به داخل جذب و مواد محرک را حفظ کند. در طول روز پوست شما هیدراته و از خشک شدن بیشتر محافظت می‌شود. وازلین به پوست شما کمک می‌کند تا به طور طبیعی خود را تغذیه کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ درمان خانگی برای رفع شوره سر

چگونه از شوره ابرو جلوگیری کنیم؟

اگرچه ممکن است نتوان در هر موردی از شوره سر و ابرو جلوگیری کرد، اما برخی نکات کلی ممکن است به کاهش احتمال آن کمک کند. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوشیدن لباس محافظ در هوای سخت و سرد
  • آبرسانی به پوست با استفاده از مرطوب‌کننده صورت
  • استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید
  • پیگیری آلرژن‌های (مواد حساسیت‌زا) بالقوه برای توقف استفاده از آنها
  • عدم برداشتن پوست یا دست زدن به منطقه
  • ردیابی و اجتناب از محرک‌های بالقوه
  • استفاده از شامپوی ملایم و بدون سولفات و سایر مواد افزودنی خشن
  • شستن صورت با آب گرم و نه داغ
  • اجتناب از دمای شدید بیرون
  • خودداری از خاراندن یا چین دادن ابروها

فراموش نکنید که شوره ابرو یک مشکل رایج است و درمان آن به علت اصلی آن بستگی دارد. بنابراین ابتدا باید به این سوال پاسخ دهید که علت شوره ابرو چیست. برخی از علل مزمن هستند و نیاز به درمان منظم دارند. در مواقع دیگر، یک آلرژن یا شرایط سخت ممکن است باعث شوره ابرو شود. در این موارد، ممکن است با درمان OTC و اجتناب از محرک‌های بالقوه بهبود یابد. اگر علائم ادامه یافت، مهم است که با یک متخصص پوست صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند به تشخیص مشکل اساسی کمک کرده و گزینه‌های قوی برای کنترل یا درمان علائم را توصیه کنند.