طی روزهای گذشته، رئیس‌جمهور در نخستین سفر خارجی دوره ریاست‌جمهوری در راس هیأتی بلندپایه شامل مقامات سیاسی و اقتصادی، برای سفر رسمی ۳ روزه عازم عراق یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران شد. عراق در یک دهه اخیر به بزرگ‌ترین بازار کالاهای تولیدی ایرانی تبدیل شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، هرچند همچنان چین بزرگ‌ترین کشور واردکننده کالا از ایران است، اما عمده صادرات ایران به چین شامل محصولات معدنی و مواداولیه خام است.

درحالی‌که عراق عمدتا خریدار کالاهای ساخته‌شده ایران است؛ یعنی کالاهایی که ارزش افزوده بالاتری در ایران پیدا می‌کنند و سپس به‌صورت محصول نهایی و با قیمت بالاتری به عراق صادر می‌شوند و طبیعتا درآمد بیشتری هم نصیب ایران می‌کنند. از این رو، می‌توان گفت عراق بزرگ‌ترین خریدار کالاهای تولیدی ایران است.

عراق بزرگ‌تر از همه کشورهای اروپایی

براساس آمار گمرک، عراق در سال گذشته ۹.۳میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرد. این در حالی است که بزرگ‌ترین خریدار کالاهای ایرانی در بین کشورهای اروپایی، آلمان بوده که فقط ۱۵۷میلیون دلار کالا از ایران وارد کرد. یعنی عراق ۵۶برابر بیشتر از آلمان به ایران سود ارزی رساند.

مجموعا ۲۰کشور اروپایی که بیشترین واردات از ایران داشتند در سال گذشته ۶۷۲میلیون دلار کالا از ایران خریداری کردند که معادل ۷درصد رقمی است که عراق به تنهایی از ایران کالا خریداری کرده است.

رشد مبادلات تجاری ایران و عراق

مبادلات تجاری ایران و عراق در ۵ ماهه ابتدای امسال ۲۹ درصد به لحاظ ارزشی و ۲۷ درصد به لحاظ وزنی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته رشد کرده است.

تجارت ایران و عراق در ۵ماهه ابتدای امسال ۴میلیارد و ۸۲۵میلیون دلار بوده و به این ترتیب مبادلات تجاری ۲ کشور به لحاظ ارزشی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۲۹درصد رشد یافته است.ارزش مبادلات تجاری ایران و عراق در ۵ ماهه سال گذشته ۳میلیارد و ۷۴۹میلیون و ۸۹۵هزار و ۹۴۳دلار بوده است.

مبادلات تجاری ایران و عراق به لحاظ وزنی هم در ۵ ماهه اول امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۲۷درصد رشد داشته است.

فرصت‌های همکاری ۲ کشور

سدسازی:

با وجود عبور رودخانه‌های دجله و فرات از عراق‌، اما به واسطه اینکه مساحت عراق زمین صاف و هموار است کمتر امکان سدسازی وجود دارد و در حال حاضر یکی از نیازهای این کشور پهناور، ‌سدسازی‌ و تولید برق با احداث نیروگاه است. ‌با توجه به تجربه مهندسان ایرانی در سدسازی و احداث نیروگاه‌، امکان صدور این خدمات فنی و مهندسی به عراق فراهم است.

کشاورزی:

یکی دیگر از زمینه‌های همکاری ایران و عراق کمک در تولید گندم و احیای نخلستان‌های عراق توسط مهندسان ایرانی است، بسیاری از نخلستان‌های عراق که زمانی رتبه اول دنیا در تولید خرما را داشت، ‌خشک شدن تالاب‌ها و بریدن نخل‌ها در زمان جنگ تحمیلی برای عبور ادوات نظامی است. اکنون زمینه احیای نخلستان‌ها با کمک همکاری مشترک وجود دارد.

بازیافت:

مواد بازیافتی اعم از خودروهای از رده خارج و تصادفی، انواع پلاستیک و لاستیک و سایر مواد قابل بازیافت در سطح شهرهای عراق رها شده که باعث زحمت برای زندگی شهروندانش شده است اما زمینه همکاری شرکت‌های بازیافت ایرانی با عراق و تبدیل آن به ثروت فراهم است.

ساخت‌وساز:

با توجه به خرابی‌های بازمانده از جنگ داعش در عراق و ساختمان‌های نیمه خراب یا ویران، امکان بازسازی ساختمان‌ها و نیز اصلاح راه‌ها و احداث بزرگراه و احداث پل در عراق وجود دارد و این فرصت در دسترس مهندسان و شرکت‌های ایرانی است.

نفت و گاز:

ایران و عراق میادین مشترک نفتی هم دارند. با توجه به روابط سیاسی مناسب ۲ کشور، می‌توان برخلاف سایر همسایگان به جای رقابت در تخلیه سریع این ذخایر، توافقاتی بر سر برداشت صیانتی از این میادین داشت.

منبع: روزنامه همشهری