دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۴
۰ نفر

ترکیه برای ارتقای جایگاه خود در نظم ژئوپلیتیکی جدید، تصمصم دارد به گروه بریکس بپیوندد؛ اتفاقی که به احتمال زیاد سایر کشورهای منطقه را نیز تحریک خواهد کرد.

تركيه بريكس

به گزارش همشهری آنلاین، برخی از تحلیلگران معتقدند که پیوستن ترکیه به بریکس سایر کشورها را نیز برای پیوستن به این اتحادیه تشویق خواهد کرد.

تصمیم ترکیه در پیوستن به بریکس ناشی از قصد آن برای ارتقای جایگاه خود در نظم ژئوپلیتیکی در حال تغییر، در بحبوحه حرکت برگشت‌ناپذیر جهان به سمت چندقطبی اعلام شده است و هان جیانوی، کارشناس موسسه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای اظهار کرد درخواست ترکیه برای پیوستن به بریکس، سایر کشورهای خاورمیانه را تشویق به پیوستن به این انجمن خواهد کرد.

آغاز پروژه‌های عراق برای افزودن ۶۱۴ مگاوات برق

نخست وزیر عراق، پروژه‌های چهار واحد سیکل ترکیبی را که مجموعا ۶۱۴ مگاوات برق به شبکه ملی اضافه می‌کنند، افتتاح کرد. این واحدها در نیروگاه‌های گازسوز فعلی در استان‌های بغداد، دیاله و انبار قرار دارند.

پروژه‌های مذکور به شرکت‌های «شانگهای الکتریک»، «دونگ فانگ الکتریک» و «سعدا النجوم» عراق داده شده اند.

نارضایتی چین از محدودیت صادرات ابزارهای تراشه‌سازی

چین از تصمیم هلند برای گسترش کنترل‌های صادراتی برای تجهیزات تراشه‌سازی شرکت ASML، ابراز نارضایتی کرد. پکن بارها از استراتژی واشنگتن برای تحت فشار گذاشتن متحدان خود به کنترل صادراتی که دسترسی چین به تراشه‌های پیشرفته را هدف قرار می‌دهد، انتقاد کرده است.

دولت هلند روز جمعه اعلام کرد الزام دریافت مجوز را به صادرات ابزارهای لیتوگرافی ۱۹۷۰i و ۱۹۸۰i DUV شرکت ASML گسترش می‌دهد و قوانین خود را با محدودیت‌های صادراتی این ماشین‌آلات که سال گذشته به‌طور یکجانبه توسط آمریکا اعمال شد، هماهنگ می‌کند.

شکست سیاست غرب در پایین آوردن درآمد روسیه

وزارت دارایی روسیه اعلام کرد که بودجه فدرال این کشور از ماه ژانویه تا اگوست ۸۶ میلیارد دلار از محل فروش نفت و گاز درآمد داشته است.

این گزارش می‌افزاید که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد رشد داشته است.

بودجه فدرال روسیه از محل فعالیت‌های غیر نفتی و گازی هم در همین بازه زمانی ۱۷۱ میلیارد دلار درآمد داشته که نسبت به من مشابه سال گذشته ۲۷ درصد بیشتر بوده است.

هشدار درباره اختلال در زنجیره تامین روغن پالم

با نزدیک شدن به تاریخ اجرای مقررات سختگیرانه اتحادیه اروپا برای واردات برخی کالاها از جمله روغن پالم، اندونزی به عنوان بزرگترین تولید کننده این محصول نسبت به ایجاد اختلال در زنجیره تامین جهانی هشدار داده است.

مقررات جنگل‌زدایی اتحادیه اروپا که قرار است از ۳۰ دسامبر (۱۰ دی) اجرایی شود، واردکنندگان دام، کاکائو، قهوه، روغن پالم، لاستیک، سویا و چوب را ملزم می‌کند تا اطمینان حاصل کنند که محصولات وارد شده باعث تخریب جنگل‌ها یا جنگل زدایی نشده‌اند.

نگرانی‌های در مورد عرضه، افزایش یافته است که بخشی از آن به مقررات جنگل زدایی اتحادیه اروپا مرتبط است.

ادامه توقف خرید طلا از سوی چین

بانک مرکزی چین در ماه اوت برای چهارمین ماه متوالی، خرید طلای جدیدی را به ذخایر خود اضافه نکرد زیرا قیمت این فلز گرانبها در افزایش قیمت رکورد زد. کارشناسان بی‌ثباتی اقتصادی در جهان و درگیری‌های ژئوپلتیک را عامل این موضوع دانستند اما گمانه‌زنی‌ها می‌گوید: خرید طلا توسط بانک مرکزی چین ممکن است در نیمه دوم سال جاری میلادی با توجه به انتخابات آمریکا و تغییر قیمت‌ها افزایش یابد.

بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده، میزان طلای در اختیار بانک چین در پایان ماه گذشته میلادی، بدون تغییر جدید ۷۲.۸ میلیون اونس بود، بانک مرکزی چین به مدت ۱۸ ماه متوالی تا آوریل امسال (اسفند ۱۴۰۲- فروردین ۱۴۰۳) ذخایر خود را افزایش داده بود که به تقویت قیمت شمش کمک کرد.

تغییر رتبه اعتباری ترکیه

موسسه رتبه‌بندی فیچ اعلام کرد رتبه ترکیه را با چشم‌اندازی باثبات از B+ به BB- ارتقا داده و اکنون هم‌ردیف با کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، ارمنستان و اردن قرار گرفته است.

این آژانس رتبه‌بندی گفت این ارتقا نشان‌دهنده بهبود در ذخایر ارزی خارجی، کاهش بدهی‌های احتمالی ارزی، انتظار کاهش تورم و کاهش کسری حساب جاری است.

بر اساس گزارش فیچ، انتظار می‌رود امسال ترکیه تورم را در ۴۳ درصد ثبت کند و در نتیجه، تورم متوسط ‌۵۹.۵ درصد برای سال ۲۰۲۴ خواهد بود.

خودروساز چینی جان گرفت

شرکت چینی خودروهای برقی نیو فروش بیشتر زیان سه ماهه دوم سال مالی ۲۰۲۴ را با ۱۶.۷ درصد کاهش به ۵.۰۵ میلیارد یوان رساند.

فروش وسایل نقلیه این شرکت برای دوره منتهی به ۲۰ ژوئن ۲۰۲۴ بیش از دو برابر شد و به ۱۵.۷ میلیارد یوان رسید.

حاشیه فروش خودرو به ۱۲.۲ درصد در مقایسه با ۶.۲ درصد در دوره سال قبل بهبود یافت. درآمد سایر فروش ها به ۱.۸ میلیارد یوان رسید که ۱۱.۳ درصد نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش داشت.

کد خبر 879870
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    0 0
    ایران پروژه ی گاز رسانی به ترکیه و صادرات گاز به ترکیه را با لوله های قطور به سرعت برای انجام داد ولی ترکیه همکاری ننموده و به ایراناب نداده است و باید با لوله های قطور اب از ترکیه واردات ایران بشود تا مشکلات کمبود اب و بهداشت در ایران کمی حل بشود.