به گفته یک مقام ارشد مأموریت تلاش تاریخی چین برای آوردن نمونه‌هایی از مریخ به زمین می‌تواند در سال ۲۰۲۸ آغاز شود؛ یعنی دو سال زودتر از آنچه قبلاً گفته شده بود. در واقع چین سال‌هاست دراین‌خصوص فعالیت می‌کند.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: پرتاب مأموریت پیش‌بینی‌شده جاه‌طلبانه‌تر از هدف آن در سال ۲۰۳۰ است که مقامات فضایی در اوایل سال جاری اعلام کردند؛ اگرچه جدول زمانی در سال‌های اخیر در نوسان بوده است. به نظر می‌رسد یکی از اهداف سال ۲۰۲۸ به برنامه پرتابی که در سال ۲۰۲۲ توسط یک دانشمند ارشد مرتبط با برنامه تیان ون شرح داده شده بود، بازگردد.



بازیابی نمونه‌های مریخی
لیو جیژونگ، طراح ارشد مأموریت، هفته گذشته در یک رویداد اکتشافی در اعماق فضا در استان آنهویی در شرق چین گفت: مأموریت تیان‌ون-۳ این کشور دو پرتاب را «حدود سال ۲۰۲۸» برای بازیابی نمونه‌های مریخی انجام خواهد داد.

آخرین اظهارات به دنبال موفقیت چشمگیر چین در بازیابی اولین نمونه‌ها از سمت دور ماه در ماه ژوئن است. این موضوع همچنین به‌عنوان تلاش ناسا و آژانس فضایی اروپا برای بازیابی نمونه‌های مریخ در حال ارزیابی در میان نگرانی‌ها در مورد بودجه، پیچیدگی و خطر انجام می‌شود.

آژانس فضایی ایالات متحده که برای اولین‌بار در چند دهه پیش بر مریخ فرود آمد، گفت که در حال ارزیابی برنامه‌های سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است تا امکان دستیابی به نتایج سریع‌تر داشته باشد.

بیشتر بخوانید :


دستاوردی مهم برای برنامه فضایی چین

به گزارش سایت edition تبدیل‌شدن به اولین کشوری که نمونه‌هایی از مریخ را بازگرداند، دستاورد مهمی برای برنامه فضایی چین و «رؤیای ابدی» شی جین پینگ برای تبدیل این کشور به یک قدرت فضایی خواهد بود.
پیشرفت‌های چین - از جمله مأموریت‌های بدون خدمه ماه و ایجاد ایستگاه فضایی مداری خود - در حالی است که ایالات متحده و دیگر کشورها برنامه‌های فضایی خود را در بحبوحه تمرکز فزاینده بر دسترسی بالقوه به منابع و مزایای علمی اکتشافات ماه و اعماق فضا افزایش داده‌اند.
یکی از اولویت‌های اصلی مأموریت تیان ون-۳ چین، جست‌وجوی آثار حیات در مریخ است. به گزارش رسانه دولتی چین، لیو هفته گذشته گفت این مأموریت همچنین موفقیت‌های فنی در نمونه‌برداری از سطح، برخاستن و صعود از سطح مریخ و همچنین قرار ملاقات با فضاپیما در مدار مریخ را انجام خواهد داد.

مأموریت بازگشت
لیو در مصاحبه جداگانه‌ای با CGTN، بخش بین‌المللی پخش‌کننده دولتی چین بر چالش‌های مرتبط با این مأموریت تاکید کرد که قرار است شامل دو پرتاب اولیه موشک و پرتاب بی‌سابقه موشک از سیاره‌ای دیگر برای بازگرداندن نمونه‌ها باشد.

ماموریت بازگشت نیاز به پرتاب از سطح مریخ دارد. این در واقع یک پرتاب موشک کوچک است؛ بنابراین اطمینان از قابل‌اعتماد بودن کل پرواز بسیار دشوار خواهد بود.

لیو همچنین گفت که چین در همکاری‌های بین‌المللی پیرامون این ماموریت، از جمله حمل محموله‌های دیگر کشورها و به‌اشتراک‌گذاری نمونه و داده‌ها و همچنین برنامه‌ریزی برای تحقیقات آینده مریخ، مشارکت خواهد کرد.

پرسش‌هایی از بهشت

دانشمندان مدت‌هاست که مریخ را به‌عنوان یک مقصد تحقیقاتی حیاتی می‌دانند که می‌تواند اطلاعاتی در مورد وجود حیات در خارج از زمین - و منشأ خود ما در منظومه شمسی - آشکار کند
سری مأموریت‌های اکتشاف سیاره‌ای تیان ون چین، که نام آن تقریباً به معنای «پرسش‌هایی از بهشت» ترجمه می‌شود، اولین موفقیت خود را در سال ۲۰۲۱ به دست آورد، زمانی که کاوشگر تیان ون-۱ به مدار مریخ رسید و مریخ‌نورد ژورنگ را روی سطح سیاره مستقر کرد.

فرود ژرونگ در ۱۵ مه ۲۰۲۱ در دشت بزرگی به نام Utopia Planitia، چین را به سومین کشوری پس از اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده تبدیل کرد که این سیاره را که در نزدیک‌ترین حالت خود بیش از ۳۰ میلیون مایل از زمین فاصله دارد، لمس کرد.

مأموریت اصلی مریخ‌نورد جست‌وجوی نشانه‌هایی از حیات باستانی و بررسی مواد معدنی، محیط‌زیست و توزیع آب و یخ در دشت بود.

انباشتگی غیرقابل‌پیش‌بینی

طبق تحقیقات سال ۲۰۲۲، داده‌های به دست آمده از بررسی اولیه مریخ‌نورد از حوضه نشان می‌دهد که حوضه Utopia Planitia ده‌ها میلیون سال پیش حاوی آب بوده است، زمانی که بسیاری از دانشمندان معتقد بودند مریخ خشک و سرد است.
این مریخ نورد طوری طراحی شده بود که ۹۰ روز در مریخ کار کند، اما به مدت ۳۵۸ روز ادامه داشت و ۱۹۲۱ متر (۶۳۰۲ فوت) روی این سیاره پیمود. در ماه می ۲۰۲۲ به دلیل آنچه دانشمندان چینی گفتند «انباشتگی غیرقابل پیش بینی» گرد و غبار به خواب زمستانی رفت.

روش‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر و سریع‌تر

ایالات متحده اولین فرود خود را در سال ۱۹۷۶ با مأموریت وایکینگ ۱ خودروی این سیاره انجام داد که شامل یک فرودگر بود که بیش از شش سال کار کرد. این شاهکاری بود که از فضاپیمای مریخ ۳ اتحاد جماهیر شوروی که در سال ۱۹۷۱ روی سطح مریخ فرود آمد، پیشی گرفت، اما سیگنال را تنها برای ۲۰ ثانیه ارسال کرد.

آخرین فرود ایالات متحده روی مریخ، مریخ‌نورد استقامت ناسا بود که در سال ۲۰۲۱ در دهانه جزرو فرود آمد و از آن زمان در حال جمع آوری نمونه هایی برای بازگشت بعدی به زمین است.

آژانس فضایی ایالات متحده در آوریل اعلام کرد که به دنبال راه‌های جدید و نوآورانه برای بازیابی نمونه‌های سطحی است، پس از اینکه یک طرح بودجه به ۱۱ میلیارد دلار با بازه زمانی بازگشت نمونه تا سال ۲۰۴۰ افزایش یافت؛ روش‌های «مقرون‌به‌صرفه‌تر و سریع‌تر».