در جریان نهضت واقعی سازی قیمت‌ها در اقتصاد ایران، قرار است قیمت شیر خام هم به زودی افزایش پیدا کند؛ هرچند این میزان افزایش نه مورد قبول مصرف کنندگان خواهد بود و نه می تواند رضایت تولیدکنندگان را جلب کند.

به گزارش همشهری آنلاین، دامداران سال‌هاست که خواستار افزایش قیمت شیر خام هستند و آن‌گونه که رئیس انجمن صنفی چاوداران می‌گوید: به‌زودی قرار است افزایش ۲۰ درصد قیمت شیر خام ابلاغ شود.

کاهش سهم شیر و لبنیات از سفره ایرانیان یکی از مسائلی است که کارشناسان نسبت به آن هشدار می‌دهند و می‌تواند سلامت جامعه را به مخاطره بیندازد؛ بر همین اساس، دولت‌ها به روش‌های مختلف نظیر تخصیص یارانه برای تأمین نهاده، تلاش می‌کنند قیمت لبنیات را نزدیک به قدرت خرید جامعه حفظ کرده و صرفه اقتصادی تولید را نیز حفظ کنند. حالا قرار است قیمت شیر خام ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

روایت گرانی شیر

سید احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی چاوداران می‌گوید: بر اساس مذاکرات صورت گرفته با وزیر جهاد، قیمت مصوب شیر خام طی روزهای آتی ابلاغ می‌شود.

او می‌افزاید: نرخ کنونی مصوب هر کیلو شیر خام در دامداری ۱۵ هزار تومان است که با افزایش ۳ هزار تومانی به ۱۸ هزار تومان رسیده است. طبق اعدادی که مقدسی مطرح کرده، قیمت شیر خام قرار است ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.

تاریخچه افزایش قیمت شیر خام

دور قبلی افزایش قیمت مصوب شیر خام مربوط به اردیبهشت ۱۴۰۲ است که نرخ هر کیلوگرم شیر خام (با مشخصات ۳.۲ درصد چربی، ۳ درصد پروتئین و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار) معادل ۱۵۰۰۰ تومان تعیین شد. البته این قیمت باب طبع دامداران نبود و به اقتضای سیاست‌های مهار تورمی تعیین شد تا فشار بر سفره مردم کم شود.

نارضایتی دامداران از قیمت‌های سال گذشته به این دلیل بود که قیمت هر کیلوگرم شیر خام در تیرماه ۱۴۰۰ معادل ۶۴۰۰ تومان تعیین شد و در سال ۱۴۰۱ بعد از حذف دلار ۴۲۰۰ تومان به ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافت و از آن زمان تاکنون به‌رغم تحمیل هزینه‌های تورمی به تولیدکنندگان شیر، عملاً محصول نهایی آنها افزایش قیمت نداشته است و تولیدکنندگان در تنگنا قرار گرفته‌اند.

نارضایتی تولید و مصرف

خشک‌سالی باعث شده سهم نهاده‌های دامی داخلی و محلی از سبد غذایی دام شیرده به‌شدت کاهش پیدا کند و همین مسئله به افزایش هزینه دامداران دامن زده است؛ چراکه بخش قابل‌توجهی از نهاده‌های موردنیاز آنها باید از طریق واردات و عمدتاً از آمریکای جنوبی تأمین شود.

این مسئله، مستقیماً به گران‌سازی تولید شیر و لبنیات در کشور منجر خواهد شد؛ ازاین‌رو دولت‌ها همواره حساب ویژه‌ای برای کالاهای اساسی باز کرده‌اند و تلاش شده نهاده‌های دامی با قیمت ترجیحی به دست دامداران برسد. باوجوداین، به‌واسطه رشد سایر هزینه‌های تولید، تولیدکنندگان شیر در کشور از قیمت مصوب شیر خام در اغلب سال‌های اخیر ناراضی بوده‌اند.

این در حالی است که در طرف مقابل، مصرف‌کنندگان نیز به دلیل سرکوب‌های مداوم حقوق و دستمزد و عقب ماندن آن از تورم، با افزایش قیمت شیر و لبنیات موافق نیستند و گران شدن این محصولات را به معنای حذف آنها از سبد غذایی خود می‌دانند. در حقیقت، در بازار لبنیات، هیچ‌کدام از طرفین تولیدکننده و مصرف‌کننده راضی نیستند.

منبع: روزنامه همشهری