تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۰

اوکراینی ها از نارنجک‌های گازی سی‌اس (CS) و نارنجک‌های خانگی با محرک شیمیایی Teren-6 ساخت آمریکا استفاده می کنند.

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرده که بیش از 400 مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط اوکراین ثبت شده است. این دیپلمات روسیه تاکید کرده که مسکو در انتظار توضیحی از سوی آمریکا است که چگونه اوکراینی‌ها نوعی سلاح شیمیایی تولید شده در آمریکا را در اختیار گرفته‌اند.

پیشتر نیز برخی منابع خبری گزارش داده بودند که نظامیان اوکراینی در جنگ با نیروهای روسیه از مواد سمی‌ای استفاده می‌کنند که فقط در آمریکا قابل تولید است. گفته شده،‌ علی رغم اینکه آمریکا و اوکراین از امضا کنندگان کنوانسیون تسلیحات شیمیایی (WC) هستند، واشنگتن طیف گسترده‌ای از تسلیحات شیمیایی را به کی‌یف عرضه می‌کند و نیروهای اوکراینی نیز فعالانه از برخی از آنها استفاده می‌کنند. کنوانسیون تسلیحات شیمیایی توسعه، تولید، ذخیره و استفاده از این تسلیحات را ممنوع می‌کند.

به‌گزارش منابع روسی، سربازان اوکراینی از مواد شیمیایی کنترل شورش مانند نارنجک‌های گازی سی‌اس (CS) و نارنجک‌های خانگی با محرک شیمیایی Teren-6 سایر مهمات شیمیایی دست‌ساز استفاده می‌کنند و حتی برخی سربازان اسیر شده اوکراینی به چنین مهماتی مجهز هستند.

مقام‌های روسیه می‌گویند برخی از این تسلیحات در سال ۲۰۲۳ میلادی توسط پهپادها علیه نیروهای روسی پرتاب شده‌اند و شامل مواد شیمیایی ممنوعه‌ای مانند «تابون» می‌شود.

علاوه بر تسلیحات شیمیایی،‌ خبرگزاری رویترز سال گذشته گزارش داد که دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد برای نخستین بار مهمات مناقشه برانگیز ضدتانکی را که حاوی اورانیوم ضعیف‌شده است به اوکراین ارسال کند. ارزش این گلوله‌ها که می‌توانند از تانک‌های آبرامز شلیک شوند بین ۲۴۰ تا ۳۷۵ میلیون دلار برآورد شده بود.

آمریکا از این گلوله‌ها در جنگ‌های سال ۱۹۹۰ و سال ۲۰۰۳ میلادی خلیج فارس و همچنین در بمباران یوگوسلاوی به دست نیروهای ناتو در ۱۹۹۹ استفاده کرده بود. اورانیوم، فلزی سمی است که اگر انسان‌ها در معرضش قرار گیرند، احتمال آسیب به کلیه، کبد، مغز، قلب و دیگر سیستم‌های زیستی آن‌ها وجود دارد. انتشار ذرات ریز فلز اورانیوم در هوا پس از برخورد با هدف، سطح وسیعی را آلوده می‌کند و اگر این ذرات از طریق تنفس وارد بدن انسان شوند، اثرات مخربی بر جای خواهند گذاشت.