فضاسازی‌های غربی علیه تهران در حالی طی روزهای اخیر ادامه داشته که به‌نظر می‌رسد آمریکا و تروئیکای اروپایی می‌کوشند با دستاویز قرار دادن موضوع «ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایرانی برای روسیه»، اقدام‌های تازه‌ای را به‌منظور تغییر معادلات میدانی در جنگ اوکراین در دستورکار قرار دهند.

ایران و روسیه

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: در ادامه فضاسازی‌های غیرمستند مقام‌ها و رسانه‌های غربی با محوریت نقش‌آفرینی ایران در جنگ اوکراین، که طی دو سه سال اخیر به‌صورت مستمر ادامه داشته، در روزهای گذشته شاهد موج‌ تازه‌ای از خبرسازی‌های غربی با کلیدواژه «ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایرانی به روسیه به‌منظور استفاده در جنگ اوکراین» بوده‌ایم.

اگرچه موج‌سازی ضدایرانی اخیر به تنش دیگری در روابط ایران و غرب انجامیده و تهدیدها و اقدام‌های تحریمی تازه‌ای را علیه تهران به‌دنبال داشته، اما بررسی تحولات روزهای اخیر نشان‌می دهد دولت‌های غربی از فراخور اتهام‌زنی‌های تازه علیه تهران، به‌دنبال پیشبرد راهبرد تازه‌ای هستند.

در چنین وضعیتی است که برخی کارشناسان معتقدند غربی‌ها با به‌راه‌انداختن بازی ضدایرانی تازه و دستاویز قرار دادن موضوع ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه، می‌کوشند فاز تازه‌ای را در معادلات میدانی جنگ اوکراین بگشایند و به تقاضای کی‌یف برای استفاده از موشک‌های دوربرد علیه اهدافی در خاک روسیه پاسخ مثبت دهند.

براین اساس به‌نظر می‌رسد طرح اتهام‌های تازه علیه ایران، آن‌هم در شرایطی که مقام‌های سیاسی – نظامی ایران طی روزهای اخیر خبرسازی‌ها درباره ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه را از اساس تکذیب کرده‌اند، قطعه‌ای از این پازل به‌شمار می‌رود.

سند سازی‌ با استناد به عکس ماهواره‌ای

طرح اتهام‌های بی‌اساس علیه ایران تا جایی ادامه داشت که برخی رسانه‌های غربی تلاش کردند پاشنه‌آشیل این ادعاها، یعنی بی سند و مدرک بودن آنها را با انتشار تعداد عکس ماهواره‌ای رفع کنند. براین اساس هم بود که پایگاه‌خبری «اسکای‌نیوز» در روزهای اخیر با انتشار گزارشی، کوشید القا کند عکس‌های ماهواره‌ای که دراین گزارش از کشتی‌های روس در بندر ایرانی منتشر شده، حامل موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایرانی به مقصد روسیه است.

این گزارش اما با واکنش ایران مواجه شد و سفارت جمهوری‌اسلامی در انگلستان آن را داستان‌پردازی ماجراجویانه دانست. سفارت ایران در لندن در واکنش به ادعاهای شبکه خبری اسکای نیوز طی پستی در فضای‌مجازی نوشت: «نه تصویری از موشک هست، نه مدرکی دال بر بارگیری یا تخلیه موشک و نه حتی مقصدی که موشک رفته است. فقط با استناد به عکس یک کشتی در بندر، می‌گویند ایران به روسیه موشک ارسال کرده‌است؛ این گزارش مبتنی بر رویکرد حرفه‌ای رسانه‌ای نوشته نشده، بلکه صرفا داستانی ماجراجویانه روایت شده‌است».

ماجرای گزارش چه بود؟

شبکه خبری اسکای‌نیوز در روزهای اخیر با انتشار گزارشی اختصاصی، مدعی شد تصاویری که دراین گزارش منتشر شده، مربوط به یک کشتی باری روس است که قصد دارد موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایرانی را به روسیه منتقل کند؛ آن‌هم «یک روز پس از آن که آمریکا اعلام کرد معتقد است ارتش روسیه محموله‌هایی از موشک‌های بالستیک فتح ۳۶۰ ایران را دریافت کرده‌است».

دراین گزارش همچنین به نقل از یک منبع اوکراینی ادعا شده‌ کشتی «Port Olya ۳»، که ۴ سپتامبر به روسیه رسیده، حدود ۲۲۰ موشک بالستیک کوتاه‌برد را از طریق دریای خزر به روسیه ارسال کرده‌است تا برای جنگ در اوکراین مورد استفاده قرار گیرد.

این گزارش به نقل از منبع ناشناس اوکراینی مدعی است که «براساس داده‌های ردیابی، کشتی «Port Olya ۳» ۲۹ اوت (۸ شهریورماه)، در بندر امیرآباد ایران بوده‌است. گمان می‌رود این کشتی، که حامل موشک‌های بالستیک فتح ۳۶۰ با برد بیش از ۷۰ مایل بوده، پس از ورود به روسیه در یک قطار باری بزرگ بارگیری شده باشند».

کشتی‌های غیرقابل ردیابی در خزر؟

اسکای‌نیوز با طرح این ادعا که «استفاده از کشتی‌های غیرقابل ردیابی در تجارت تسلیحاتی ایران و روسیه در دریای خزر رایج شده‌است»، ادامه می‌دهد که براساس داده‌های ردیابی موجود، کشتی روس به صورت منظم میان ایران و روسیه در حال تردد است و مشخص نیست مقصد موشک‌های بالستیک ایرانی پس از رسیدن به بندر روسیه کدام نقطه بوده‌است.

این گزارش در ادامه ارائه داده‌های مبهم از «تبادل تسلیحاتی ایران و روسیه از طریق خزر» به نقل از منبع اوکراینی پیش گفته، ادعا می‌کند که «احتمال می‌رود این موشک‌های بالستیک ایرانی به‌منظور آزمایش و همچنین آموزش بیشتر پیش از استفاده در میدان نبرد به منطقه نظامی «آشولوک» در استان آستاراخان روسیه برده شوند».

در ادامه این گزارش ضمن اشاره به تکذیب این ادعاها ازسوی مقام‌های ایرانی و روس، به نقل از آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا ادعا شده‌است که روس‌ها احتمالا طی چند هفته آینده از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایرانی علیه مواضعی نیروهای اوکراینی استفاده خواهند کرد.

اسکای‌نیوز همچنین ادعا کرده که «ارسال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد ایرانی به روسیه «اقدامی جدی» در چارچوب کمک‌های نظامی ایران به روسیه است؛ کمک‌هایی که تا پیش از این شامل پهپادهای تهاجمی و گلوله‌های توپخانه می‌شد و باعث افزایش تحریم‌ها و خشم غرب شده‌است».

پشت پرده اتهام‌زنی‌ها

دراین گزارش با اشاره به موج تحریمی تازه دولت‌های غربی علیه ایران، عنوان شده‌است که کشتی «Port Olya ۳» یکی از کشتی‌هایی است که در آخرین فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

دراین میان اما، اسکای‌نیوز به یک موضوع مهم دیگر نیز اشاره می‌کند؛ اینکه گذشته از تحریم‌ها، انتظار می‌رود عرضه موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه، آمریکا و انگلیس را وادار کند تا به اوکراین اجازه شلیک موشک‌های دوربرد آمریکایی و انگلیسی را به اهدافی در داخل خاک روسیه بدهد.

این در شرایطی است که با وجود درخواست‌های مکرر کی‌یف دراین زمینه، آمریکا و انگلیس با این درخواست اوکراین موافقت نکرده‌اند و فضاسازی‌های ضد ایرانی اخیر در چارچوب این موضوع قابل بررسی است. در چنین شرایطی گفته می‌شود وزرای امورخارجه آمریکا و انگلیس مشغول رایزنی با مقام‌های اوکراینی به‌منظور صدور اجازه شلیک موشک‌های دوربرد آمریکایی و انگلیسی به اهدافی در داخل خاک روسیه هستند؛ رایزنی‌هایی که قرار است با تصمیم‌گیری رئیس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر انگلیس همراه شود.

کد خبر 881028

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 17
  • محمدعلی فرش چیان IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    6 11
    شما چرا به نوکرتان زلنسکی موشک میدهید؟
    • اس اس IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
      0 1
      اوکراین از موقعیت کشورهای ناتو استفاده می کنه و بهش انواع سلاح رو می دن،همچنین آمریکا و کشور های عضو ناتو موافق جنگ رو سها و اوکراین نیستن و طرف اوکراین رو گرفتن تا آمریکا بانزدیکی به اوکراین بتونه به روسیه بچسبه و پوتین رو رصد کنه.
  • GR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    14 1
    چند روز پیش یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم هست، اعلام کرده بود ما به روسیه موشک می دهیم و بجای آن گندم و سويا میگیریم.
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
      4 5
      آمریکا چرا به اوکراین و اسراییل موشک می دهد ؟
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    16 5
    روس ها ما رو بدبخت کردند و هیچ سودی به ما نرساندند
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
      3 4
      آلبانی تبار ، محترم ،، جنگ روسیه دوسال است شروع شده ، در حالی که ،ایران ۴۵ سال است به بهانه های مختلف توسط آمریکا و اروپا در تحریم حداکثری است ، اینکه از صادرات موشک توسط ایران به دومین قدرت نظامی جهان افتخار نمی‌کنی ، کاملا معلوم است که مزدور اسرائیل و آمریکا هستی
  • ابوالفضل IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    2 2
    سلام کشورهای غربی با رهبری امریکا جنگ روسیه با اوکراین به محاسبات روسیه شکست دهند باتمام کمک نظامی با رهبری امریکاه محاسباتشان غلت در امد دنبال بحانه فرار از ناتوانی هستند ایران روسیه تزدیک تر قبل هستند وهشت غرب از پیش رفت نظا می ایران است
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    3 0
    خخخخخ پس اینطور که از شواهد پیداست تحریم ها برداشته نمیشه و دوباره اصلاح طلب ها با رویا فروشی به قدرت رسیده اند
  • امیر DE ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    1 1
    همون طوری که آمریکا به اسرائیل کمک نظامی می کنه و در جنگ بین اسرائیل - حماس, آمریکا و اروپا از ایران می خوان دخالتی نداشته باشه, ایران از آمریکا و اروپا بخواد دخالتی در جنگ روسیه با ارتش دولت تروریست اوکراین نداشته باشه, ایران خوب کاری می کنه سلاح ارسال می کنه. بهتره آمریکا و اروپا پاشون رو از گیلمشون درازتر نکنند. وگرنه طعم موشک های ایرانی رو توی کشورهای خودشون خواهند کشید.
  • فریبرز IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۴
    0 0
    همه این حرفها موقعی درسته که چند هفته دیگه عملا موشک های ایران سر از اکراین در نیاورد. اون موقعه واقعیت مشخص میشود