حیط‌بان‌ها با دست خالی و کمترین امکانات از محیط‌زیست و حیات وحش حفاظت می‌کنند. حافظان طبیعت با وجود اقدامات چند سال اخیر یگان حفاظت محیط‌زیست، با انبوهی از مشکلات به جنگ آتش، شکارچیان غیرمجاز و قاچاقچیان چوب و جنگل‌خواران می‌روند.

همشهری آنلاین - مجیدجباری: درحالی‌که حفاظت از جنگل و مرتع و حیات وحش در بسیاری از کشورها توسط تجهیزات پیشرفته و هوشمند صورت می‌گیرد اما ۳۰درصد مناطق ۴گانه محیط‌زیست ایران با تجهیزات هوشمند رصد و پایش می‌شود. محیط‌بان‌ها با دست خالی و کمترین امکانات از محیط‌زیست و حیات وحش حفاظت می‌کنند. حافظان طبیعت با وجود اقدامات چند سال اخیر یگان حفاظت محیط‌زیست، با انبوهی از مشکلات به جنگ آتش، شکارچیان غیرمجاز و قاچاقچیان چوب و جنگل‌خواران می‌روند. به‌گفته سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست، امکانات و تجهیزات این یگان با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و این موضوع حفاظت از مناطق پهناور حفاظت شده را سخت کرده است.

شناسایی متخلفان پیش از ارتکاب جرم

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به برنامه های یگان حفاظت برای حفاظت از عرصه های طبیعی گفت: طرح تجهیز یگان حفاظت محیط‌زیست ۴سال پیش در دستور کار قرار گرفت و با استفاده از بودجه سالانه یگان، استحقاقی سالانه نیروهای یگان حفاظت، شامل لباس و تجهیزات انفرادی یک‌شکل برای آنان خریداری شد .

۸ استان رکورد دار آتش سوزی در جنگل‌ و مرتع | پایش جنگل ها با «فانتوم» | هوش مصنوعی به کمک یگان حفاظت می آید

ذوق زدگی حیوانات ایران از باران های بهاری | دلیل افزایش مشاهده خرس و پلنگ در طبیعت | کرونا جمعیت حیات وحش را افزایش داد؟

سرهنگ جمشید محبت‌خانی در گفت وگو با همشهری آنلاین با بیان اینکه در حال حاضر همه نیروهای یگان حفاظت لباس یک‌شکلی دارند،افزود: با اینکه در این زمینه در وضعیت نسبتا خوبی قرار داریم، اما هنوز هم نیازهای زیادی وجود دارد که طبق برنامه این اقدامات انجام می‌شود. در قالب همین طرح، تجهیزاتی شامل وسایل اطفای حریق، خودرو، موتورسیکلت و... براساس نیاز سالانه خریداری شد و در اختیار نیروهای یگان حفاظت قرار گرفت که این برنامه به‌صورت سالانه و براساس نیازها ادامه دارد.

رصد و کنترل هوشمند مناطق ۴ گانه

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: رویکرد مهمی که برای حفاظت از مناطق ۴گانه محیط‌زیست داریم، استفاده از تجهیزات نوین و هوشمند است. در حال حاضر ۳۰درصد مناطق حفاظت شده به‌صورت هوشمند و توسط تجهیزات نوین، رصد، پایش و کنترل می‌شود.

او ادامه داد: براساس برنامه و طی ۴سال آینده با خرید تجهیزات مورد نیاز، همه مناطق حفاظت شده به وسایل نوین رصد و پایش هوشمند تجهیز می‌شود. با این کار، ارتکاب جرم توسط متخلفان سخت‌تر می‌شود.

محبت خانی به همشهری آنلاین گفت: هوشمندسازی‌ کنترل و رصد مناطق حفاظت شده به یگان حفاظت محیط‌زیست کمک می‌کند متخلفان را پیش از درگیری چهره به چهره با نیروهای یگان شناسایی و دستگیر کنیم. همچنین این تجهیزات آتش‌سوزی طبیعت را در لحظات اولیه تشخیص داده و عملیات اطفا در کمترین زمان ممکن انجام و از سرایت و وسعت آتش‌سوزی جلوگیری می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین