آمارها نشان می‌دهد که آتش‌سوزی‌ در مناطق حفاظت شده ۴ گانه از ابتدای امسال تا ۱۵ مرداد نسبت به تمام سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

آتش سوزي جنگل - خائيز

همشهری آنلاین - مجید جباری: آتش سوزی طبیعت امسال با شدت بیشتری نسبت به سال قبل در نقاط مختلف کشور ادامه دارد.علاوه بر جنگل‌ها و مراتع، آتش به جان مناطق ۴ گانه محیط زیست هم افتاده و زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌های ارزشمند مناطق حفاظت شده را می‌سوزاند. بر اساس آمار رسمی حریق در مناطق چهارگانه محیط زیست از ابتدای سال تا ۱۵ مرداد امسال بیش از ۵۰ درصد و آتش سوزی جنگل و مرتع نیز در بازه زمانی مشابه، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۲۹ درصد افزایش داشته است. با اینکه بیشتر آتش سوزی طبیعت عامل انسانی دارد اما گرمای بی سابقه هوا نیز آتش سوزری های طبیعی جنگل‌ها و مراتع را افزایش داده است.

استقرار بالگرد در مناطق بحرانی به کجا رسید؟

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به افزایش آتش سوزی مناطق حفاظت شده گفت: آمارها نشان می‌دهد که آتش‌سوزی‌ در مناطق حفاظت شده ۴ گانه از ابتدای امسال تا ۱۵ مرداد نسبت به تمام سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ جمشید محبت خانی در گفت و گو با همشهری آنلاین افزود: به‌علت بارندگی‌های خوب فصل بهارو پوشش گیاهی مناسب شاهد وقوع آتش سوزی در این مناطق هستیم. گرمای کم‌سابقه هوا موجب افزایش آتش‌سوزی‌ها شده‌است. گرمای هوا حتی اطفا حریق را سخت کرده و تا حد زیادی عملکرد را پایین آورده‌است.»

او درباره امکانات یگان حفاظت برای اطفای حرق گفت: تجهیزات تا حدی مناسب است اما نیاز به تقویت دارد. هنگامی که منطقه ای دچار آتش سوزی می شود از زمانی که درخواست بالگرد می کنیم تا اعزام بالگرد به محل حداقل ۲۴ ساعت زمان می برد که دراین مدت آتش سوزی گسترش می‌یابد و خاموش کردن آتش سخت‌تر می‌شود. بر همین اساس پیشنهاد دادیم استان‌هایی که بیشتر در معرض بروز آتش سوزی قرار دارند ایستگاه هایی برای استقرار بالگرد ایجاد شود و حداقل دربازه زمانی اردیبهشت تا آبان ماه در محل‌های مورد نظر مستقر شوند تا در صورت بروز آتش سوزی در کمترین زمان ممکن به محل وقوع برسند اما این موضوع هنوز به نتیجه نرسیده است.

محبت خانی با بیان اینکه بیشتر آتش‌سوزی ها عامل انسانی دارد و معمولا هم غیرعمدی است، تاکید کرد: اکثر حریق‌ها به علت بی احتیاطی‌ رخ می دهد. بنابراین تاکید می‌شود مردم وقتی وارد طبیعت می شوند نکات ایمنی را رعایت کنند تا منجر به آتش سوزی نشود.»

چه کسانی جنگل های لرستان را به عمد آتش می زنند؟ | شناسایی ۲۰ متهم ؛ مراجع امنیتی و قضایی برخورد جدی کند | ۱۶۰۰ هکتار از جنگل زاگرس خاکستر شد

آمار آتش‌سوزی مناطق حفاظت شده و منابع طبیعی کشور به شرح زیر است:

۵۰ درصد: افزایش آتش سوزی مناطق حفاظت شده چهارگانه محیط زیست (فروردین تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۳)

۹۱ فقره: آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده محیط زیست (فروردین تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۳)

۱۵۶ فقره: تعداد آتش سوزی های مناطق حفاظت شده محیط زیست (سال ۱۴۰۲)

۴۳۸۱ هکتار: وسعت آتش سوزی در مناطق محافظت شده (فروردین تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۳)

۲۳۲۲ هکتار: وسعت آتش سوزی در مناطق محافظت شده – سال ۱۴۰۲

خائیز (کهگیلویه و بویراحمد): رکورد دار آتش سوزی در مناطق حفاظت شده محیط زیست (فروردین تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۳)

۲۰۰۰ هکتار : وسعت آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز

بوزین و مرخیل (کرمانشاه) : رتبه دوم آتش سوزی در بین مناطق حفاظت شده محیط زیست (فروردین تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۳)

۱۵۰۰ هکتار: وسعت آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل

دز و کرخه (خوزستان): رتبه سوم آتش سوزی در بین مناطق حفاظت شده محیط زیست (فروردین تا ۱۵ مرداد ۱۴۰۳)

۷۱۳ هکتار : وسعت آتش سوزی د ر منطقه حفاظت شده دز و کرخه

۹۴ درصد: آتش سوزی جنگل و مرتع با عامل انسانی

۶ درصد:آتش سوزی جنگل ومرتع به دلیل گرمای هوا

۲۹ درصد:افزایش تعداد آتش سوزی منابع طبیعی (۵ ماه ۱۴۰۳)

۲۹۱ درصد: افزایش وسعت آتش سوزی منابع طبیعی (۵ ماه ۱۴۰۳)

۲۰ هزار هکتار :وسعت آتش سوزی در جنگل و مرتع (۵ ماه ۱۴۰۳)

۹۷ درصد:آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور در حوزه زاگرس اتفاق افتاده است

۷استان رکورد دار آتش سوزی جنگل و مرتع : ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، ‌خوزستان، کرمانشاه، ‌چهار محال و بختیاری، لرستان، کردستان

کد خبر 876798
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha