تا در کمترین زمان ممکن مسافران این خیابان 17.5 کیلومتری را به مقصد برسانند
به گزارش خبرنگار مهر این اتفاق در حالی درآستانه اجرا شدن است که وقتی 17 شهریور ماه سال 86 مسیر دور و دراز میدان آزادی تا چهار راه تهران پارس در کمتر از 48 ساعت به ایستگاه های این خطوط سریع السیر تجهیز شد خوش بین ترین کارشناسان شهری نیز با تردید از موفقیت آن سخن میگفتند.
با این همه مسئولان شهرداری تهران در موفقیت آمیز بودن پروژه بلند پروازانه خود چندان تردید نداشتند، چرا که با سرعت تلاش می شد هر چه سریعتر طعم سفر سریع السیر از شرقی ترین نقطه تهران به غربی ترین نقطه آن و بر عکس را به شهروندان بچشانند.
آن روز گرم هفدهم شهریور ماه وقتی محمدباقر قالیباف دوش به دوش با معاون حمل و نقلش نوار افتتاح اولین خط BRT تهران را قیچی کرد زمان زیادی لازم نداشت برای اثبات موفق بودن طرح، همینکه چرخ اولین گروه اتوبوسها بر آسفالت داغ تهران بوسه نهاد و شهروندان بهت زده را با سرعت جابجا و سپس جای آن بهت، لبخند رضایت و هیجان نشاند موفقیت پروژه معلوم شد.
پس از آن هر روز تعداد بیشتری از شهروندان تهرانی که هر روز مجبور بودند در این مسیر طولانی و خسته کننده تردد کنند با شنیدن و دیدن قابلیتها و سرعت اتوبوسهای جدید روشهای قدیمی خود را برای رفتن به سر کار یا برگشتن ترک کرده و خود را با خیال راحت به یکی از 25 ایستگاه شیک و مسقف BRT می رساندند تا با کمترین هزینه و بیشترین سرعت به مقصد برسند.
اینگونه شد که به ناگهان و تنها پس از مدتی کوتاه بر اساس آمار به دست آمده معلوم شد تنها خط BRT تهران بار جابجایی 500 هزار مسافر خط شرق به غرب تهران و بر عکس را بر دوش می کشد.
مدیران شهرداری تهران حالا که می دیدند اصرارشان برای راه اندازی خطوط BRT در مرحله اجرا حتی منتقدها را نیز به حمایت واداشته است به صرافت افتادند این تجربه مفید به حال شهروندان را در دو خط دیگر نیز بیازمایند تا تعداد بیشتری از تهران نشینها را از شر معضل پیرکننده ترافیک رها کنند.
طبیعی بود وقتی که آمادگیها برای راه اندازی خطوط دو و سه BRT اعلام می شد مخالفت چندانی با آن صورت نگیرد چرا که این امر، مخالفت با یک تجربه موفق شهری بود.
البته زمان راه اندازی تجهیزات خط شماره سه BRT صادق محصولی وزیر کشور دولت نهم در دیداری سر زده از اتوبان بسیج که بخشی از محل احداث این خط بود زبان به انتقاد از اجرای پروژه گشود و آن را موجب ترافیک و ایجاد مشکل برای مردم خواند، اما همینکه طرح به مرحله اجرا درآمد مردم شرق تهران نیز به جرگه استفاده کنندگان راضی خطوط BRT درآمدند.
در مدت 2 سالی که از آغاز به کار اتوبوسهای تندرو می گذرد همه تحقیقات و شواهد انجام شده نشان از موفقیت و مثبت بودن این طرح دارد، به شکلی که بر اساس آمارهای اعلام شده این خطوط با گره گشایی بخشی از ترافیک تهران دست کم روزانه با صرفه جویی 100 میلیون تومانی مبلغ قابل توجهی به حساب شهر تهران واریز کرده است.
البته باید به این مسئله نیز اشاره کرد این مبلغ جدا از میزان زمانی است که حرکت سریع اتوبوسهای تندرو از اتلاف وقت مردم شهر در پشت چراغهای عبوس و قرمز تهران جلوگیری کرده است، مدت زمانی که با هیچ قیمتی نمی توان آن را محاسبه کرد.
شاید ادعای گزافی نباشد اگر عنوان کرد، در ایام این دو سال مسافران خطوط BRT تهران آن لحظه که بدون توقفهای آزاردهنده چراغهای قرمز و ترافیک و دود و بوق به سمت مقصدشان در حال حرکتند توانسته اند با چشمانی سرحالتر و امیدوارتر به خیابانهایی نگاه کنند که پیش از این در میان هیاهوی خسته کننده ترافیک امکانش حداقل به لحاظ روحی فراهم نبود.
در اولین روزهای سومین سال از آغاز تجربه BRT ، مسئولان شهرداری به مردم شهر تهران وعده داده اند چهارمین خط از خطوط را در خیابان ولیعصر به اجرا خواهند گذاشت.
خیابان منحصر به فرد ولیعصر تهران را اگر بدون ترافیک اعصاب خرد کن و به شدت آزار دهنده اش بخواهیم متصور شویم بی تردید یکی از زیباترین خیابانهای شهر است، خیابانی که در مسیر 17.5 کیلومتری اش می توان همه فراز و نشیبهای توسعه ای شهر تهران را نظاره کرد.
مسلمأ خیلی از مردم تهران و کشور مایلند به راحتی ابتدا و انتهای این خیابان تاریخی که چون نصف النهاری شهر تهران را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می کند را سیاحت کرنند، اما باید گفت هم اکنون با ترافیک موجود و سختیهای ناشی از آن عملأ این کار برای هیچ فرد عادی و فاقد اعصابی پولادین ممکن نیست.
با این همه به دلیل موقعیت ویژه خیابان ولیعصر برای بسیاری از شهروندان و مسافران دسترسی به بخشهای مهم و تعیین کننده شهر تهران گریزی نیست جز اینکه این مسیر را برای تردد برگزید و برای این کار باید سختی های ترافیک آن را نیز به جان خرید.
سوی دیگر این ماجرا اما وقتی است که بسیاری از مردم که علاقه دارند خرید و یا کارهای دیگرشان را در مسیر این خیابان انجام دهند به دلایل چون ترافیک و اتلاف فراوان وقت قید آن را می زنند و موهبت حضور و عبور در سایه سار چنارهای آن را از خود دریغ می کنند.
اما با عبور خط چهار BRT از خیابان ولیعصر تهران می توان امیدوار بود که تردد، خرید، تفریح و رویت زیباییهای این خیابان به این وسیله برای مردم گوشه گوشه شهر تهران به راحتی در دسترس قرار بگیرد.
خط چهار BRT بار دیگر خیابان ولیعصر تهران را برای همه آنهایی که مشتاق تردد راحت و آسوده در مسیر شمال به جنوب و برعکس تهران هستند محلی خواهد کرد تا با راحتی خیال به میلی که پیش از این تحققش سخت و ناممکن می نمود واقعیت بخشند.